Menu Zavřít

UZÁVĚRKA DRTÍ PALCE

17. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Američané zřejmě dosud váhají nad účastí v soutěži

K zajímavému dramatu se schyluje na závěr soutěže o dodávky stíhaček pro českou armádu. Pěti uchazečům zbývá na předložení nabídek už jen několik dní: vláda jim stanovila termín 31. května. Do tohoto data musí odevzdat obsáhlé dokumenty, které budou zahrnovat nejen specifikace letadel a podmínky jejich nákupu, ale také seznam projektů, v rámci kterých hodlají českému hospodářství kompenzovat výdaje na nákup supersoniků. Náklady státu by přitom mohly dosáhnout až 100 miliard korun. Proč bude květnová cílová rovinka tak zajímavá? Ještě několik dní před uzávěrkou totiž není jasné, kolik nabídek se na ministerstvu obrany vůbec sejde. O tučné sousto soupeří evropská EADS, švédsko–britské konsorcium BAE/Saab, americké firmy Boeing a Lockheed a francouzský Dassault. Z této pětice jsou víceméně jisté jen EADS a BAE/Saab. Američané se zřejmě stále rozmýšlejí, zda v soutěži vůbec pokračovat. A o Francouzích není slyšet vůbec nic, Dassault stále zůstává černým koněm zápasu. Washingtonská jednání. Američtí výrobci Lockheed a McDonell Douglas/Boeing nabízejí své stíhačky české armádě prostřednictvím americké vlády. Před několika týdny uveřejnil list Defense Daily s odvoláním na vládní zdroje, že se Američané rozhodli svoje F–16 Fighting Falcony (viz obr.) F/A – 18 E/F Super Hornety z českého tendru stáhnout. Jsou totiž údajně rozčarováni z podmínek soutěže. Tuto informaci americká ambasáda v Praze nepotvrdila, ale zdá se, že není kouře bez ohně. „K záležitosti se nemůžu vyjádřit, v současnosti v této věci probíhají ve Washingtonu jednání, řekla minulý týden týdeníku EURO tisková atašé velvyslanectví Victoria Middletonová. I když se nakonec Američané rozhodnou v boji pokračovat, budou muset řešit neřešitelné. Kdo chce totiž 31. května přijít na ministerstvo obrany, bude muset předložit předběžné dohody s českými podniky na kontrakty v řádech miliard dolarů. A nezdá se, že by byly Lockheed či Boeing v minulých měsících v tomto směru nějak mimořádně aktivní. Pokud ovšem na konci května nevytáhnou nějaké skryté trumfy z rukávu. To samé platí o francouzském Dassaultu, který soutěží s nejnovějším typem letounu Mirage. Lukrativní nabídka. Konsorcium BAESaab na rozdíl od svých protivníků své karty neskrývá a na konci května hodlá předložit na ministerstvu offsetové projekty za zhruba tři miliardy dolarů. To je při současném kursu více než požadovaných sto miliard korun. „Naše nabídka se týká přímých investic, transferu špičkových technologií, vytváření pracovních příležitostí a podpory exportu, řekl ředitel komunikace konsorcia John Neilson. Tvrdí, že britsko–švédský tým přichystal 40 nových projektů, které by se uskutečnily v následujících deseti letech – pokud by se Česká republika rozhodla nakoupit letadla Gripen. „Podrobnosti sdělíme po rozlepení obálek, naším hlavním záměrem je oživení české ekonomiky s důrazem na regiony s vysokou nezaměstnaností, prohlásil Neilson. BAE/Saab se netají ani finančními podmínkami nákupu letadel – Británie a Švédsko chtějí nabídnout České republice rozložení splátek do patnácti let. Splátky by přitom mohly být odloženy až na dobu, po které se státní rozpočet zotaví z nákupu lehkých bitevníků L–159. Pro BAE/Saab to budou jisté peníze – 85 procent sumy mu budou garantovat vlády domovských zemí, zbylou část poskytnou banky. „Česká vláda by ztratila významný balík průmyslových programů, uvedl Neilson k případu, kdyby tendr nakonec skončil bez vítěze a stát žádná letadla nekoupil. Gripen dosud v České republice zaregistroval čtrnáct offsetových programů - mezi ně patří například investice do slévárny v Hradci Králové za deset milionů dolarů, kterou uzavřel britský výrobce automobilových součástek EURAC. EADS jde do toho. U posledního z uchazečů – evropského konsorcia EADS – se zřejmě těsně před uzávěrkou šturmuje. „Na nabídce provázející Eurofightery stále pracujeme, jsme připraveni předložit ji ve znění, jaké požaduje česká vláda, řekl Jan Piskáček z agentury Ogilvy & Mather, která v Česku konsorcium zastupuje. „Zatím nebudu prozrazovat nic o offsetových programech ani jejich výši, vše zveřejníme začátkem června. Je tedy jisté, že EADS soutěž nevzdává, otázkou je pouze to, jaké dokáže na své soupeře vytáhnout zbraně. Mezi projekty dosud zaregistrované EADS zatím patří spolupráce se společností Letov, dostupné informace říkají, že probíhají jednání s Aerem Vodochody, firmou Klintner & Šimek a společností Škoda JS.

  • Našli jste v článku chybu?