Menu Zavřít

Uzemnění celé flotily letadel je to poslední, co Boeing potřeboval. Nad jeho další budoucností v Číně se dle expertů smráká

29. 3. 2022
Autor: Depositphotos
  • Americký Boeing se musí vypořádat s další tragickou nehodou svého stroje. K ní došlo minulý týden v pondělí v čínských horách

  • Havárie se týkala letounu B737-800, nikdo ze 132 lidí na palubě nehodu nepřežil

  • Příčina neštěstí je nadále předmětem šetření. Avšak i když se ukáže, že za ni Boeing jako takový nemohl, přichází pro něj v ten nejméně vhodný okamžik

  • Společnost ztrácí na čínském trhu z nejrůznějších důvodů půdu pod nohami, a to ve prospěch konkurenčního Airbusu. Hrozí tak, že v důsledku snižujících se objemů dodávek bude odsouzen k pozici trvalé dvojky na trhu


Společnost Boeing nezažívá v posledních letech dvakrát úspěšné období. Poté, co se celý letecký sektor začal postupně vzpamatovávat z koronavirové pandemie, přišla pro amerického výrobce další velká rána, a to v podobě havárie letounu B737-800 společnosti China Eastern Airlines se 132 lidmi na palubě. Došlo k ní začátkem minulého týdne v čínských horách.

Co stojí za nezvykle vypadajícím pádem a smrtí všech pasažérů i členů posádky letících na lince z Kchun-mingu do Kantonu, nelze v tuto chvíli s určitostí říct. Někteří odborníci otevřeně hovoří i o možnosti sebevraždy, skutečnou příčinu nehody ale s definitivní platností objasní až vyhodnocení letových dat a hlasového záznamu z obou nalezených černých skřínek. A než se tak stane, zůstanou všechna letadla tohoto typu patřící China Eastern Airlines preventivně uzemněna. Ta jich přitom provozuje přes dvě stě.

I kdyby se ale nakonec ukázalo, že na březnové nehodně svého letounu Boeing žádnou vinu nenese, napravení jeho reputace a potenciálně i návrat k dřívějším prodejním číslům na čínském trhu, je, zdá se, v nedohlednu. A to hned z několika důvodů.

Jeden problém za druhým

Svádět ekonomické neúspěchy americké společnosti, pokud jde o její současné působení v Číně, pouze na covid, by bylo dozajista chybou. Do značné míry si za ně může sama. Mimo jiné i kvůli jiným fatálním nehodám, a to jmenovitě nehodám letounu B737 MAX z října 2018 a března 2019. Obě katastrofy stály dohromady život 346 lidí a také způsobily nejdelší plošnou odstávku jednoho konkrétního typu letadla v historii. Ta si vyžádala rozsáhlé přehodnocení způsobu certifikace, neboť se ukázalo, že v některých případech byli úředníci leteckých regulačních orgánů, zejména pak amerického FAA (Federální letecký úřad), k výrobcům až příliš shovívaví a ve snaze hájit jejich ekonomické zájmy přehlíželi podstatné procesní i konstrukční chyby.

Šachy velmistrů. Jak Airbus vmanévroval Boeing do výroby nekonkurenceschopného modelu 737 Max
Přečtěte si také:

Šachy velmistrů. Jak Airbus vmanévroval Boeing do výroby nekonkurenceschopného modelu 737 Max

Zdlouhavá dvacetiměsíční recertifikace, během níž postupně vycházely na povrch další a další technické závady inkriminovaného typu letadla, nebyla přitom jedinou velkou produktovou bolístkou Boeingu v uplynulých letech. Vedle letounu MAX provázejí technické potíže dlouhodobě rovněž jeho dálkový Dreamliner.

Ten hlavní důvod, proč Boeing v Číně od listopadu 2017 nepodepsal jediný kontrakt na dodávku svých dopravních letounů, se ale skrývá v něčem jiném, a sice v politice. Washington a Peking spolu vedou vleklé obchodní spory. Ty vznikly ještě před pandemií a zapříčinily, že na sebe obě země začaly uvalovat přísné hospodářské sankce, jež mají přesah právě i do sektoru dopravního letectví.

Zákazníci by byli, ale Peking je proti

Jak moc kritické by bylo ,ztratit‘ Čínu, si vedení Boeingu velmi dobře uvědomuje. Server CNN s odkazem na interní data americké společnosti uvádí, že pokud jde o objemy prodejů, visí zde v příštích 20 letech ve vzduchu nějakých 1,5 bilionu dolarů (33 bilionů korun). To jen pro představu zhruba odpovídá loňskému HDP Španělska.

Dodávky nových boeingů do Číny sice nadále probíhají, jejich počty jsou však nižší a nižší. Od roku 2019 sem společnost vyvezla jen 40 letadel, v důsledku čehož se jeho zdejší odbyt snížil v rámci celosvětového měřítka na pouhých pět procent. Ještě před čtyřmi roky přitom na Dálný východ směřovala celá jedna pětina produkce americké firmy.

Pokus číslo dvě. Smartwings ve čtvrtek poprvé po dvou letech nasadí Boeing MAX
Přečtěte si také:

Pokus číslo dvě. Smartwings ve čtvrtek poprvé po dvou letech nasadí Boeing MAX

Šéf Boeingu Dave Calhoun sice ještě během loňského října uklidňoval veřejnost, že jeho společnost „i nadále zůstává v aktivním kontaktu s čínskými zákazníky“ a že „naléhá na politické lídry obou zemí“, aby vzniklé obchodní spory urovnali, ani přesto však v poslední době k žádným novým objednávkám ze strany tamních aerolinek nedošlo. A to nikoliv z důvodu, že by o letadla amerického výrobce neměli zájem, ale zkrátka proto, že jim to Peking zakazuje.

„Boeing tam své fanoušky určitě má. Politický mandát je ale politický mandát,“ řekl k celé situaci Richard Aboulafia, analytik poradenské společnosti AeroDynamic Advisory.

Odsouzen k pozici trvalé dvojky na trhu

Není žádným překvapením, že čím déle výše popsaný stav potrvá, o to hůř bude Boeing získávat ztracenou půdu pod nohami nazpět. Přechod z jednoho dodavatele konkrétního typu letounů na druhého totiž znamená zásadní zásah do celé flotily. A k něčemu takovému se aerolinky rozhodně neuchylují každý rok. Tím spíš když musí zohlednit i další s ním spjaté faktory, jako je například nákladný výcvik pilotů, zajištění náhradních dílů, vyškolení leteckého personálu a podobně. Jinými slovy, pokud by se Číňané rozhodli, že začnou plošně přecházet na letadla od Airbusu, jednalo by se o změnu dlouhodobého charakteru, s níž by Američané jen horko těžko něco udělali.

bitcoin_skoleni

Že by Boeing postupem času přišel o všechny své současné zákazníky, zcela jistě nehrozí. Podle Ronalda Epsteina, experta Bank of America na letecký průmysl, sice čínské aerolinky mohou nahradit část své flotily evropskými letouny, nikoliv však celou. Dost možná by tím každopádně byl odsouzen k pozici trvalé dvojky na globálním trhu, což by znamenalo dlouhodobou konkurenční nevýhodu, a to právě ve prospěch Airbusu, který už tak dodal vloni svým zákazníkům dle zpravodajské agentury Reuters o 271 letounů víc.

  • Našli jste v článku chybu?