Stále více Čechů míří za sluncem k moři na Floridu
Cestovní kancelář Alexandria působí na českém trhu patnáct let. Za tu dobu prošla přeměnou z organizátora výhradně autobusových zájezdů v pořadatele leteckých dovolených v Bulharsku, Řecku a dalších oblastech. O nových trendech v cestování, oblíbených i znovu objevených lokalitách hovořil týdeník EURO s jednatelem společnosti Alexandrem Pavlovem.
EURO: Dá se říct, že Češi mají v cestování proti jiným národnostem specifické preference a požadavky?
PAVLOV: Češi se za posledních 20 let velice změnili. Dřívější sen většiny z nás alespoň jednou za život spatřit Jugoslávii se proměnil na heslo „poznej svět“. Dnes jsme jedni z největších cestovatelů v Evropě. Užíváme si nabyté svobody cestování.
EURO: Jaké jsou nejoblíbenější destinace?
PAVLOV: U přímořských vede jednoznačně Chorvatsko, dále jsou to Řecko, Itálie, Bulharsko, Španělsko a Egypt spolu s Tunisem. Ale postupně přibývají nové. Například Florida, která i přes svou vzdálenost nachází zalíbení u stále většího počtu českých klientů.
EURO: Roční nárůst zájmu Čechů o Bulharsko se v posledních letech pohybuje kolem 30 procent. Jaké jsou hlavní příčiny znovuobjevené popularity?
PAVLOV: V některých zemích, zejména v Chorvatsku, došlo v posledních letech k dramatickému nárůstu cen ubytování, služeb i potravin. V Bulharsku tento trend není. Ceny zde stoupají výrazně pouze u nemovitostí. Navíc bulharské leva je pevně vázáno na euro, takže pro české turisty zde letos bude možná i levněji než v loňském roce. Zlepšuje se infrastruktura, budují se dálnice, roste výstavba apartmánů a hotelů a přibývají letečtí dopravci.
EURO: V součastné době stavíte nový projekt v bulharském Carevu. Jak moc je Bulharsko atraktivní z hlediska investic?
PAVLOV: Bulharsko stále platí za výhodnou destinaci pro investice. Stavíme čtyřhvězdičkový hotel Hermes spolu s apartmány, které naše realitní kancelář Alexandria Real prodává na českém trhu do osobního vlastnictví. Hotelových pokojů je 140 a apartmánů osmdesát. Jsou 60 metrů od pláže, mají výhledy na moře nebo na město s horami v pozadí. Dnes již takto blízko u moře stavět nelze.
Podobných lokalit, které nejsou turisticky zahlcené, ale zároveň jsou atraktivním místem pro dovolenou, není mnoho. Proslavené Sluneční pobřeží a některé další turistické destinace jsou maximálně využity. Tato extrémní výstavba bude mít podle mého názoru za následek saturaci trhu a pokles cen. Nové a atraktivní lokality je třeba hledat na jih od Burgasu směrem k tureckým hranicím.
EURO: Jak odhadujete budoucí vývoj Bulharska jako oblíbené turistické oblasti i jako místa pro výhodné investice?
PAVLOV: Očekávám další nárůst cestovního ruchu, i když ze strany českých turistů již nebude tak radikální jako v předchozích letech. Pobřeží je 340 kilometrů dlouhé a jeho velké části mají ještě značný prostor pro rozvoj klasického cestovního ruchu i pro investiční příležitosti. Před lety byly velmi zajímavé a dostupné investice ve Španělsku, Chorvatsku, dnes jim Bulharsko úspěšně konkuruje. Koupit si apartmán v první řadě u břehu moře je sice možné po celém Středomoří, Karibiku i kdekoliv jinde, ale Bulharsko je v tuto chvíli cenově velmi výhodné.
EURO: Má vaše společnost v budoucnu záměr rozšířit svou působnost i na nové destinace? Kde vidíte největší potenciál?
PAVLOV: Naše plány se odvíjí od zájmu především českých investorů. Pro ně bychom chtěli postavit obdobu hotelů a apartmánů Hermes v Řecku, v Chorvatsku a do budoucna počítáme i s Egyptem. Co se týče klasické činnosti cestovních kanceláří, začínáme otevírat další destinace. Letos to bude již zmiňovaná Florida. Připravujeme se na další tropické a subtropické destinace.