S radikálním řešením na uklidnění situace v Českých aeroliniích přišlo její představenstvo. Nabízí okamžitou rezignaci, jakmile odbory budou souhlasit se snížením mezd a zmrazením benefitů. Přestože odboráři slibují, že budou o návrhu jednat, už nyní je zřejmé, že jej nepodepíší všichni.
Radomír Lašák
Autor: Jakub Stadler
Za první pololetí vykazují České aerolinie ztrátu téměř dvě miliardy korun. „Takto dál fungovat nemohou,“ tvrdí ministr financí Eduard Janota a odboráři souhlasí. Ovšem restrukturalizační návrhy, s nimiž přichází současný management, se jim nezamlouvají. Podle ministra především kvůli antipatiím a neschopnosti komunikace vedení firmy a odborů.
Dohoda zřejmě ztroskotá
Představenstvo aerolinií navrhuje, že opustí svá křesla, jakmile odboráři podepíší dodatky ke kolektivní smlouvě, v nichž by souhlasili se snížením mezd pilotů o třicet procent, čímž by klesl jejich průměrný plat z 212 na 148 tisíc korun měsíčně. Mzdy ostatních zaměstnanců by spadly o 15 procent. Součástí smlouvy by bylo i zmrazení zaměstnaneckých benefitů minimálně do roku 2010. Celkem by tak aerolinie ušetřily ročně téměř 1,2 miliardy korun.
„Vycházíme z toho, že odboráři jsou připraveni podílet se na restrukturalizaci společnosti, aby ČSA přežila hospodářskou krizi,“ říká prezident Českých aerolinií Radomír Lašák, který firmu řídí od ledna 2006. I když odboroví předáci tvrdí, že tento návrh musí projednat se svými členy, a proto se nemohou předčasně vyjadřovat, už nyní lze podle jejich reakcí odhadovat, že se pod tento plán nepodepíší všechny odborové organizace, jak požaduje představenstvo ČSA.
„Management tímto návrhem říká: Dejte nám peníze, my s nimi něco uděláme, ale nezajímejte se o to, co. To je pro nás nepřijatelné,“ uvádí Petr Voldán, reprezentující letecké techniky a inženýry.
Ani propouštění se moc nelíbí
Ještě před tahanicemi o platy připravil management návrh restrukturalizačních opatření, který počítal s redukcí letového řádu, zrušením ztrátových linek z Prahy do New Yorku, Toronta a Manchesteru. Do jara 2010 měla firma propustit ze 4600 zaměstnanců 860 lidí, z toho 98 pilotů, a prodat až šest letadel z padesáti. Tento plán ovšem odboráři kritizují a nepovažují za účinný.
Privatizace drhne
V polovině října by měl stát rozhodovat o privatizaci Českých aerolinií. Buď získají nového vlastníka, přičemž jediným ve hře je konsorcium Unimex - Travel Service, nebo zůstanou dál státu. Odboráři by nejraději privatizaci pozdrželi.
V případě této varianty by ministr financí osobně preferoval, aby se v aeroliniích uskutečnily řádné tendry. „Aby na prezidenta ČSA bylo vypsáno výběrové řízení, aby nebyl dosazen jako například Tvrdík či Lašák,“ vysvětluje Janota.