Odbory v kunovické továrně na letadla Aircraft Industries dnes odpoledne rozhodly o vyhlášení časově neomezené stávkové pohotovosti, platit by měla od středy. Firma je podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly ohrožena postupem majitele a hrozí, že výroba bude přesunuta do Ruska. Svědčí o tom prý překládání dokumentace do ruštiny.
Stávková pohotovost bude podle kunovického odporového předáka Josefa Mikuly platit od středy. Důvody vyhlášení stávkové pohotovosti Mikula neuvedl. „Vše bude zveřejněno ve středu“, dodal Mikula, který je také členem dozorčí rady Aircraf Industries. Vedení firmy informace týkající se stávkové pohotovosti a jejích okolností nekomentovalo.
Na konci srpna přitom Mikula sdělil, že se situace ve firmě zlepšuje a majitelé i vedení dělají maximum pro to, aby se prodala letadla. Do konce srpna dodal Aircraft Industries pět letadel L-410 do Ruska, další dvě letadla měla následovat.
Podle dnešního vyjádření šéfa ČMKOS Středuly hrozí úplný zánik výroby letadel v Kunovicích. „Začala se tam překládat všechna dokumentace do ruštiny, takže ta továrna se zcela zruší a přesune se do Ruska se vším všudy,“ uvedl. Takovým krokem by byl podle něj ohrožen celý letecký průmysl v Česku.
Přečtěte si, jak by si odboráři představovali zvýšení mezd: Odboráři chtějí vyjednat zvýšení mezd až o 5,5 procenta |
Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad je výrazný. V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska, v roce 2014 jich bylo podle opravených údajů ve výroční zprávě za loňský rok 13 a loni pouhá čtyři - tři do Bangladéše a jedno do Alžírska. Společnost měla na konci loňského roku 1021 zaměstnanců, od loňského prosince jich však bylo několik stovek doma a dostávali 60 procent mzdy.
Společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánována na příští rok. Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud pochází majitel Aircraft Industries UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení Aircraft Industries provoz kunovické továrny neměl ohrozit.
Na kunovickou firmu podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým Aircraft Industries poté uhradila celkem více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči Aircraft Industries ve výši asi 23 tisíc korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud. Právník Aircraft Industries již dříve uvedl, že kauza firmu velmi poškozuje.
Aircraft Industries měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 milionů Kč nižší. V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy korun a vykázala ztrátu 515 tisíc Kč. Výroční zpráva na rok 2014 přitom původně avizovala zisk 91,2 milionu korun. Loni se firma propadla do ztráty 46,4 milionu Kč.
Ze světa zaměstnanců a firem čtěte více:
Třikrát 15 procent. Školské odbory mají o zvýšení platů jasno
Zaměstnanci kolínské TPCA si polepší o 1700 korun