O tom, že se v rámci uhlíkové neutrality blíží téměř úplný konec výroby nových automobilů se spalovacími motory, se debatuje už nějakou dobu. V červnu tyto spekulace potvrdil i Evropský parlament. Ten posvětil návrh, který od roku 2035 prodej zmíněných vozidel až na výjimky zcela zakazuje.
Směrem zelenější automobilové budoucnosti se rozhodla vydat také britská společnost Johnson Matthey. Oznámila totiž výstavbu ,gigatovárny‘ specializující se na výrobu komponentů vodíkových palivových článků s polymerní elektrolytovou membránou (PEM). Závod v anglickém Roystonu za 80 milionů liber (zhruba 2,3 miliardy korun), který slibuje produkci o velikosti tří gigawattů ročně, má být otevřen v polovině roku 2024. S odkazem na prohlášení společnosti to uvedlo CNBC.
Součástky PEM používané v automobilech jsou známé též jako palivové články s membránovou výměnou protonů a jako takové slouží k výrobě elektřiny. Ta je výsledkem sloučení kyslíku získaného ze vzduchu a vodíkového paliva uchovaného v tlakové nádobě. Na rozdíl od vozidel se spalovacími motory, jejichž odpadní látkou jsou emise, vypouštějí automobily na vodík pouze čistou páru šetrnou k životnímu prostředí.
Dekarbonizace nákladní dopravy je nutnost
Vozidla využívající palivové články jsou podle neziskové organizace Advanced Propulsion Centre, jež podporuje financování zelených projektů ve Velké Británii, stejně rychlá jako ty se standardními benzinovými a naftovými motory. Konvenčním automobilům může vodík konkurovat také dojezdem a výkonem. Díky tomu jsou tyto komponenty vhodné i pro těžká nákladní vozidla.
„Dekarbonizace nákladní dopravy má zásadní význam pro dosažení ambiciózních cílů společnosti a průmyslu v oblasti čistých nulových emisí. Palivové články budou klíčovou součástí energetického přechodu,“ přibližuje Liam Condon, výkonný ředitel společnosti Johnson Matthey.
JM je jednou z hned několika firem, které na technologiích souvisejících s vozidly na vodíkové palivové články pracují. Své nákladní vozidlo na vodíkový pohon uvedla koncem června na trh například i britská společnost Tevva. Ve stejném měsíci pak oznámila testování automobilu na palivové články poháněné vodíkem firma Volvo Truck. Dojezd těchto vozidel by se podle švédského výrobce mohl prodloužit až na tisíc kilometrů.
Ačkoli jsou někteří potenciálem vozidel s tímto alternativním pohonem nadšeni, jejich současný podíl na trhu zůstává ve srovnání s elektro auty jen malý. Podle zprávy mezinárodní energetické agentury Global Electric Vehicle Outlook 2022 činil vloni celosvětový stav elektromobilů s palivovými články přibližně 51 600 kusů. Vozů na elektřinu a plug-in hybridů se oproti tomu už v minulém roce prodalo 6,5 milionu. V letošním prvním čtvrtletí se pak prodeje vyšplhaly na hranici dvou milionů, což je o 75 procent více než o 12 měsíců nazpět.
Nicméně podle prognózy Advanced Propulsion Centre bude poptávka po palivových článcích v následujících letech stoupat. Tedy minimálně ve Velké Británii, kde má dle údajů společnosti do roku 2030 vyrůst až na 10 gigawattů za rok, o pět let později pak na 14 gigawattů. To bude pro představu odpovídat zhruba 140 tisícům vozidel.