S příchodem každé nové technologie vznikají i nová rizika, jimiž se banky vážně zabývají, říká Ebru Pakcan, ředitelka transakčních služeb regionu EMEA ze Citigroup
„Různorodost ve firmě má dopad i na komerční stránku byznysu. Když máte pestrou organizaci, jste inovativnější a prospívá to byznysu,“ tvrdí Ebru Pakcan.
* Bude příchod směrnice PSD2, která od příštího roku umožní fintechovým firmám využívat bankovní data, znamenat pro bankovnictví revoluci?
Všechno to souvisí s tím, co chtějí a potřebují zákazníci. Inovovat budou buď fintechové firmy, nebo jiné instituce, to se nedá zastavit. Směrnice myslím poskytuje dobrý základ, aby lidé měli k dispozici kreativnější možnosti, jak přistupovat ke svým bankovním účtům. Týká se to hodně online nakupování, například na Amazonu. Dnes kupujeme zboží za použití platebních karet. Někteří zákazníci se však obávají rizika spojeného s platbami přes internet a právě fintech umožní, že bude vznikat více způsobů, jak zaplatit bez jejich použití přímo z bankovního účtu.
* Jaká rizika tyto nové způsoby plateb mohou přinést?
S příchodem každé nové technologie vznikají i nová rizika, kterými se banky vážně zabývají. Pro banku je důležité, aby nedocházelo k úniku klientských dat. Čím více nových, třetích stran bude mít k těmto datům přístup, tím větší je riziko, že mohou být klientská data zneužita. Samotná regulace není špatná, protože umožňuje příchod nové konkurence, která je dobrá pro zákazníka a i pro samotné finanční instituce, ale musí se dobře ošetřit riziko zneužití tak, aby se data nedostala do rukou třetích stran, jimž nebyla poskytnuta.
* Jaké další služby nové technologie přinesou pro korporátní klienty?
Pro firemní klienty je nejatraktivnější získávání relevantních informací z dat, k nimž se prostřednictvím nových technologií dostanou, aby je dokázali co nejefektivněji využít. Často to může přesahovat tradiční bankovní byznys a tradiční banky do toho nevstupují, ale mohou vytvořit s nějakým startupem partnerství, doplňkovou službu k bankovním produktům. Firmy obvykle mají vícero účtů v několika bankách a v různých zemích. Když chcete získat z těchto účtů informace, musíte se přihlašovat na různé účty, což klienti Citibank již teď nemusejí. Nicméně pomocí nových technologií mohou být i další, např. nefinanční data o trhu soustředěna na jednom místě, které firmám umožní efektivněji se rozhodovat, kontrolovat finanční pozice. Data budou do budoucna mít nejdůležitější roli.
* V Citi působíte téměř 20 let. Pracuje v současnosti v bankovnictví víc žen, než když jste začínala?
Je to jednoznačně mnohem větší téma než dřív. Citi má tu výhodu, že je v tolika zemích po celém světě a přirozeně je složena z velmi různých národností. Citi usiluje o diverzitu genderovou, národnostní, etnickou. Tato rozmanitost nakonec přispívá k růstu a inovacím, protože lidé se na problém mohou podívat z různých hledisek a lépe mohou uspokojit potřeby zákazníků, kteří jsou také velmi odlišní. V Citi máme například globální sdružení žen Citi Women, kde spolu diskutují o kariéře, jak skloubit rodinu a práci, mají speciální tréninky. Snažíme se jim ukázat, že lze jako žena uspět. Česká republika je rovněž do této iniciativy zapojena. Myslím, že v bankovnictví za těch dvacet let je mnohem víc žen než dřív, a to i v seniorních pozicích. Je jich dost? Ne. Nikdy jich nebude dost.
* Myslíte, že by pomohlo nastavení kvót?
Myslím, že pro manažery má smysl nastavit si měřitelné cíle. Dovolí jim to více se ptát a přemýšlet o otázkách. Lidé mohou uvažovat například o tom, zda nejsou nějak zaujatí proti jmenování některé ženy do vyšší pozice. Nemělo by to však dospět do situace, kdy jsou ženy jmenovány jen proto, že jsou ženy. Když se vypíše nějaká pozice, staráme se například o to, zda se přihlásilo dostatečné množství žen, a také o to, zda nějaké ženy vůbec sedí ve výběrové komisi. To je další forma diverzity, již v Citi prosazujeme. Myslím, že různorodost nakonec má dopad na komerční stránku byznysu. Když máte pestrou organizaci, jste inovativnější a prospívá to byznysu.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz