Menu Zavřít

V Británii jako na Kubě. Regály tamních obchodů jsou kvůli nedostatku řidičů poloprázdné, být kamioňákem je teď zlatý důl

2. 9. 2021
Autor: Depositphotos
  • Nedostatek řidičů ochromil britský dodavatelský řetězec, kvůli chybějícím pracovníkům z Evropské unie mají tamní supermarkety potíže naskladnit objednané zboží

  • Mzda některých kamioňáků vzrostla v podstatě ze dne na den i o 40 procent

  • V důsledku nedostatku řidičů mají hospody potíže s mizejícími zásobami piva, zatímco oblíbené fastfoodové franšízy musejí dočasně zavírat provozovny

  • Britská vláda však jakékoliv změny pracovních víz, které by usnadnily lidem z východní části EU najít si zde zaměstnání, odmítá


Sešlo se až moc nešťastných „náhod“ najednou, a z jejich kombinace vzešlo to, že obyvatelé Spojeného království najednou nemají co do úst. Zhruba tak by se dala ve stručnosti charakterizovat současná situace na britských ostrovech, vyspělé evropské země, která se aktuálně potýká nejen s nedostatkem potravin v supermarketech.

Jak s odkazem na zdroje z logistického odvětví uvádí server BBC, britské firmy aktuálně postrádají na sto tisíc kvalifikovaných řidičů. To proto, že inkriminovanou roli v minulosti často zastávala levná pracovní síla pocházející z východní části Evropské unie. Její příliv nicméně odchod Londýna z EU podstatně ztížil. To sice bylo de facto jedním z hlavních cílů brexitu, takové komplikace však čekal nejspíš jen málokdo.

Situace v Ho Či Minově městě představuje dost silné kafe i na tamní exportéry. Oblíbená robusta trčí kvůli covidu v přístavu
Přečtěte si také:

Situace v Ho Či Minově městě představuje dost silné kafe i na tamní exportéry. Oblíbená robusta trčí kvůli covidu v přístavu

Snahou vlády Borise Johnsona je, aby volná místa zaplnili Britové. Ti se ale na volné pozice v žádném případě nehrnou. Firmám tak nezbývá než začít potenciální uchazeče lákat na čím dál vyšší peněžní odměnu. To vše navzdory současné koronavirové krizi, která pobrexitovou situaci ještě zhoršila.

Zářným příkladem jejich snažení je Tom Reddy, jenž za volant kamionu usedá dlouhých 15 let. Ještě nedávno bral za svůj džob 17,5 libry za hodinu. Nyní však jeho mzda činí čtyřiadvacet liber a padesát pencí k tomu, což značí, že si vmžiku polepšil o celých 40 procent.

„Nikdy jsem se s ničím takovým nesetkal,“ potvrdil Reddy reportérům BBC. I přesto si ale hodlá najít v brzké době zcela jiné povolání. „Mohli by mi platit klidně 80 tisíc liber ročně, a nestačilo by to. Chci odejít.“

Najít sprchu zabere spousty času

Jedním z faktorů, které nutí mnoho britských řidičů přemýšlet o změně profese a zároveň dokážou řadu případných uchazečů o toto zaměstnání odradit, je podle Reddyho kolegy Nicka Downinga i nedostatečná infrastruktura, s níž se musejí každodenně vypořádávat.

„V kontinentální Evropě mají zázemí daleko lepší než u nás a myslím si, že to je jeden z hlavních důvodů toho, proč není tolik zájemců z řad mladší generace.“ Podmínky se navíc dle Downinga „každým týdnem zhoršují“.

Přísnou covidovou metriku čínských úřadů pocítí i Češi. Kvůli částečně uzavřenému přístavu v Ning-po se jim prodraží Vánoce
Přečtěte si také:

Přísnou covidovou metriku čínských úřadů pocítí i Češi. Kvůli částečně uzavřenému přístavu v Ning-po se jim prodraží Vánoce

Ví, o čem mluví, neboť s kamionem jezdí už třiačtyřicet roků. Na konci sedmdesátých let bylo, jak vysvětluje, běžné používat veřejné záchody a sprchy, dnes je však většina z nich zavřená, takže zabere hromadu času, než na nějaká taková sociální zařízení vůbec narazí. Tím pochopitelně nabírá zdržení, která jej mohou v konečném důsledku připravit o výdělek.

„Jsme pryč pět nebo šest nocí v týdnu. Vše, co chceme, je cítit se v bezpečí a mít zázemí se záchodem a sprchou. Nemyslím si, že toho v jednadvacátém století chceme tolik,“ stěžuje si Downing.

Dochází pivo, cola, milkshaky i kuřata

Závažnost situace s nedostatkem řidičů dodávek a kamionů je dobře patrné třeba i v sektoru pohostinství. Řada místních pubů se totiž ocitá na suchu. Problémy podle BCC hlásí například řetězec hospod Wetherspoons, jemuž se nedostává sudů od Heinekenu, Carlingu či pivovaru Molson Coors.

Podobným potížím každopádně čelí spousta jiných subjektů. Společnosti Coca-Cola se nedaří do supermarketů dostat dietní verzi svého oblíbeného černého nápoje, fastfoodový řetězec Nando’s sázející na pokrmy z kuřecího masa hlásí tenčící se zásoby kuřat a dočasně zavírá hned několik poboček, zatímco síť McDonald’s musela pro změnu přestat prodávat populární milkshaky, neboť je zkrátka nemá z čeho namíchat.

Kroksky jasným vítězem pandemie. Oblíbené sandály dokráčely k rekordním tržbám, jejich akcie za rok vyskočily o 260 procent
Přečtěte si také:

Kroksky jasným vítězem pandemie. Oblíbené sandály dokráčely k rekordním tržbám, jejich akcie za rok vyskočily o 260 procent

Ve snaze tuto alarmující situaci zvrátit vyzvaly firmy a další organizace zapojené do dodavatelského řetězce britskou vládu k uvolnění přísných pravidel pro imigranty z EU, kteří by mohli zaplnit volné pozice a váznoucí zásobování tak alespoň částečně vyřešit. Něco takového nicméně Johnsonův kabinet před několika dny odmítl, jak informovala zpravodajská agentura Reuters. Víza, která jsou pro nalezení zaměstnání ve Velké Británii od letošního roku podmínkou, budou i nadále udělována pouze vysoce kvalifikovaným pracovníkům. V případě ostatních profesí se musejí tamní podniky poohlédnout po tom, co jim nabízí domácí trh práce.

MM25_AI

„Chceme, aby zaměstnavatelé dlouhodobě investovali do britské pracovní síly, než aby spoléhali na práci ze zahraničí,“ odvětil v sobotu mluvčí ministerstva pro byznys, energetiku a průmyslovou strategii.

  • Našli jste v článku chybu?