Česko patří k celosvětově nejlepším trhům výrobce tiskáren OKI
Japonská společnost Oki Data Corporation známá pod značkou OKI Printing Solutions patří k předním světovým výrobcům tiskáren a multifunkčních kancelářských zařízení. Má vlastní prodejní pobočky ve 120 zemích světa a v uplynulém účetním období končícím 31. březnem 2009 dosáhla obratu 1,6 miliardy dolarů. I na tohoto globálního hráče ale dopadá ekonomická krize. „Rozhodně nezažíváme lehké období. Naštěstí se nám zatím díky opatrnému řízení podařilo předejít negativním důsledkům v oblasti našich tržeb. Ale určitě vidíme dopady u našich dealerů. Ti se snaží snižovat objemy odběrů a my s nimi vyjednáváme, abychom jim pomohli v obtížném období. Ale obecně prodej kancelářské techniky velice trpí – přece jen je to oblast, na níž mnoho firem začíná šetřit jako na jedné z prvních,“ řekl týdeníku EURO prezident společnosti Harušige Sugimoto při své návštěvě České republiky na konci října.
EURO: Poklesla poptávka po tiskárnách ve všech oblastech světa, nebo existují rozdíly? SUGIMOTO: Některým regionům trvalo déle, než je krize dostihla. To platí například pro náš domácí trh – Japonsko, kam sice problémy doputovaly později, ale náraz byl potom o to tvrdší. Podobné to bylo i v Evropě, kde se zdálo, že některé země jako třeba Španělsko byly propadu poptávky po tiskových řešeních ušetřeny, ale letos v dubnu i zde následovalo tvrdé přistání. Obecně se například v oblasti tiskáren pohybuje pokles prodejů kolem 25 až 30 procent. Ale toto číslo se liší dle regionů – například ve Francii, Německu či Česku to je mnohem méně.
EURO: Můžeme očekávat brzké zotavení, nebo naopak další propad? SUGIMOTO: Takovou předpověď se neodvážím udělat. My průběžně sledujeme dění na trzích, abychom zaznamenali jakékoli další poklesy. A abychom tyto signály správně vyhodnocovali, nemůžeme být optimisty ani pesimisty, naopak si musíme zachovat neutralitu. Alespoň do doby, než spatříme spolehlivé známky oživení. A ty snad přijdou spíše dříve než později.
EURO: Pozice OKI na českém trhu se v posledních letech hodně upevnila. Jak se vyvíjejí vaše prodeje v dalších regionech? SUGIMOTO: Co se našemu českému týmu podařilo, je opravdu jen stěží uvěřitelné. Region EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) je pro nás velmi důležitý, získáváme tu více než 54 procent našich tržeb. Nicméně být úspěšný v tomto regionu je opravdu náročné – od dalších oblastí světa se totiž výrazně liší. Je tu z pohledu velkých jednolitých trhů, jako jsou Japonsko, USA či Čína, směstnáno velké množství odlišných kultur a s tím spojených rozdílných typů očekávání. V Česku a na Slovensku máme pozici obzvlášť silnou – například v ČR neslo v prvním pololetí letošního roku 85 procent nových zařízení na tisk formátu A3 značku OKI. Na Slovensku to bylo ve stejném období 62 procent. K dosažení tak dobré pozice na trhu nám pomohlo to, že si firemní tým v Praze dokázal vybudovat skvělé vztahy s klíčovými zákazníky. Dalším důvodem úspěchů je i náš obchodní model – výrobky OKI najdete v obchodech jen výjimečně, téměř výhradně je totiž prodáváme přes partnery.
EURO: Jaká je životnost tiskáren u zákazníků a jak často jsou firmy nuceny je měnit? SUGIMOTO: Fyzická životnost našich zařízení je velmi dlouhá. Například v Česku máme zákazníky z veřejného sektoru používající stejné jehličkové tiskárny již více než deset let. Z finančního hlediska se ale hardware ve většině zemí znehodnotí během tří let. A na kolik našim zařízením věříme, potvrzuje i skutečnost, že jsme letos zavedli v regionu EMEA tříletou záruku místo dvouleté.
EURO: Jaké trendy nyní určují rozvoj trhu tiskových řešení? SUGIMOTO: My stále hodně věříme technologii LED (technologie tisku s použitím světelných diod – pozn. red.), kterou jsme v devadesátých letech jako první přinesli na trh, a tak do ní stále hodně investujeme. Obecně však hlavní růstové segmenty představuje tisk na formát A3, barevný tisk a multifunkční zařízení.
EURO: Tisk je ekologicky náročný, má OKI nějakou strategii pro omezení dopadů své činnosti a provozu vámi vyráběných zařízení na životní prostředí? SUGIMOTO: Nedávno jsme zavedli iniciativu „CarbonZero“ v našich hlavních závodech v Japonsku, Číně a Thajsku. Podporujeme řadu projektů v Africe, abychom dále kompenzovali dopady činnosti našich továren. Tyto kompenzační kredity pro nás řídí a počítá nezávislá britská organizace zaměřená na kontrolu emisí s názvem CO2balance. Tato iniciativa určitě poběží v souladu s Kjótským protokolem do roku 2012. Zároveň pracujeme na udržitelnosti životních cyklů našich výrobků, a to od jejich výroby až po likvidaci. Prakticky tak pečlivě zkoumáme každý aspekt fungování našich zařízení včetně druhu použitých materiálů přes spotřebu energie až po recyklaci. Hlavní výzvou u tiskáren je snížení spotřeby energie. Nyní například uvádíme na trh tiskárny, jež spotřebují ve stand-by módu jen desetinu elektřiny oproti našim dosavadním modelům. A to je opravdu velká úspora, protože tiskárny velkou část doby, co jsou zapnuté, prostě jen čekají na zaslání úlohy od uživatele. Dále se například zabýváme možností vytvořit recyklovatelný biotoner a také snižováním hluku tiskáren. Navíc samozřejmě radíme i uživatelům, jak snížit dopady jejich chování na životní prostředí. Tedy třeba oboustranný tisk, vměstnání více stran na jeden list papíru či zvažování, zda je nutné tisknout barevně.
EURO: Stále více se mluví o elektronizaci a bezpapírové kanceláři. Jak se OKI připravuje na tento nový svět? SUGIMOTO: Kancelář bez papírů je určitou vizí, která se objevila již v době zavádění prvních počítačů. A podívejte se, kam jsme se dostali. Nyní spotřebováváme více papíru než kdykoli dříve. Myslím, že kancelář bez papírů zůstane ještě řadu let jakousi sci-fi. Lidé prostě potřebují papír. Zejména z procesních důvodů – například smlouvy je stále třeba podpisovat na papíře. Nebo také proto, že mnozí mají raději vytištěné stránky. Míra elektronizace se také jistě liší v soukromém a pracovním životě.
EURO: Myslíte, že přesto budeme jednou žít v čistě elektronickém světě bez novin, časopisů a knih? SUGIMOTO: Jestli se někdy vůbec dostaneme do takového stadia, tak jedna věc je jistá. Nemyslím, že by to bylo během mého života. Mám jiný příklad – když přišla televize, mnozí tvrdili, že rádio je mrtvé. A dodnes ho posloucháme.
*
BOX
Harušige Sugimoto** (61)
Prezident a výkonný ředitel společnosti Oki Data Corporation. Zároveň zastává pozici ředitele ve společnosti OKI Electric Industry, jež je mateřskou společností Oki Data Corporation. Narodil se v Tokiu a v roce 1970 dokončil studium na univerzitě Waseda v oboru strojírenství. Následně nastoupil do OKI jako strojní inženýr a 20 let pracoval v divizi výzkumu a vývoje. Kromě toho působil v Číně, kde od dubna 2006 vedl místní pobočku Oki Data Corporation.