Festivalový palác francouzského Cannes se od 17. do 19. listopadu stal dějištěm již 16. ročníku veletrhu MAPIC zaměřeného na nemovitosti pro komerční využití, zejména na obchodní centra.
Foto: MAPIC
Do Cannes letos přijelo 7.400 účastníků z 2.940 společností 67 zemí celého světa z řad developerů, investorů, realitních agentur, zástupců měst a celých regionů, maloobchodních řetězců, nádraží a letišť. Návštěvnost veletrhu vzrostla v porovnání s minulým rokem o 10 %. MAPIC si tak stále udržuje pozici nejvýznamnějšího evropského fóra specializovaného na globální retailový trh; letošní ročník navíc signalizuje návrat optimismu a důvěry v tento segment realitního trhu.
Zhruba na úrovni minulého ročníku zůstala účast České republiky. Do Cannes přijelo přes 20 v tuzemsku působících společností. Ekonomická recese, ovlivňující také český retailový trh, se projevila ve struktuře tuzemské účasti: zatímco v dřívějších letech býval MAPIC ideální platformou, kde developeři prezentovali a nabízeli svá obchodní centra zejména potenciálním nájemcům, letos tomu tak bylo pouze v malé míře. Čeští developeři byli tentokrát na veletrhu spíše jako návštěvníci bez vlastních stánků (např. Crestyl Management, Pointpark Properties, Lordship a další). Je to odraz faktu, že na trhu tuzemských maloobchodních nemovitostí přibude letos pouze 117.000 m2. V hlavním městě Praze se letos otevřelo jediné obchodní centrum - Galerie Harfa - a obdobná situace je i v regionech. Prakticky jediným českým developerem, který na veletrhu otevřel svou expozici, tak byla společnost MINT Investments soustředící se na česká a slovenská regionální centra (v přípravné fázi Breda & Weinstein v Opavě, Štadión v Žilině a druhá fáze projektu Laugaricio v Trenčíně) a v neposlední řadě i na výstavbu Retail Parku v Čestlicích u Prahy. Vedle českých developerů byly na veletrhu zastoupeny také v tuzemsku působící retailové řetězce (např. Datart International, Sephora, Pietro Filipi, McDonald´s, Toys Way Service) a poradenské společnosti. Sebastien Dejanovski, partner MINT Investments, k letošnímu ročníku veletrhu uvedl: „Na evropských retailových trzích se začíná projevovat postupné oživování a mírný růst. Podle údajů Jones Lang LaSalle dosáhly přímé investice do maloobchodních nemovitostí v Evropě za první tři čtvrtletí letošního roku 15,2 mld EUR, což je zhruba o 90 % více v porovnání se stejným obdobím loňského roku. V tuzemsku etablované značky i zástupci nadnárodních retailových řetězců dosud působících mimo Českou republiku se začínají poohlížet po atraktivních lokalitách, a to především v regionech, kde dosud poptávka po kvalitních obchodních centrech nebyla saturována. Jednání s potenciálními nájemci našich regionálních obchodních center to na veletrhu jednoznačně potvrdila. Atraktivita České a Slovenské republiky je způsobena také tím, že se v zemích střední a východní Evropy do roku 2013 očekává meziroční nárůst HDP mezi 2,5 – 5,1 %, což je více než prognóza pro průměr všech zemí v rámci EU.“
Nejdiskutovanějším tématem veletrhu byl přirozeně dopad ekonomické recese na segment maloobchodních nemovitostí. Jak v rámci panelové diskuse o budoucnosti tohoto trhu poznamenal Richard Lloyd-Owen, partner poradenské společnosti Deloitte pro segment retailu v zemích EMEA, globální růst maloobchodu se v příštím roce soustředí především do některých mimoevropských regionů s velkým růstovým potenciálem, kde předpokládaný růst HDP bude mnohem vyšší než v Evropě a přesáhne 5 %. Týká se to např. Ruska, Turecka či vyspělých severoafrických a jihoamerických zemí. Jako reakce na rostoucí globalizaci v chování zákazníků budou v těchto zemích vznikat obchodní a zábavní centra velkého rozsahu, která často pocházejí z dílny globálně působících architektů i developerů a jsou příležitostí také pro mezinárodně expandující maloobchodní řetězce. Jako příklad je možné uvést obchodní centrum Boulevard Londrina Shopping v jižní Brazílii, jehož developerem je portugalský Sonae Sierra, obchodní a zábavní centrum Cleopatra Mall prezentovaný společností Cleopatra Group v egyptské Káhiře nedaleko pyramid v Gize či největší turecký retailový projekt Forum Istanbul, jehož developerem je nizozemská skupina Multi Corporation. Celkem se na veletrhu prezentovalo několik set obchodních a zábavních center z celého světa.
Vyvrcholením veletrhu se jako každoročně stal galavečer s předáváním cen MAPIC Awards. Ceny byly uděleny ve čtyřech kategoriích – nejlepší mezinárodní maloobchodní řetězec (Jack Wolfskin, Německo), nejlepší retailový koncept (Lego, Dánsko), obchodní centrum roku (Odysseum ve francouzském Montpellier, developer: Icade) a město roku, které v maloobchodu nejvíce zvýšilo svou atraktivitu (Brusel, Belgie).
Příští, 17. ročník veletrhu MAPIC se v Cannes uskuteční od 16. do 18. listopadu 2011.