Sdružení automobilového průmyslu se ptá: Jak to bude dál s autovraky?Auta, která jezdí na českých silnicích, ve svém průměru nepatří zrovna k nejmladším. Podle statistik bylo k 31. 12. 2002 v ČR registrováno celkem 3 648 905 ks osobních automobilů v průměrném věku 13,72 roku.
Sdružení automobilového průmyslu se ptá: Jak to bude dál s autovraky?
Auta, která jezdí na českých silnicích, ve svém průměru nepatří zrovna k nejmladším. Podle statistik bylo k 31. 12. 2002 v ČR registrováno celkem 3 648 905 ks osobních automobilů v průměrném věku 13,72 roku.
Od počátku roku 1991 do konce roku 2002 bylo přitom do České republiky dovezeno 1 268 712 ojetých osobních automobilů a tuzemské prodeje nových osobních vozidel za toto období činily 1 515 778 vozů. Z porovnání údajů o registracích vozidel pak vyplynulo, že u zhruba 375 000 ks dovezených ojetin zřejmě vůbec nedošlo k jejich přihlášení do provozu v ČR.
Legislativa a likvidace autovraků
Současná česká legislativa řeší dovoz ojetých vozidel a likvidaci autovraků v zásadě dvěma právními normami - zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a zákonem o odpadech č. 185/2001. Oba zákony a příslušné prováděcí vyhlášky byly v poměrně značném zájmu médií a jejich vznik či následná aplikace v praxi byla provázena i nátlakovými akcemi určitých skupin podnikatelů. S blížícím se předpokládaným vstupem ČR do Evropské unie se návazně na směrnici EU 2000/53 připravuje novelizace zákona o odpadech, který má svou samostatnou část - autovraky. Ta to novelizace, připravená ministerstvem životního prostředí ke schválení vládou ČR, však podle názoru výrobců vozidel není plně v souladu s požadavky směrnice EU čís. 2000/53 a do jisté míry neguje systém nakládání s odpadem ze silničních vozidel nastartovaný v ČR nyní platným zákonem o odpadech. Takovýto systém je v zemích EU již řadu let plně funkční a směrnice ES 2000/53 je vlastně nadstavbou tohoto systému. Dá se říci, že připravovaná novelizace zákona č. 185/2001 Sb. je zúžena jen na direktivu ES 2000/53. Nabízí se tedy otázka, zda se jedná jen o nepochopení problematiky ve všech souvislostech, či o nedostatek odbornosti úředníků MŽP v dané záležitosti.
Námitky k novele
Zásadní námitky a možné dopady připravované novely zákona jsou podle Sdružení automobilového průmyslu následující: Likvidace autovraků je řešena pouze pro kategorii osobních (M1) a malých užitkových vozidel (N1), není tedy řešena problematika likvidace u nákladních vozů (N2 a N3), autobusů (M2 a M3) a dalších kategorií vozidel. Návrhem není řešena obecná otázka likvidace odpadu ze silničních vozidel. Pojmové názvosloví používané v návrhu není přesné a jednoznačné - nutno rozlišovat „autovrak“ (to je to poslední) a odpad ze silničních vozidel. Toto rozlišení je důležité ve vazbě na „sběrná místa“ a případné zpoplatnění úkonů při likvidaci vozidel či jejich částí. Návrh vlastně předpokládá „odsunutí“ komplexní problematiky likvidace odpadu ze silničních vozidel (autovraků) až na rok 2007, čímž vytváří předpoklady pro nasměrování toku autovraků ze zemí EU do ČR jako „konečného místa určení“. Stát se předmětným návrhem distancuje od požadavku směrnice EU č. 2000/53 na vytvoření systému likvidace autovraků a tuto zodpovědnost přenáší (v rozporu se směrnicí) pouze na výrobce/oficiální dovozce. Vzhledem k rozdílným požadavkům na jednotlivé subjekty by docházelo k ekonomickému znevýhodnění určité části podnikatelské sféry s možným dalším dopadem na konkurenční schopnost českého průmyslu a hospodářství vůči zemím EU. Nutno dodat, že řada sousedních kandidátských zemí (Slovensko, Polsko, Maďarsko) přijala již dříve mnohem méně liberální podmínky pro dovoz ojetých automobilů a dovoz ojetých automobilů (a to již nejen osobních) do ČR je relativně nejvyšší. O to více vystupuje do popředí nutnost co nejrychlejšího uplatnění funkční české legislativy, řešící systémově problematiku odpadů ze silničních vozidel všech kategorií a otázku likvidace autovraků v souladu se směrnicemi Evropské unie.
Pohled z druhé strany
Na celou problematiku ojetých vozů v ČR a jejich likvidaci samozřejmě může být několik pohledů. Určitě se na ni jinak dívají ti, kteří k nám ojeté vozy dovážejí. Sdružení automobilového průmyslu na své webové stránce zveřejnilo úryvek V ýroční tiskové konference německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) z konce letošního ledna. Přesněji tu část sborníku „Ekonomická situace automobilového průmyslu v roce 2002“, která na své 27. straně uvádí, že export ojetých osobních automobilů podpořil domácí (tedy německý) trh: „Export ojetých osobních vozů působil jako stimulátor trhu v roce 2002. Od ledna do října 2002 bylo vyvezeno 622 200 ks, tj. o 3 % více než ve stejném období roku 2001. Hlavním odbytištěm s podílem 58,1 % zůstala V ýchodní Evropa. Dovezla 361 500 vozů (+ 5 %). Dynamika tohoto trhu se nyní stabilizovala na vyšší hladině, meziroční nárůst 2001/2000 byl totiž 87 %. Důvodem současného mírnějšího nárůstu je zvýšení finančního zatížení dovozu ojetin v Polsku, což přibrzdilo tok ojetin do této země… Díky uvedeným dobrým výsledkům v exportu ojetin, celkový stav ojetin v německém vnitřním maloobchodě s vozidly klesl na normální běžnou úroveň.“
(zpracováno podle zdrojů Sdružení automobilového průmyslu)
Vývoj prodeje osobních automobilů v ČR
1998 1999 2000 2001 2002
Celkem 259 482 248 294 245 816 251 313 273 284
Prodej nových OA 140 957 146 051 148 685 152 175 147 818
Prodej ojetých OA 118 525 102 243 97 131 99 138 125 466
PRAMEN: AUTOSAP.CZ
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV