Menu Zavřít

V Česku chybí deset tisíc řidičů. Mladá generace nejeví zájem

12. 4. 2017
Autor: ČTK

V Česku v současné době chybí až deset tisíc profesionálních řidičů. Hlavním důvodem jsou nízké platy a náročná a riziková práce, shodly se personální agentury. Podle jejich odhadů bude navíc každým rokem dalších zhruba pět tisíc šoférů ubývat. V Česku je zaměstnáno kolem 125 tisíc profesionálních řidičů.

„V České republice chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, ale i Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací. Pokud se rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do Německa a Rakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes 7000 řidičů ročně,“ uvedl marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech Michal Havelka.

Podle průzkumu ManpowerGroup jsou řidiči na třetím místě mezi nejhůře obsaditelnými pozicemi. „Vysoká koncentrace zpracovatelského průmyslu a logistických firem v Česku, zvyšující se mezinárodní výměna zboží a 'just-in-time' způsob zásobování výrobních firem přinesly obrovský nárůst poptávky po řidičích kamionů. Zároveň chybí i řidiči autobusové dopravy,“ řekl šéf marketingu společnosti Jiří Halbrštát. „Najít řidiče není snadné, a to prakticky do všech oborů, stavebnictví, dálkové či místní dopravy nebo autobusové dopravy,“ souhlasila Jitka Součková z Grafton Recruitment.


Informace o poslední stávce řidičů autobusů najdete zde:

Odbory hodnotí stávku pozitivně. Dva kraje chtějí dopravce pokutovat

 Ilustrační foto


Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. Platy řidičům sice mírně stoupají, proti zahraničí jsou ale stále velmi nízké. Zatímco loni činila hodinová minimální mzda v Česku 58,70 korun, v Německu to bylo v přepočtu 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. A na nezájem o tyto pozice má podle Havelky vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel.

Zhruba 7 tisíc řidičů odchází ročně navíc do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. Třetina českých řidičů je starších 50 let. Mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí nejen samotní zájemci, ale i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D, tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy. Podíl na nedostatku řidičů kamionové a autobusové dopravy má i zrušení vojenské služby, kde si řada budoucích řidičů udělala řidičská oprávnění.

Situaci komplikují i stávky dopravců. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují už od října 2015. Poslední ze stávek se konala 6. dubna a postihla zejména Jihomoravský a Olomoucký kraj. „Stávky komplikují nejen dopravu po celé republice, ale i nábor nových zaměstnanců. Na pozice, kde se stávkuje kvůli nízkým platům, se noví uchazeči logicky příliš nehrnou,“ podotkl Havelka.

MM25_AI

Problémem je podle něj i legislativa, která komplikuje příchod nových pracovních sil ze zahraničí. „Zatímco dříve se stávalo, že slovenští řidiči hromadně odcházeli pracovat do Česka, nyní se tak děje velmi zřídka. Dopravci se také blíže zajímali o řidiče z balkánských i vzdálenějších zemí. Nyní je na vzestupu požadavek získávání řidičů zejména z Ukrajiny, nicméně tato snaha naráží na složité legislativní podmínky a nezájem české vlády je řešit,“ poznamenal Havelka.

Přečtěte si také:

Praha prodlouží autobusové linky a zkrátí intervaly. Změny budou stát 65 milionů

Dva místo tří. Nákladní „gigalinery“ budí vášně v Německu

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi


  • Našli jste v článku chybu?