Menu Zavřít

V Číně hledají novou šanci ty firmy, kterým klesly objednávky z EU, říká Aleš Červinka z CzechTrade

Autor: CzechTrade

Někteří vývozci, kterým kvůli pandemii klesá odbyt v Evropě, zkoušejí najít novou příležitost na čínském trhu, jenž se z koronaviru pomalu zotavuje. „Pracujeme nyní na projektech pro firmy z oblasti hudebních nástrojů, elektroniky, nábytku, fitness produktů či doplňků stravy,“ říká ředitel regionálního centra Čína CzechTrade v Šanghaji Aleš Červinka.

Jaký postup byste doporučil českému exportérovi, který
kvůli pandemii teď nemůže osobně zajet do Číny?

Českým firmám doporučuji, aby i nadále udržovaly se svými
čínskými partnery maximální možnou elektronickou komunikaci. Naprosto zásadním
nástrojem je čínská aplikace WeChat, kterou bych doporučil nainstalovat každému
českému podnikateli, jenž obchoduje s Čínou. Přes tuto aplikaci zde komunikuje
úplně každý a čínští partneři velmi oceňují, když ji česká firma používá. Vedle
volání se dají přes tuto platformu zasílat dokumenty, hlasové zprávy, fotky
produktů nebo pořádat konferenční hovory.

Dále vývozcům doporučuji, aby co možná nejčastěji zasílali
čínským partnerům update svého výrobního programu i nabídku nových služeb. Toto
mezidobí se dá také využít ke zlepšení marketingových nástrojů, jako jsou
překlady nových katalogů nebo webových stránek do čínštiny.

Může vaše kancelář pomoct jako prodloužená ruka českých
vývozců přímo na místě?

Ano, pokud česká firma nemá v Číně svého místního zástupce,
je možné využít také asistenční služby CzechTrade. Po domluvě s klientem může ředitel
zahraniční kanceláře osobně navštívit jejího čínského obchodního partnera v
jeho sídle, zúčastnit se tendru, prezentovat českou firmu na veletrhu nebo
například zkontrolovat výrobní podnik.

Jak pandemie proměnila poptávku na čínském trhu, jak kupní
sílu?

Poptávka na čínském trhu byla v prvním čtvrtletí výrazně
utlumena, nicméně ve druhém čtvrtletí se situace už pomalu zlepšuje. Nejhorší
je situace pro firmy z oblasti cestovního ruchu, pohostinství, maloobchodu a
letecké přepravy. Na tato odvětví dolehla epidemie nejvíce, řada menších
společností musela uzavřít své provozovny, změnit způsob prodeje, případně
přejít na jiný druh podnikání.

Mezi čínskými spotřebiteli je stále cítit strach a obavy jak
z nákazy virem, tak z možné ztráty zaměstnání, což dokládá i pokračující propad
prodejů osobních automobilů – za březen o 43 procent. Poptávka se naopak
zvýšila u prodejů přes e-commerce platformy, daří se také rozvážce jídla,
telemedicíně, digitálním platformám na online výuku a telekonference a také
online počítačovým hrám.

Přinesla už krize nějaké nové zakázky v Číně pro české
firmy, třeba v oblasti zdravotnictví?

Zatím se setkáváme spíše s tím, že se zdravotnické vybavení
vozí do Česka. O nových zakázkách ve zdravotnictví v Číně zatím nevíme, ale
dokážu si představit, že pro české firmy se špičkovými produkty, jako jsou
například Sotio či Linet, které mají v Číně svá zastoupení, se mohou objevit
nové zakázky.

Obracejí se na nás ale čím dál více české firmy, kterým v
současné situaci klesají objednávky od jejich zákazníků v Evropské unii, a
potřebují nyní najít nové obchodní příležitosti mimo Evropu. Pracujeme tak nyní
na projektech pro firmy z oblasti hudebních nástrojů, elektroniky, nábytku,
fitness produktů či doplňků stravy.

Jak se v těchto týdnech uvolňují v Číně restriktivní
opatření?

Akce s větší koncentrací lidí jsou stále zakázány, na vstup do některých parků jsou vyhlášeny kvóty a je nutná rezervace dopředu. Ve větších městech se od května začínají postupně otevírat školy. Většina restaurací má pouze omezená místa k sezení s velkými rozestupy. Knihovny a muzea jsou stále zavřená, stejně jako zájmové kroužky a různé semináře.

ebf - tip - debata

PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).