ŠÉF TEMPLÁŘSKÝCH SKLEPŮ ČEJKOVICE PAVEL PASTOREK: Zpracovatelské vinařské družstvo založili v Čejkovicích v roce 1936. Dnes má 250 členů, kteří obhospodařují více než 400 hektarů vinic. Družstvo samo má jen deset hektarů vinohradů.
ŠÉF TEMPLÁŘSKÝCH SKLEPŮ ČEJKOVICE PAVEL PASTOREK: Zpracovatelské vinařské družstvo založili v Čejkovicích v roce 1936. Dnes má 250 členů, kteří obhospodařují více než 400 hektarů vinic. Družstvo samo má jen deset hektarů vinohradů. Byl problém získat členy družstva po roce 1990? Jaké je vlastně postavení vinařských družstev? Transformace zemědělství se nevyhnula ani Čejkovicím. Slovo družstvo je dnes v České republice bohužel zprofanované. Zemědělec byl, je a bude producentem suroviny. Jedině jejím zhodnocením si může nějak pomoci, a to byl smysl vytváření různých hospodářských družstev za první republiky. Tato družstva jsou v západních zemích jedním z pilířů ekonomické stability celého agrárního systému. My jsme v devadesátých letech nevymysleli nic nového. Bohužel jsme jediným vinařským družstvem v České republice. V boomu devadesátých let většina vinařů zpracovávala hrozny doma. Zvlášť v poslední době však řadu drobných vinařů totálně odrazuje byrokracie, kterou jsou povinni vést. Začínají se na nás postupně obracet a víc hroznů prodávají, než zpracovávají. Všechny hrozny, které vykoupíte, také zpracujete?
Samozřejmě. Dělá to kolem dvou milionů kilogramů hroznů za rok. Letos by to mělo - podle toho, co máme domluveno - být o dost víc.
Kam prodáváte?
Hlavně v sítích obchodních řetězců, tam jdou dvě třetiny produkce. Třetinu realizujeme na tzv. nezávislém trhu, což je gastronomie a vinotéky. Víno prodáváme zatím výhradně na tuzemském trhu. Po vstupu do Evropské unie se pochopitelně díváme i za hranice. Víno z České republiky, respektive moravská vína jsou však komoditou dosti neznámou. Při jednáních s celou řadou zahraničních partnerů vidíme udivené obličeje: Víno z České republiky, a ono se to dá pít! Dokonce je to dobré! Kdybyste nabídli pivo, tak to víme, že děláte, ale víno?
Do budoucna se soustředíte spíš na supermarkety nebo na vinotéky? V současné době nemůžeme říci, že si vybereme pouze jeden segment. Pokud bychom byli výrobci stolních vín, jednoznačně by byly rozhodující řetězce, kde zákazníci stále vybírají podle ceny. Vyrábíme převážně vína jakostní, odrůdová a vyšších stupňů. Pro nás je vyhovující dnešní distribuce. Musíme si uvědomit rozložení obchodní sítě po republice. Prodej potravin dnes z 80 procent připadá na zahraniční obchodní řetězce. Bylo by naivní myslet si, že tam nebudeme dodávat. Jak se vám s řetězci jedná? Jako s každým partnerem. Samozřejmě znají svou pozici a my jako dodavatelé se musíme přizpůsobit. Zkoušeli jste jejich prostřednictvím proniknout na zahraniční trhy?**
Jednáme s některými představiteli zahraničních obchodních řetězců o dodávkách do Polska nebo na Slovensko. Polsko je trh budoucí spotřeby vína, stejně jako Česká republika. Navíc stoprocentně dovozní trh, který, jak věříme, nebude absorbovat jen obrovská kvanta vína ztypických vinařských velmocí. Pokud tam trend zvýšené konzumace vína pořádně nastartují, tak si tam tu polívčičku budeme moci přihřát.