V České republice bude v letošnímroce pokračovat expanze velkých nákupních center. Podle odhadůspolečnosti Cushman & Wakefield Healy & Baker by letos mělo vtuzemsku vyrůst šest nových obchodních komplexů a jejich celkovýpočet by se tak měl zvýšit na 57.
Celková plocha nákupních centerse sice zvýší z nynějších 1,1 milionu metrů čtverečních nabezmála 1,3 milionu čtverečních, ČR přesto bude z tohoto pohledustále výrazně pokulhávat za západoevropskými státy.
Jitka Tomancová ze společnosti Cushman & Wakefield Healy &Baker dnes ČTK řekla, že investice do nových nákupních center sei letos budou pohybovat v miliardách korun. Šestice novýchkomplexů má vyrůst v Praze, Ostravě či Karlových Varech a mezijejich hlavní nájemce budou patřit obchody Hypernova, Tesco,Interspar a Carrefour. Loni bylo v ČR otevřeno sedm nákupníchcenter s celkovou plochou 164.000 metrů čtverečních.
„Developeři směřují své aktivity do větších měst v celérepublice, nikoliv pouze do Prahy. Tento trend by měl platit iletos. O prodejní jednotky v nákupních centrech je podle našichzkušeností stále obrovský zájem a velmi dobře se pronajímají,“uvedla Tomancová.
Stavba nových obchodních komplexů by měla v ČR podleTomancové pokračovat i v následujících dvou letech. Známy jsoujiž plány na čtyři nové projekty v Praze. Počet nákupních centerby tak v roce 2007 mohl překročit hranici šesti desítek.
ČR v přepočtu prodejní plochy nákupních center na obyvateleale stále zaostává za západoevropským průměrem. „U nás na tisícobyvatel připadá zhruba 105 metrů čtverečních prodejní plochy. Vbývalé patnáctce členských zemí EU tento ukazatel ale dosahujehodnoty zhruba 200 metrů čtverečních,“ řekla Tomancová.
Po loňském rozšíření EU o desítku nových zemí se průměrnáprodejní plocha na tisíc obyvatel snížila na 155 metrůčtverečních. „Z toho jednoznačně vyplývá, že v nových členskýchzemích je obrovský potenciál pro další rozvoj moderních nákupníchcenter, neboť průměrná plocha na obyvatele je zde daleko zazápadoevropským průměrem,“ podotkla Tomancová.