Menu Zavřít

V digitalizaci jsme nejdále

19. 1. 2007
Autor: Euro.cz

Václav Kasík

Koncesionářský poplatek za Český rozhlas stojí méně než šálek kávy v centru Prahy. Přesto se o jeho výši vedly ohnivé debaty jak mezi laickou a odbornou veřejností, tak i na parlamentní půdě. Nejen o tom, zda za svůj šálek kávy koncesionáři dostávají takové služby, o které je zájem, týdeník EURO hovořil s generálním ředitelem Českého rozhlasu Václavem Kasíkem.

EURO: Má ještě v dnešní době obrovské nabídky komerčních rádií význam veřejnoprávní rozhlas? Kasík: Český rozhlas má jiné poslání než komerční sektor. Mezi ním a ostatními je velmi prostý rozdíl - prvořadým posláním komerčního rádia je tvorba zisku. My také s penězi hospodaříme, jak nejlépe můžeme, ale máme jiný cíl. Chceme informovat, starat se o kulturu a vzdělávat posluchače. To, že nemáme potřebu generovat zisk, nám nechává volné ruce k výběru, jakým způsobem svých cílů dosáhneme.

EURO: Rozhlas bez posluchačů je stejný nesmysl jako televize bez diváků. V poslechovosti – tedy v nejdůležitějším parametru, dle něhož se hodnotí úspěšnost rádia, na komerční stanice ztrácíte, zejména u mladší generace. Je pro vás poslechovost klíčovým parametrem jako pro komerční stanice, nebo jen jedním z mnoha faktorů? Kasík: Od poslechovosti komerční rádia odvíjejí cenu reklamy, která je pro ně alfou a omegou úspěchu. V našem rozpočtu tvoří příjem z reklamy dvě procenta celkového objemu peněz. Naše nabídka tedy není omezená tím, co chtějí inzerenti. Máme mnoho stanic pokrývajících menšinové žánry, z čehož logicky plyne i menší poslechovost. Přesto ale musíme program těchto stanic vytvářet, je to naše poslání dané zákonem. Souhlasím samozřejmě, že poslechovost je určité měřítko, i když ne to základní. Vysílat a nemít posluchače by nebylo správné. Snažíme se tedy o takovou kombinaci, aby kvalita vysílání neklesala, pokrývala co nejširší spektrum žánrů včetně menšinových, a zároveň jsme si udrželi posluchače. Celkově oslovujeme přes dva miliony lidí včetně posluchačů mimo Českou republiku, a to vůbec není špatné. Nemáme to, čemu komerční rádia říkají cílová skupina, vysíláme pro všechny.

EURO: S počtem posluchačů úzce souvisí marketing. V Českém rozhlasu je to v podstatě jen Radiožurnál, který se nějakým způsobem snaží zviditelnit. Není to málo? Kasík: Ano, obecně vzato je to málo. Naše prostředky ale pocházejí z koncesionářských poplatků, které lidé platí za obsah, ne za inzeráty v novinách nebo televizi. Na svoji propagaci si musíme především vydělat, abychom svěřené peníze neutráceli zbytečně. Dokážeme to, ale pouze v omezené míře, dané těmi dvěma procenty příjmů z reklamy. To je hranice, za kterou nesmíme jít. Na rozdíl od veřejnoprávní televize máme devatenáct kanálů, studio v každém krajském městě a každý z těch kanálů si zaslouží propagaci, neexistuje nějaký nadřazený, a naopak méně důležitý. Jenže tolik peněz na propagaci prostě nemáme a navíc, často se hovoří i o tom, že pokud za něco platíte, víte že to existuje a máte možnost to vyhledat. Neříkám, že za touto tezí stojím, ale něco na ní je.

EURO: Je současný počet stanic Českého rozhlasu konečný, nebo se s nástupem digitalizace chystáte nabídku ještě více žánrově rozvrstvit? Kasík: Počet stanic jistě bude dál narůstat a digitalizace pro nás bude klíčová. Už dnes je vysílání po internetu (zejména stanice Rádio Česko a ČRo Leonardo - pozn. red.) velmi důležité. Vznikne radio on demand, tedy stanice, kde si posluchači sami připravují vlastní program dle svých preferencí. Český rozhlas má také obrovský archiv. Jakmile se vyřeší technické podrobnosti a autorská práva, bez otálení jej nabídneme veřejnosti a svým posluchačům. Digitalizace umožňuje vznik specifických stanic, a přesně to se i stane. Odstartuje několik rádií namířených do speciálních cílových skupin. V oblasti digitalizace jsme, troufám si tvrdit, nejdále a rozhodně se tohoto pracně získaného náskoku nevzdáme.

MM25_AI

EURO: Celé generace mladých daleko účinněji oslovily komerční stanice. Rádio pro mladé vzniklo až jako poslední. Proč? Kasík: Bohužel máte pravdu. Přiznávám, že chyba Českého rozhlasu byla především v hudbě, neměli jsme vysloveně hudební stanici. Vychází to z faktu, že Český rozhlas nevysílá kulisově. Vyžaduje od posluchače soustředění, chce mu něco sdělit. Pracovali jsme na stanicích, které už měly nějakou tradici. Vzniku hudební stanice pro mladé dříve bránil jak nedostatek kmitočtů, tak i skutečnost, že postavit ji kvalitně bylo velmi náročné. Stanice vznikla prostě až tehdy, kdy to bylo možné a proveditelné.

EURO: Která ze stanic bude mít v nejbližších letech prioritu? Kasík: Nemám příliš rád to slovo, naznačuje, že zbytku se bude dít nějaké příkoří, a to rozhodně ne. Můžu ale říci, že třeba Rádio Česko coby výhradně zpravodajská stanice určitě posílí.

  • Našli jste v článku chybu?