Propad cen ropy vedl k výraznému osekání plánovaných investic prakticky ve všech zemích, jež jsou na vývozu strategické suroviny závislé. Není tomu tak ovšem v případě rozvíjejícího se přístavu ve Fudžajra ve Spojených arabských emirátech (SAE). Masivní investice v řádech miliard dolarů pokračují ve snaze vybudovat globální uzel pro obchod s ropou i navzdory nízkým výnosům z její těžby.
Spuštěním provozu na novém terminálu, který dokáže pojmout více ropy, než činí denní spotřeba Velké Británie, byla minulý týden završena dosud poslední fáze projektu za 5,5 miliardy dolarů (132,5 miliardy korun). Na jeho konci má na východním pobřeží SAE stát hlavní přístavní terminál pro skladování a export ropy na Blízkém východě. Svojí kapacitou má zařízení, o jehož potřebě se začalo mluvit již v roce 1991 během války v Perském zálivu, konkurovat například Rotterdamu či Singapuru.
Přestože byl megalomanský projekt spuštěn ještě v době, kdy se ropa obchodovala za více než 100 dolarů za barel, představitelé SAE nemají v úmyslu od něj upustit ani nyní, když jsou ceny suroviny pod 40 procenty tehdejší úrovně. Naopak, za pomoci dalších miliard dolarů hodlají před branami Perského zálivu do dvou let vybudovat přístav na úrovni Singapuru, jenž je dlouhodobě hlavním asijským uzlem v přepravě ropy.
„Máme v plánu stát se globálním konkurentem,“ řekl CNN ministr SAE pro energetiku Suhail Al Mazroui. „Myslím, že můžeme být i lídrem, až vybudujeme druhý terminál,“ prozrazuje Al Mazroui, že další fází projektu je vybudování druhého obřího terminálu, který pojme i tzv. supertankery.
Vývoj ceny ropy Brent od ledna 2014
Představitelé federace věří, že mají v rukou dostatek trumfů, aby v konkurenci obstáli. Klíčem k tomu má být zejména kapacita, efektivita a výhodná poloha přístavu. Nové terminály budou nejhlubší v regionu, díky čemuž pojmou i ty největší tankery plně naložené, připomněl Christopher Bake ze společnosti Vitol, jež je jedním z největších obchodníků v energetice.
Bodovat hodlá vznikající přístav také zárukou spolehlivosti a bezpečnosti pro přepravce. Se svoji polohou na východním pobřeží Emirátů leží Fudžajra stále blízko obrovským zásobám ropy, avšak zároveň lodě směřující do přístavu nemusí proplouvat Hormuzskou úžinou, která odděluje Perský záliv od oceánu. To přinese přepravcům nejen časovou a finanční úsporu, ale hlavně vyšší bezpečnost. Frekventovaná oblast Hormuzského průliv, jíž proudí každý den zhruba 30 procent světové přepravy ropy, byla v minulosti dějištěm několika konfliktů mezi americkými a íránskými plavidly.
Aby se lodě průjezdu rizikovou oblastí vyhnuly, byl už v roce 2012 vybudován 370 kilometrů dlouhý velkokapacitní ropovod mezi přístavem Fudžajra a ropnými poli v emirátu Abú Zabí.
Dále čtěte:
Aramco investuje do infrastruktury a projektů osm bilionů
Stamiliardový obchod: Austrálie prodala svůj největší přístav
Saúdům chybějí peníze. Rijád ruší projekty za 20 miliard dolarů
Dánský gigant Moller-Maersk se rozdělí. Odřízne dopravu od energetiky