„B2B trh se rychle mění a prochází změnami jako maloobchod. Chceme umožnit všem firmám, které vyrábějí a prodávají nespotřební zboží, prodávat online, aniž by kvůli tomu musely investovat miliony do stavby svého eshopu a do marketingu,“ řekl Liška k základní motivaci pro vznik nové platformy, skrze níž mohou firmy vystavit nabízené zboží a získat nové zákazníky. Využít ji přitom mohou malé, střední i velké podniky a aktuálně umožňuje bezplatné obchodování s nespotřebním zbožím z oborů jako je stavebnictví, elektrotechnika chemický průmysl a další. Primárně tak sice míří na výrobce, velkoobchodníky a distributory zboží, ale využít ji může i dodavatelský řetězec.
Zaměření na střední Evropu a Pobaltí Liška zdůvodňuje nejen vírou ve růstový potenciál trhů, ale i zkušenostmi lidí, kteří za novou platformou stojí. Ti vzešli z půdorysu evropských aktivit skupiny Allegro a vedle zmíněného Budkowského, který se v nové firmě ujal rovnou role CEO, je to i někdejší šéf společnosti Osta Toomas Raist z Estonska a další manažeři se zkušenostmi s ecommerce.
„Inspiraci pro Merxu jsme čerpali od velkých hráčů jako je Alibaba či Amazon, ale využili jsme i zkušenosti z aukčních platforem, jako je české Aukro, polské Allegro nebo estonská Osta. Ty na trhu operují již přeš 20 let a ušly opravdu dlouhou evoluční cestu,“ vysvětlil pro týdeník Euro Liška.
Dosavadní velkoobchodní sítě mají podle něj určitá omezení, která si nová platforma klade za cíl odstranit. Každá země má například svou vlastní specifičnost, právní požadavky a v důsledku toho i jinou vývozní a dovozní politiku. „Díky Merxu usnadňujeme efektivní obchodní výměnu: export zboží s největším prodejním potenciálem a import produktů vyhledávaných společnostmi,“ dodal český country manažer s tím, že cílem bylo „odstranit hlavní překážky obchodu“.
Firmy tak mohou na web přidávat například celé katalogy produktů, vyhledávat je podle jména, EAN kódů, ale i konkrétních parametrů. Nakupovat lze ve velkoobchodním i maloobchodním množství, k dispozici jsou hromadné transakce či zejména ve stavebnictví hojně využívané poptávky.
Nevídaný potenciál
Nově vzniklá platforma není v tomto segmentu zdaleka první, svou velikostí však dosavadní projekty přesahuje. „Práce na projektu začaly už v závěru roku 2019. V průběhu roku 2020 jsme pak začali komunikovat s potenciálními partnery a připravovat je na zapojení do merXu. Mezitím probíhaly práce na vývoji platformy.
Ta byla veřejně spuštěna (v beta verzi, pozn. red.) před třemi týdny současně v ČR, na Slovensku, v Polsku, Estonsku a Litvě,“ doplnil Liška, podle kterého podobná platforma v regionu střední a východní Evropy dosud neexistuje. „Globálně se na podobný sektor zaměřuje třeba Alibaba nebo Indiamart. Zaměřují se ale na jiné trhy a regiony.“
Start si přitom Merxu načasovalo velmi dobře – díky pandemickým omezením přichází v době, kdy poptávka po elektronickém obchodování rapidně roste. Nedávná analýza společnosti Shoptet ukázala, že oproti období před vypuknutím pandemie vzrostl zájem o založení internetového obchodu o 60 procent. Populární začíná být právě i obchodování mezi firmami, které tím vynahrazují běžný styk přes obchodní zástupce. „B2B portály obecně fungují trochu jinak než eshopy zaměřené na koncové zákazníky. Firemní zákazníci zde mohou lépe filtrovat zboží podle různých parametrů, anebo mají dokonce k dispozici přehled produktů přesně na míru svým potřebám,“ vysvětlil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Že se oblasti B2B muselo přizpůsobit i Merxu, ostatně přiznal pro týdeník Euro i sám Liška. „Museli jsme do našeho konceptu vnést řadu změn, které vyplývají z povahy tohoto trhu,“ řekl s tím, že segment B2B má ovšem obrovský potenciál k růstu. „Pro ecommerce predikuje projekt Česká-ecommerce.cz na letošek obrat 198,5 miliardy Kč. Velikost B2B segmentu je odhadována šestkrát až desetkrát větší,“ upozorňuje. Se svým projektem tak míří na téměř dvoubilionový trh.
Česko v mezinárodním srovnání dlouhodobě patří k lídrům v
počtu internetových obchodů. Asociace pro elektronickou komerci uvádí, že jich
zde funguje asi 40 tisíc. Loni na nich Češi nakoupili zboží za rekordních 155
miliard korun, letos se očekává růst až kolem 25 procent, což se v celkových číslech
blíží zmíněnému potenciálu trhu přesáhnout částku 190 miliard korun.