Tatra Kopřivnická Tatra vyhrála tendr vypsaný Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru na dodávku 40 podvozků pro hasiče. Nástavby se soutěžily zvlášť a budou od jiného dodavatele. Podle nových
majitelů je v tuto chvíli podnik, který byl v polovině března prodán v dražbě, stabilizovaný a vyrábí v jedné směně čtyři automobily denně. Na podzim by se měla produktivita zvýšit na pět aut za den. V plánu je také nákup tryskače rámů, jenž má být instalován do prostor lakovny. Odpadla by tak nutnost dovážet všechny rámy do Vagonky Studénka, kde podnik tuto technologii zatím používá.
„Zakázkové krytí sahá až do listopadu, takže s vysokou pravděpodobností splníme plán výroby 880 vozidel,“ potvrzuje Andrej Čírtek, tiskový mluvčí podniku. Jak dodal, dokončují se jednání s bankovním a pojišťovacím sektorem, „aby bylo obnoveno standardní financování výroby“.
Nové vedení Tatry zároveň pracuje na obnovení dodávek do Indie, které byly loni přerušeny kvůli aféře Ravindera K. Rishiho, bývalého akcionáře Tatry. Koncem května odletěl Petr Rusek, předseda představenstva, opět do Dillí. Jak potvrdil pro týdeník Euro, „tentokrát si jej pozvala již samotná indická strana“. „Postupně úspěšně procházíme různým prověřováním v pyramidě tamních autorit a dostáváme se do finále, kterým by mělo být uzavření kontraktu s firmou BEML,“ sděluje vedení Tatry.
Přímo na místě pomáhají i čeští diplomaté. „Jednali jsme primárně s indickým ministerstvem zahraničních věcí a ministerstvem obrany, která jsou pro řešení celé situace pro velvyslanectví v Indii partnerem,“ říká Miloslav Stašek, velvyslanec ČR v Indii. Podle něj indická strana projevuje upřímný zájem o obnovení dodávek vozů Tatra. „Domnívám se, že nyní již indická strana disponuje potřebnými informacemi, na jejichž základě by mohlo dojít k obnovení dodávek nákladních vozů a jejich náhradních dílů,“ říká velvyslanec. Klíčová zůstávají také jednání podniku s nizozemskou společností DAF ohledně dalšího společného fungování. DAF je dodavatelem
kabin a motorů pro model Phoenix označených Paccar MX, které se vyrábějí v různých provedeních splňujících normy od Euro 3 po Euro 5-EEV. Od ledna však Evropská unie přechází kvůli snižování emisí povinně na normu Euro 6 a k tomu je nutná homologace vozidla.
DAF tak učinil s předstihem. „Prodej nového modelu DAF XF Euro 6 byl zahájen koncem minulého roku a první vozy již byly předány zákazníkům,“ potvrzuje Jiří Brož z marketingového oddělení DAF Trucks CZ. Zákazníci v zemích Evropské unie odeberou přibližně 20 procent letošní produkce Tatry. Jedná se hlavně o zakázky v Česku a na Slovensku. Zbytek exportu míří mimo země EU.