Sportovci i trenéři dostávají čím dál více nabídek ze světa firemního poradenství
Marian Jelínek patří mezi naše zkušené hokejové trenéry. Působil ve třech extraligových týmech a jako asistent trenéra stojí za úspěchem našeho týmu na mistrovství světa v roce 2005 ve Vídni. Z Mladé Boleslavi, kde působí druhou sezonu, si ale čím dál častěji odskakuje do světa byznysu. O jeho trenérské zkušenosti na ledě má zájem řada firem.
„Mám tu výhodu, že si mohu vybírat. Nabídky dostávám od soukromých i státních firem, klienty mám i ze zahraničí,“ vylíčil Jelínek týdeníku Euro. Pochvaluje si, že se sportovní a firemní prostředí vzájemně výborně doplňují.
„Nejčastěji školím na téma motivace týmu a osobnostního rozvoje. Paleta podobností je ale velmi pestrá. I na ledě musíte vyřešit situaci, kdy vedle sebe hrají dva hráči, jejichž platy se několikanásobně liší,“ říká Jelínek, mezi jehož pravidelné klienty patří třeba Skupina ČEZ.
Dlouholetý trenér a dnes už i úspěšný spisovatel zároveň lituje, že se sportovní a firemní koučink oddělily. „Překládají se tu desítky knížek z angličtiny, přitom sport je obrovská laboratoř koučinku, z níž lze čerpat nápady. Koneckonců i samotné slovo koučink je vypůjčené ze sportovní terminologie,“ uzavírá spoluzakladatel Jágr Teamu a doktor filozofie v oboru nauky o pohybu.
Příběhy, které táhnou Mnoho šancí pro uplatnění sportovců ve firemním poradenství a osobnostním vedení vidí i Jiří Kastner, majitel agentury Kasty, která klientům mimo jiné nabízí přednášky a prezentace vrcholových sportovců. Do jeho stáje patří nejen horolezec Radek Jaroš, ale třeba i atletka Zuzana Hejnová nebo badmintonista Petr Koukal.
„Všichni si s sebou nesou svůj osobní příběh, který ve spojení se sportovními úspěchy dokáže silně motivovat a inspirovat v každodenní práci a přístupu k životu řadu lidí i ve firemním prostředí,“ zdůrazňuje Kastner.
Podle něj jsou takové přednášky ve firmách výhodné oboustranně, protože i sportovci mohou od manažerů a byznysmenů ledacos odkoukat a něčemu se přiučit.
„Řada sportovců má problém se získáním sponzorů a uměním prodat své úspěchy a sám sebe,“ konstatuje Kastner, podle něhož jsou firemní prezentace pro sportovce ideální příležitosti nejen pro získávání sponzorských peněz, ale i nových známostí. A ty se hodí především po skončení kariéry, kdy je třeba hledat nové uplatnění. „Dostanou se do prostředí byznysu, jsou lépe zorientovaní a dokážou takto získané kontakty dále využívat,“ hodnotí přínos pro sportovce.
Manažer olympionik Nejideálnější řešení pak je, když se vrcholový sport s vrcholným managementem protne v jediné osobě. Hrát tenis, běhat, chodit do posilovny nebo na golf patří v manažerském světě téměř k módě. Najdou se ale i příklady, kdy jde na špičkové úrovni provozovat oboje.
Třeba tragicky zesnulý Zdeněk Hrubý, někdejší náměstek ministra financí a předseda dozorčí rady ČEZ, stihl k práci zdolávat osmitisícovky. Petr Beneš se zase coby obchodní ředitel ČSOB Pojišťovny zvládl propracovat do beachvolejbalové špičky – reprezentoval Česko na olympiádě v Londýně.
„Výkonnostní sportovci jsou vedením řady firem cíleně vyhledáváni do manažerských pozic. Po letech pravidelného tréninku mají vypěstované vzorce chování,“ líčí Kastner své zkušenosti.
Česko je malý trh, a tak nehrozí, že by sportovci, kteří z aktivní kariéry odejdou do sportovního důchodu, začali řady koučů neúměrně rozšiřovat. Vždy to bude spíš příležitost pro ty komunikativní a přemýšlivé, kteří se nebojí zkoušet nové věci. Na druhé straně je osobnostní i firemní koučink novou kariérou bez velkého rizika. Což se o řadě dluhů a zkrachovalých firem, které zůstaly po podnikajících sportovcích, říct nedá. l
Přednášky ve firmách jsou pro sportovce příležitosti nejen pro získávání sponzorských peněz, ale i nových známostí. A ty se hodí po skončení kariéry.
O autorovi| Blahoslav Hruška • hruskab@mf.cz