Situace kolem plánu ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému v Česku se společností Kapsch bez výběrového řízení je problém i pro KDU-ČSL, uvedl předseda lidovců Pavel Bělobrádek. Na problém ohledně mýta dnes poukázal místopředseda ČSSD Milan Chovanec.
Ministerský návrh nedoporučují vládě schválit pracovní komise pro veřejné zakázky a informační technologie, uvedl Chovanec. Podle něj tak může být ohrožený výběr mýta poté, co na konci letošního roku vyprší stávající smlouva s Kapschem.
Práci ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v přípravě mýtného dnes kritizovali i další členové ČSSD, konkrétně stranický mluvčí pro oblast dopravy Jan Birke a předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava. „Jsem stále více přesvědčen o tom, že pan ministr Ťok celou věc podcenil a nezvládá to,“ uvedl Votava.
Ke kritice se připojil i předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura, podle kterého ale vina neleží jen na straně ANO, jež nyní spravuje resort dopravy, ale na celé koalici. „Už i ČSSD zjistila, že je téměř nemožné od ledna příštího roku vybírat v České republice mýto,“ uvedl bývalý ministr dopravy v tiskové zprávě.
Podle ministra Ťoka se však sociální demokraté snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie. Podle něho na to poukazuje i skutečnost, že dnes nejhlasitějším kritikem byl právě místopředseda ČSSD a zároveň ministr vnitra Chovanec, který se doposud k této problematice nevyjadřoval. Ťok také uvedl, že prodloužení smlouvy s Kapschem je jediné funkční řešení a že věří, že se mu podaří o tom přesvědčit i vládu.
Kvůli vyostření sporu se dnes sešel Ťok s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem. „Mrzí mě, ze se vysloveně odborná a technická otázka opět stala politickou,“ uvedl Feix. Zároveň upozornil na to, že do vypršení současné smlouvy nezbývá příliš mnoho času, a společnost musí dojednat podmínky dalšího spravování se svými subdodavateli. Obecně tak platí, že čím dříve stát k prodloužení smlouvy přikročí, tím výhodnější podmínky se podaří dojednat.
Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.