Menu Zavřít

V koalici je zaděláno na spor kolem výběru mýta

4. 7. 2016
Autor: Rasch Jan/Euro

Situace kolem plánu ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému v Česku se společností Kapsch bez výběrového řízení je problém i pro KDU-ČSL, uvedl předseda lidovců Pavel Bělobrádek. Na problém ohledně mýta dnes poukázal místopředseda ČSSD Milan Chovanec.

Ministerský návrh nedoporučují vládě schválit pracovní komise pro veřejné zakázky a informační technologie, uvedl Chovanec. Podle něj tak může být ohrožený výběr mýta poté, co na konci letošního roku vyprší stávající smlouva s Kapschem.

Práci ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v přípravě mýtného dnes kritizovali i další členové ČSSD, konkrétně stranický mluvčí pro oblast dopravy Jan Birke a předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava. „Jsem stále více přesvědčen o tom, že pan ministr Ťok celou věc podcenil a nezvládá to,“ uvedl Votava.

Ke kritice se připojil i předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura, podle kterého ale vina neleží jen na straně ANO, jež nyní spravuje resort dopravy, ale na celé koalici. „Už i ČSSD zjistila, že je téměř nemožné od ledna příštího roku vybírat v České republice mýto,“ uvedl bývalý ministr dopravy v tiskové zprávě.

Podle ministra Ťoka se však sociální demokraté snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie. Podle něho na to poukazuje i skutečnost, že dnes nejhlasitějším kritikem byl právě místopředseda ČSSD a zároveň ministr vnitra Chovanec, který se doposud k této problematice nevyjadřoval. Ťok také uvedl, že prodloužení smlouvy s Kapschem je jediné funkční řešení a že věří, že se mu podaří o tom přesvědčit i vládu.

Kvůli vyostření sporu se dnes sešel Ťok s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem. „Mrzí mě, ze se vysloveně odborná a technická otázka opět stala politickou,“ uvedl Feix. Zároveň upozornil na to, že do vypršení současné smlouvy nezbývá příliš mnoho času, a společnost musí dojednat podmínky dalšího spravování se svými subdodavateli. Obecně tak platí, že čím dříve stát k prodloužení smlouvy přikročí, tím výhodnější podmínky se podaří dojednat.

MM25_AI

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.


Přečtěte si také:

Dálnice mají zelenou, Česko se nakonec s Bruselem dohodlo

  • Našli jste v článku chybu?