PRAHA (han) – Nechybělo mnoho a v Kolíně stavěli továrnu společně s japonskou Toyotou namísto francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën Američané. Podle informací, které se podařilo týdeníku EURO získat, připravovala Toyota původně projekt se dvěma americkými firmami. První z nich byl koncern General Motors, který hodlal postavit společné závody jak v USA, tak v Evropě. Na starém kontinentě uvažovala největší světová firma právě o kooperativní výrobě miniaut, která nakonec skončila v městě na Labi. Zatímco se však společné projekty v USA zdařily, z plánů na malá auta sešlo. „Výrobu jsme původně diskutovali nezávisle na sobě s několika firmami, General Motors byl jednou z nich,“ potvrdil informaci tiskový pracovník Toyoty Masashi Honda.
Dalším americkým výrobcem, který měl velké šance přijít do středních Čech, je Ford. Druhý největší producent aut na světě byl možná pro Toyotu nadějnějším adeptem než jeho předchůdce GM. „Jenže Ford se nakonec rozhodl rozvíjet svůj model Ka a od společných plánů s Japonci odstoupil,“ říká jeden z pracovníků, kteří připravují kolínskou továrnu. Z důvodů loajality k firmě nechtěl být jmenován. Do hry se tak dostali Francouzi. Na začátku minulého roku začali s nagojskou firmou vyjednávat a v červnu v Bruselu podepsali smlouvu. „I když obě značky dělají všechny přípravy oficiálně striktně napůl, ve skutečnosti hrají Francouzi druhé housle. Vždyť Toyota celý vůz vlastně vyvíjela,“ říká výše citovaný zdroj.
Kooperace konkurentů sledující snížení výrobních nákladů je v automobilovém světě běžná. Ford už delší dobu vyrábí velkoprostorové vozy ve Španělsku společně s Volkswagenem a Seatem, GM zase dlouho uvažoval o spolupráci s italským Fiatem. Tuzemská Škoda Auto před lety chtěla pro změnu montovat auta v ruském závodě VAZ, kde se vyrábějí Lady. Ani pro koncern PSA Peugeot-Citroën není dohoda s Toyotou výjimečná, čeká se, že ještě letos podepíše další smlouvu s Renaultem.