Menu Zavřít

V konfekci nenakupuji

7. 8. 2006
Autor: Euro.cz

EVA VALOVÁ, ŘEDITELKA PRAGUE FASHION WEEK: „Český návrhář těžko hledá dobrého obchodníka,“ říká ředitelka Prague Fashion Week a průkopnice české módy Eva Valová. Jedinou šancí je podle ní do Česka přivést zahraniční obchodníky nebo kolekce tuzemských návrhářů nabídnout v zahraničí.

EVA VALOVÁ, ŘEDITELKA PRAGUE FASHION WEEK: „Český návrhář těžko hledá dobrého obchodníka,“ říká ředitelka Prague Fashion Week a průkopnice české módy Eva Valová. Jedinou šancí je podle ní do Česka přivést zahraniční obchodníky nebo kolekce tuzemských návrhářů nabídnout v zahraničí.

 Eva Válová

Eva Valová nikdy nenakupovala v konfekci. Je ředitelkou Prague Fashion Week a spoluzakladatelkou společnosti Fashion Point Praha. Ta za podpory agentury CzechTrade založila Alianci Fashion Point, současného průkopníka české módy na tuzemském trhu i ve světě. Do roku 1989 pracovala Valová jako obchodní referent na brněnském výstavišti a později jako obchodní ředitelka v reklamní agentuře, která mimo jiné realizovala reklamní kampaně pro některé výstavy.

Odjakživa měla silný vztah k módě a za socialismu, kdy všichni chodili oblečeni stejně, si raději šila sama. „Kupovala jsem jen prádlo a punčochy a samozřejmě boty,“ upřesňuje. Proto v roce 1993 společně s kolegou Janem Chudobou iniciovala založení mezinárodního módního veletrhu Styl v Brně, který se dodnes koná dvakrát ročně, v únoru a srpnu. „Nechtěla jsem se smířit s tím, že by se veletrh skládal jen z konfekčních značek. Proto jsem hledala české návrháře, což vůbec nebylo snadné. Když už jsem jich pár poznala, bylo zase náročné je přemluvit, aby vyjeli z Prahy do Brna a navíc se prezentovali v konkurenčním prostředí spolu s ostatními návrháři,“ vypráví Valová.

TÝDEN MÓDY V PRAZE

Již pátým rokem organizuje Fashion Point Praha festival módy - Prague Fashion Week, kde je prezentována špičková móda vybraných značek. „Pozitivní je, že se festivalu konečně začali účastnit i čeští návrháři. Ze začátku byla situace poněkud zvláštní, protože jsme měli fashion week, na kterém jsme měli víc zahraničních návrhářů než tuzemských, což není obvyklé,“ vzpomíná Valová.

Problémem českých návrhářských značek je podle ní hlavně to, že podceňují význam marketingu na cestě k zákazníkovi. Právě pražský „módní týden“ dává návrhářům možnost dvakrát ročně představit své kolekce. „Lidé u nás zatím stále nechápou rozdíl mezi veletrhem a fashion weekem, podobně jako mezi sériovou a návrhářskou výrobou, nebo mezi nákupem ve velkých řetězcích a v dobrém butiku. Není to ničí vina, je to důsledek minulého režimu. Věřím ale, že se tato situace zlepší, protože alespoň část náročnějších spotřebitelů v Česku přestane bavit nosit stále totéž, nudné a často nekvalitní ošacení jako ostatní,“ říká Valová.

OBAVY Z ČESKÝCH OBCHODNÍKŮ

Vedle samotného marketingu představuje pro české návrháře další problém obchodní síť. Návrháři mají vlastní galerii nebo alespoň ateliér, ale je důležité, aby bylo zboží nabízeno na více místech. „Čeští obchodníci se bojí prodávat zboží tuzemských návrhářů. I kdyby se ale nebáli, nenajdou naopak návrháři odvahu jim své výrobky svěřit,“ vysvětluje Valová.

bitcoin_skoleni

Hlavně z tohoto důvodu vznikla Aliance Fashion Point, která dnes sdružuje celkem dvanáct návrhářských značek. Aliance organizuje mimo jiné společné cesty do zahraničí, z nichž první byla do Holandska. Nejednalo se ovšem ještě o klasický fashion week. Kolekce byly prezentovány na českém velvyslanectví v Haagu za přítomnosti novinářů, obchodníků a VIP hostů velvyslance.

První opravdový fashion week čeká návrháře letos v září v New Yorku, kam by mělo jet minimálně pět značek. Následovat bude Paříž, kam se již probojovalo šest českých značek.

  • Našli jste v článku chybu?