Věřitelé otrokovického výrobce letounů Moravan Aviation se rozhodli poslat firmu do konkurzu. Společnost známá svými legendárními letadly Zlín dluží celkem 90 věřitelům 101 milionů korun. Nyní se nabízí několik variant, co se bude s Moravanem dít dále. Podle informací týdeníku EURO se na českém trhu objevil zájemce, jenž by chtěl firmu převzít. Jedná se o společnost Piper Sport Aircraft, která je rovněž významným výrobcem letadel v České republice. Záleží ale na tom, zda se insolvenční správce a soud rozhodnou pro prodej podniku jednou smlouvou, nebo pro dražbu majetku firmy.
V Moravanu se přitom dál pracuje, ačkoli má nyní jen dva zaměstnance. Ve výrobě totiž pokračuje společnost Zlín Aircraft, do níž bývalá šéfka Moravanu Hana Blahušová vyvedla movité věci a know-how. Stejní zaměstnanci, kteří nejdříve z Moravanu odešli, v něm nyní pracují, ale již jako zaměstnanci Zlín Aircraftu. Majitel Moravanu, irská společnost QucomHaps, se proti tomu u krajského soudu brání. Jak zjistil týdeník EURO, byla tehdejší šéfka firmy k takovým krokům irským majitelem Moravanu zplnomocněna a činila tak prý, protože jejím zájmem bylo zachovat výrobu. Jednatel Moravanu Wiliam James Harkin se naopak u soudu snaží prokázat, že Blahušová jednala neoprávněně, když vyváděla část firmy bez vědomí vlastníka. „Osobně si myslím, že Krajský soud v Brně v případě společnosti Moravan Aviation čeká velmi zajímavý spor,“ řekl týdeníku EURO insolvenční správce Daniel Ševčík. Jasněji bude 18. května, kdy proběhne u soudu přezkumné jednání k vyhlášení konkurzu.
POMOC NABLÍZKU
Dokud se nevyřeší tento soudní spor, nedojde pravděpodobně ani k prodeji podniku. Přitom jedno z řešení pro zkrachovalý Moravan se nachází nedaleko. Společnost Piper Sport Aircraft sídlí ve 20 kilometrů vzdálených Kunovicích a momentálně má plně vytíženou výrobní kapacitu. „V současné době hledáme partnery na kooperace, náš výrobní program by šlo v Moravanu ihned implementovat. Pokud bude zvolen prodej podniku jednou smlouvou, pak jsme připraveni insolvenčnímu správci učinit závaznou nabídku na odkup firmy z konkurzu,“ sdělil týdeníku EURO Martin Zikeš, výkonný ředitel skupiny Slavia Capital, jež je většinovým vlastníkem kunovického podniku. Zároveň naznačil zájem zachovat i výrobu letadel Zlín.
Insolvenční správce se však za současné situace kloní spíše k prodeji formou dražby majetku. „Nemyslím si, že by byly ideální podmínky k prodeji. V případě Moravanu se nejedná o podnik jako takový, nemá totiž prakticky žádné zaměstnance a ani nevyrábí,“ sdělil Ševčík. Aukcí majetku by byly podle něj nároky věřitelů uspokojeny vysokou měrou. Otrokovická firma již jednou prošla dražbou před třemi lety. Právě irská společnost QucomHaps ji tehdy získala za 50 milionů a této částce by mohla odpovídat i současná hodnota nemovitostí.
Lukrativní částí Moravanu je totiž otrokovické letiště. A dá se očekávat, že se o něj v rámci konkurzu svede boj. Za současné situace sice nelze uvažovat o jeho povýšení na civilní dopravní letiště a podle odborníků se ekonomicky nejeví výhodně ani jeho další využití pro sportovní létání, s městem Otrokovice však letiště sousedí velmi těsně a nabízí se proto jeho lukrativní zhodnocení v podobě stavebních parcel.