Pomohou americké metody ...
..Haima Sabana dostat německou ProSieben na výsluní?
Harald Schmidt si odkašlal, zatvářil se ublíženě a vysvětlil, proč mu není zrovna do zpěvu. „Dnes jsem vyhodil 40 tisíc lidí,“ procedil mezi zuby slavný moderátor nočních televizních pořadů za smíchu diváků ve studiu. Schmidtův šéf, losangeleský mediální investor Haim Saban – nejmenovaný terč tohoto žertu – se však nesmál.
Jen o několik dnů dříve, 8. prosince, oznámil Schmidt, že dává výpověď. Německá soukromá televizní stanice Sat.1 tak přišla o jeden z nejúspěšnějších pořadů. Schmidt, který je v Německu opravdovou moderátorskou celebritou, si oficiálně vzal „tvůrčí volno“. Své rozhodnutí však zveřejnil v době, kdy jeho odchod spíš působí jako reakce na razantní snižování nákladů, propouštění lidí a zvraty ve vedení společnosti. Ty nastaly poté, co mnichovskou skupinu čtyř televizních kanálů ProSiebenSat.1 Media, někdejší součást nyní zbankrotovaného podniku Kirch Group, převzal Haim Saban.
Po zaplacení 640 milionů dolarů za 72 procent akcií s hlasovacími právy začal hollywoodský magnát Saban horlivě osekávat náklady. Většina lidí ve vedení firmy s výjimkou generálního ředitele Urse Rohnera byla vyměněna a celkový počet zaměstnanců se ve srovnání s lednem 2003 snížil o pět procent. Propouštění se nejvíc dotkne stanice Sat.1, která vysílá Schmidtův pořad. Tato první německá komerční stanice vykázala během dvacetileté historie své existence pouze jeden ziskový rok.
Investoři uvítali utahování opasků a zájmem o nákup akcií zvýšili od srpna cenu prioritní akcie o osmdesát procent. Přinejmenším na papíře si tedy Saban a jeho finanční spojenci, mezi nimi například Bain Capital Investors a Providence Equity Partners, již připsali u svých investic slušný výnos. Konečná bilance vypadá zdravěji také díky tomu, že v prvních devíti měsících roku 2003 zaznamenaly v Německu investice do reklamy růst o 2,2 procenta. Společnost snížila ztrátu k třetímu čtvrtletí loňského roku na 8,4 milionu dolarů při tržbách 443 milionů, zatímco o rok dřív činila ztráta 60 milionů.
POSEDLOST HLEDÁNÍM TALENTŮ. Saban se proslavil vybudováním sítě Fox Family Worldwide vysílající pořady pro děti, kterou vlastnil společně s Rupertem Murdochem. Na jejím prodeji společnosti Walt Disney v roce 2001 vydělal 1,6 miliardy dolarů. Hollywoodského magnáta však v Německu čeká choulostivý úkol. V tamním zábavním průmyslu se totiž stává, že když se příliš tlačí na snižování nákladů, odcházejí talenty jako je Schmidt. Na německém televizním trhu se točí pět miliard dolarů ročně. Skupina ProSieben, jež soutěží s Bertelsmannovou RTL Group o jeho ovládnutí, bude úspěšná jen tehdy, když přiláká více diváků a reklamy. „Náklady musíte řídit. Ale bez atraktivních programů nechytíte ten správný vítr,“ uvádí Antonella Mei-Pochtlerová, odbornice na média z mnichovské pobočky Boston Consulting Group.
Chtějí-li Saban a jeho nový tým manažerů dosahovat stabilní zisky, budou muset oživit programovou nabídku. Sat.1 má v televizním koláči 13,2 procenta diváků ve věku 14 – 49 let. Konkurenční stanice RTL má 17,3 procenta, a to díky hitům jako jsou populární televizní soutěž Chcete být milionářem? nebo pravidelná show o hledání nových talentů Německo hledá superhvězdu. V srpnu podepsala ProSieben smlouvu s Paramount Pictures, na jejímž základě získala exkluzivní vysílací práva na další díl Mission: Impossible a ostatní produkci studia až do konce roku 2005. Tím by měla skupina získat zpět svou dobrou pověst stanice, která jako první vysílá nové celovečerní filmy. Navíc 17. prosince oznámil další Sabanův televizní kanál Pro7, že vydělá na posedlosti hledání talentů uvedením seriálu s názvem Comeback, v němž dostanou již vybledlé hvězdy znovu šanci na návrat mezi slavné.
Přesto potrvá šest měsíců až jeden rok, než se managementu podaří uskutečnit opravdové změny v programové nabídce. Sám Saban upozorňoval investory, aby nečekali zázraky. „Tato příležitost je maratonem, nikoli sprintem,“ sdělil v říjnu mnichovským divákům. Ozývají se i hlasy, že Saban a jeho spojenci si společnost podrží jen do chvíle, kdy bude opět nablýskaná k výhodnému prodeji. Saban předvedl, že v Hollywoodu umí vydělat miliardy dolarů. Podaří se mu totéž i v Mnichově?
Co musí Haim Saban udělat, aby se mu investice do ProSieben vyplatila
- Snížit náklady a přitom nevyprovokovat masový odchod talentů
- Zlepšit programovou nabídku ztrátové stanice Sat.1
- Zvýšit sledovanost čistě zpravodajské stanice N24 nebo ji zrušit
- Přimět nové manažery k týmové spolupráci
Zdroj: BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Zuzana Strejčková, www.LangPal.com