Lékaři pomáhají vyvíjet...
Celý podtitul: Lékaři pomáhají vyvíjet vybavení, které hráčům umožňuje „pocítit“ náraz střely nebo pěsti
Je-li běžný pracovní den, doktor Mark P. Ombrellaro má kolem osmé ráno vydrhnuté ruce a chystá se operovat. Tento šestačtyřicetiletý cévní chirurg provozuje privátní praxi v Bellevue ve státě Washington. Čím více operuje, tím více se dozvídá, jak tělo reaguje na fyzické trauma. Hluboké znalosti, které získává o lidské anatomii, mu rovněž pomáhají v jeho vedlejším zaměstnání. Vytváří doplňky vysoce moderních videoher, které zesilují herní zážitek tím, že dávají hráčům velmi slabě pocítit, jaké to je, když je zasáhnou střely nebo údery pěstí.
Ombrellaro je na špičce - doslova - nejprovokativnějšího nového trendu v odvětví videoher, jež představuje obrat osmnácti miliard dolarů. Současné nejrafinovanější hry reprodukují naprosto detailně výjevy a zvuky bitevního pole nebo sportovní arény. To však skalním hráčům, kteří propadli náporu ultrarealistických simulací, nestačí. Chtějí se účastnit děje co možná největším počtem svých smyslů. To umožňuje technologie známá jako haptika - virtuální dotýkání, chcete-li. Navléknou-li si hráči vestu nebo helmu posetou drobnými komputerizovanými vzduchovými písty, mohou cítit ránu pěstí, aniž zakusí skutečnou bolest.
Lékaři nacházejí ve virtuální dotekové revoluci výnosnou niku. Jejich dlouhodobým cílem je simulovat pocity - od pohlazení rukou až po náraz baseballové pálky na kost. TN Games, divize Ombrellarovy nové společnosti TouchNetworks, kterou založil před osmi lety ve washingtonském Redmondu, přišla na trh s jednou z prvních haptických vest během sváteční nákupní sezony v roce 2007. Podle Ombrellara se první zásilka vyprodala. V prosinci podepsala firma TN Games dohodu s videoherním obrem Activision, výrobcem hry Guitar Hero (Kytarový hrdina) a dalších nejprodávanějších licencovaných videoher. Podle této dohody se vesta za 170 dolarů prodává v jednom balení s válečnou hrou Call of Duty (Povinnost volá) dvě. Firma TN Games plánuje, že do konce roku 2008 bude prodávat haptickou helmu, rukávy a nohavice.
Příspěvek lékařství podnikání v oboru videoher se neomezuje jen na výbuchy střel. Novint Technologies, další nová „doteková“ firma z Albuquerque, odstartovala návrhy simulačních systémů pro společnosti Lockheed Martin, Chrysler a Chevron. V roce 2003 začala tato společnost vyvíjet lékařský software s doktorem Johnem Willsem, anesteziologem, který vede katedru krizové péče na Univerzitě Nového Mexika. Firma Novint vyvinula simulátor určený k tomu, aby se lékaři učili dávat jemné injekce. Simulátor napodobuje odpor, který vzniká, když jehla proniká kůží. Na základě tohoto softwaru firma Novint přišla loni v červnu s herním ovladačem Falcon s neobvyklou rukojetí ve tvaru koule. Zařízení přenáší nepatrné tlakové signály do konečků prstů hráče. Ve hře The Ship (Loď) ovladač Falcon umožňuje hráčům, aby cítili, jaké to je vpichovat nepřátelům smrtelný jed.
Kdyby taková příšerná technologie putovala jen od doktorů k nadšeným hráčům, společnost by mohla zvednout obočí. Jenže odborné znalosti putují také z herny na operační sál. Vezměte si poslední projekt firmy BreakAway, nováčka v oboru videoher se sídlem v Hunt Valley ve státě Maryland. Tato firma vytváří simulace pro dodavatele resortu obrany jako Northrop Grumman a Boeing i videoherní software pro společnosti Electronic Arts a Microsoft. Její nejnovější snaha, projekt Pulse, financovaný z federálních zdrojů, se týká podrobné simulace lékařského výcviku. Ta lékařům dovoluje, aby si nacvičovali chirurgické postupy. Simulace, která se testuje na Yaleově a Johns Hopkinsově univerzitě, se značně opírá o stimuly spojené s hraním - praktikanti dostávají za odměnu body. Jak tvrdí Ed Fletcher, výkonný producent firmy Pulse, využití doteku v digitální nemocnici je „rozhodně budoucí možností“.
Fletcher však nezapomněl na videohry. Doufá, že to, co se naučí na operačním sále, využije ve hrách pro znázornění roztržené tkáně a proudící krve.
Popisek s. 70: Firma TN Games doktora Ombrellara přišla nedávno na trh s „virtuální dotekovou“ vestou
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl