PSA/Ford/BMW
PRAHA (tpk) - Společný vývoj a výroba pohonných jednotek se mezi automobilkami stává čím dál oblíbenějším způsobem, jak držet náklady na uzdě. Aktivní je v tomto směru zejména koncern PSA Peugeot Citroën, který na produkci naftových motorů spolupracuje s Fordem a na přípravě výroby benzinových agregátů s BMW.
Spolu s Fordem vyrobila francouzská automobilka od roku 1998 přes čtyři miliony agregátů a v příštím roce hodlají přijít s dalšími novinkami. Od roku 2006 respektive 2007 navíc Ford zvýší kapacitu výroby dvoulitrových turbodieselů ve švédské motorárně automobilky Volvo ve Skövde a pohonných jednotek o objemu 1,4 a 1,6 litru ve svém závodě v britském Dagenhamu.
Za oživení zájmu o benzinové motory bojuje PSA Peugeot Citroën spolu s BMW od roku 2002. Dosavadní vývoj minulý týden vyústil v představení dvou nových agregátů. Dvě šestnáctistovky, jedna přeplňovaná a druhá nikoli, o výkonech 143 a 115 koní by se měly ve vozech Citroënu, Peugeotu a v nové generaci značky Mini objevit v roce 2006. Skupiny předpokládají, že ročně by se měl vyrábět přibližně milion těchto motorů, jejichž předností je vyšší výkon a snížená spotřeba spolu s menšími emisemi oxidu uhličitého. Postupem času by řada agregátů měla být doplněna o další výkonové verze. Začínat bude na 75 a končit na 170 koních. Vzhledem k tomu, že šestnáctistovku používá i nové BMW řady 1, je vysoce pravděpodobné, že se objeví i v tomto modelu.