Menu Zavřít

V NECHTĚNÉ ROLI ARBITRA

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Do sporu o televizi Nova vstoupila politika

Český velvyslanec v USA Alexander Vondra měl minulý týden vedle příprav na plánovanou dovolenou ještě jednu důležitou povinnost. Podle informací získaných týdeníkem EURO ze dvou na sobě nezávislých zdrojů byl Vondra pozván na americké ministerstvo za hraničí, kde mu mělo být tlumočeno znepokojení tamní vládní administrativy nad vývojem událostí okolo televize Nova. Tuto informaci však oficiálně nikdo nebyl schopen potvrdit ani na americkém ministerstvu zahraničí, ani na českém velvyslanectví ve Washingtonu.

Spolumajitelem České nezávislé televizní společnosti (ČNTS) je americká společnost Central European Media Enterprises (CME), která je přesvědčena o tom, že ji Vladimír Železný (většinový majitel CET 21, která drží licenci) podvedl. A vládní úředníci jsou v USA velmi nevrlí, jsou-li v zahraničí ohroženy investice jejich občanů. Zvláště jde-li o investice takových občanů, jako je Ronald Lauder, dědic známé kosmetické firmy Estée Lauder, jejíž tržní hodnota je odhadována na bezmála jedenáct miliard dolarů. Lauder také patří k významným sponzorům amerických politiků, převážně republikán ů, a v 80. letech krátce působil i na postu amerického velvyslance v Rakousku.

Podle České televize se Lauder už dvakrát sešel s americkým prezidentem Billem Clintonem a jedná i s vůdčími osobnostmi Kongresu. Nikdo však zatím nebyl schopen potvrdit, zda je tématem těchto schůzek situace okolo TV Nova.

Ani po opakovaných žádostech tlumočených jeho sekretářce se velvyslanec Vondra minulý týden redakci týdeníku EURO neozval. „Vím, o co vám jde, ale pan velvyslanec má teď hodně schůzek, protože bude odjíždět na dovolenou, tvrdí Vondrova sekretářka. K zastižení nebyl ani tiskový mluvčí Martin Weiss, který odjel na služební cestu. O věci neví nic ani obchodní rada ambasády Luděk Pokorný.

Washington - Praha.

Záležitosti okolo Novy se minulý týden nepolitizovaly jen v USA. V úterý zasedala česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Po jejím jednání předstoupil před novináře předseda rady Josef Josefík a oznámil, že rada nedospěla k žádnému konkrétnímu závěru. Josefík opět svalil odpovědnost za řešení sporu na obchodní soudy a dodal, že na poslední srpnový den si rada předvolala jak Železného (CET 21), tak Američany (CME, respektive ČNTS).

Nečinnost rady vyhovuje především Vladimíru Železnému. Výkonný ředitel CME Fred Klinkhammer proto ve středu předstoupil před novináře. „Tvrzení rady, že se jedná o komerční spor, přehlíží fakt, že tento vztah vznikl právě na základě požadavků rady. Situace se vymkla kontrole, stovky zaměstnanců nepracují, největší televizní stanice v České republice nevysílá. Pouze okamžitý zásah rady může napravit tuto nespravedlnost a ukončit neustálé překračování českých mediálních zákonů, uvedl Klin khammer.

„Je jejich plným právem pronášet takové soudy, komentoval výrok Josefík a dodal, „rada je de facto tlačena do role arbitra, který nahrazuje soud, především obchodní soud. Rada setrvává ve stanovisku, že podstatou je obchodní spor a musí jej ř ešit soudy.

Po svém úterním zasedání se ovšem rada vůbec nevyjádřila k tomu, že Železný ve svém pořadu Volejte řediteli (v sobotu 14. srpna) napadl rozhodnutí vynesené obchodním soudem ve věci vysílání pořadů Občanské judo, Tabu a Na vlastní oči. Účelově a bez možnosti obrany tak k ochraně svých obchodních zájmů využil státem vlastněnou televizní licenci.

Reklamní chaos.

Aby nebylo zasedání nejrůznějších rad málo, sešli se minulý týden znovu také členové Asociace televizních organizací (ATO). Předminulý týden totiž ATO prodloužila embargo na poskytování dat o sledovanosti jednotlivých televizí a minulou středu měla rozhodnout co dál. Výsledkem zasedání je prodloužení moratoria do 23. srpna, kdy by se měli členové asociace (Česká televize, Prima a ČNTS) znovu sejít.

CIF24

Trpělivost už ovšem dochází mediálním agenturám, které v jednotlivých televizích objednávají reklamní čas pro své klienty. „Je to hazardování s mediálním trhem a s klienty. Jsme nervózní, tvrdí například Petr Havlíček, ředitel agentury T he Media Edge. Podle jeho slov je celá situace okolo peoplemetrových dat řízena „emocemi a šprajcem . Sám se přitom přimlouvá za tvrdší sankce vůči ČNTS, která podle jeho názoru poskytování dat o sledovanosti blokuje.

Mediální agentury už dokonce zvažovaly, že by ČNTS nezaplatily reklamní čas nakoupený v červnu a v červenci v televizi Nova. Nakonec se však na radu právníků rozhodly od tohoto záměru upustit. „Výsledkem jednání Asociace reklamních agentu r je závěr, že se budeme chovat slušně a korektně a za červen a červenec ČNTS zaplatíme, řekl minulý pátek v rozhovoru pro týdeník EURO šéf mediální sekce ARA Ludvík Jubánek.

  • Našli jste v článku chybu?