Menu Zavřít

V Německu se rozšíří zákaz jízdy pro starší diesly. Nebudou smět do Kolína nad Rýnem a Bonnu

8. 11. 2018
Autor: Profimedia.cz

Se zákazy jízdy starších dieselových aut musí od dubna příštího roku počítat také řidiči ve čtvrtém nejlidnatějším městě Německa Kolíně nad Rýnem a v bývalém hlavním městě spolkové republiky Bonnu. Rozhodl o tom dnes správní soud v Kolíně. Počet německých měst, která se kvůli znečištěnému ovzduší musí připravit na podobné zákazy, se tak dále rozrůstá.

Kolínský soud vyhověl žalobě organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která stejným způsobem - a zatím úspěšně - postupuje i proti dalším německým městům, v nichž je překračována hodnota 40 mikrogramů oxidu dusičitého (NO2) na metr krychlový v ročním průměru. Jak dnes připomněl soudce Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Přesto ho v Německu stále nedodržuje přes 60 měst, včetně Kolína (až 62 mikrogramů) a Bonnu (až 47 mikrogramů).

V Kolíně bude kvůli většímu znečištění zákaz přísnější. Od dubna 2019 bude platit pro vozy emisní normy Euro 4 a starší především v centru města, od září 2019 pak i pro auta normy Euro 5. Typicky půjde o vozy připuštěné do provozu před 1. zářím 2015. V Bonnu se naproti tomu zákaz bude týkat jen částí dvou ulic.

Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že zákazy jízdy starších dieselů, které jsou za škodlivé emise z velké části zodpovědné, jsou nejrychlejší cestou ke zlepšení ovzduší. Soudy jí opakovaně dávají za pravdu, a proto s takovým opatřením, které bude ale většinou omezené jen na vybrané ulice, musí počítat třeba Berlín, Stuttgart nebo Frankfurt nad Mohanem.


Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

 Zákazníci si nemohou vůz nijak upravit, dostanou předpřipravené modely. Zato je mohou dostat do druhého dne


Svůj postoj k ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi (CSU) dala dnes podle komentátorů dvojice automobilek najevo i tím, že na jednání s ním nevyslala své šéfy, ale jen jejich zástupce. Po pětihodinovém jednání ale Scheuer oznámil, že automobilky Volkswagen, Daimler a BMW jsou ochotny majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispět částkou až 3000 eur (téměř 78 tisíc korun) na „specifická opatření výrobců“.

Volkswagen a Daimler jsou připraveny se podílet i na technických úpravách motorů, BMW takové řešení podporovat nebude. Právě 3000 eur by podle horních odhadů měla výměna katalyzátoru stát. Ministr ale upozornil, že kvůli časovým nárokům nebude takové řešení brzy dostupné. Automobilky i nadále sázejí především na výměnu starších vozů za novější.


Volkswagen našel využití pro nové berlínské letiště: uskladní tam auta

Letištní plocha nového letiště v Berlíne, ilustrační foto


Kvůli přibývajícím zákazům jízdy ve spolkové republice je možné, že se část starších německých dieselů přesune do zemí východní Evropy. Obává se toho třeba eurokomisařka pro vnitřní trh a průmysl Elžbieta Bieńkowská.

FIN25

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.

Přečtěte si také:

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Rekordní Tesla. Ve třetím čtvrtletí vyrobila přes 80 tisíc elektromobilů

Vyplatí se ojetý elektromobil, nebo hybrid? Záleží, jaké máte priority

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut

Volkswagen nad propastí: emise mohly být manipulovány i u benzinových aut

  • Našli jste v článku chybu?