Český výrobce interiérových svítidel Halla navýšil tržby o více než 22 procent na necelou čtvrt miliardu. V roce 2021 Halla vygenerovala obrat necelých 245 milionů korun, což je nejvíce od roku 2018 a zároveň její historicky pátý nejúspěšnější výsledek. Firma, kterou na začátku devadesátých let založili Jiří Jelínek a Karel Květoň, se zabývá mimo základní série bytového vybavení i vývojem moderních chytrých svítidel a systému takzvaného Human Centric Lighting.
To simuluje běžné denní světlo, a tudíž šetří lidský zrak. V praxi to znamená, že se nastaví jinak během ranního spěchu, jinak na práci a odlišně bude vypadat u večeře. „Po spánkovém cyklu je důležitá teplá barva pro adaptaci na světlo. Přes den potřebujete podnítit aktivitu a stimulovat mozek. Osvětlení na principu Human Centric Lighting vás provede celým dnem tak jako skutečné světlo ze slunce,“ píše se na webu společnosti, která si mimo funkčnosti dává záležet i na designu, za nějž získala hned několik ocenění. Celková řešení většinou spočívají v na míru sestavovaných sadách jinak sériově vyráběných svítidel.
Loni se Halle podařilo zkompletovat na 3 500 projektů, což znamená dohromady přes 30 tisíc svítidel vyrobených stovkou zaměstnanců v Novém Městě nad Metují. Právě tam nedávno hasiči bojovali s požárem jiné haly – hořel provoz na čištění plastových kontejnerů. Jeden pracovník utrpěl popáleniny a záchranáři jej vrtulníkem přepravili do nemocnice. Příčinu požáru hasiči a policie vyšetřují. Škody zatím vypočítali na deset milionů.
To nejhorší je za námi
Co se týče čísel společnosti Halla, bezmála tři čtvrtiny (72 procent) tržeb loni tvořil i přes nesnadnou situaci panující okolo mezinárodního obchodu export. Svítidla z novoměstské dílny lze dnes najít ve více než 50 zemích.
„Úspěchy máme zejména na trzích Evropské unie, Velké Británie, Švýcarska, ale též v Izraeli, Kanadě, Latinské Americe či na Novém Zélandu. Zároveň jsme loni měli jedinečnou příležitost představit se návštěvníkům světové výstavy Expo v Dubaji, kde jsme se postarali o nasvícení českého pavilonu, na což jsme velmi hrdí,“ popisuje Daniel Černý, ředitel a člen představenstva společnosti Halla.
Jednoduché to však nebylo. Ještě na začátku letošního roku komplikovala vývoz pandemie, a pak na Hallu dopadl nedostatek materiálů, který ovlivňuje světový trh jako celek v souvislosti s opakovaným zavíráním asijských továren či dolů, nepravidelnou dopravou a posledního půl roku také s Putinovým agresivním výpadem na Ukrajinu.
„Od počátku letošního roku pak pozorujeme významný nárůst cen hliníku a mědi – pro nás stěžejních komodit –, pokračující růst cen dopravy, značné prodlužování dodacích lhůt vstupních materiálů či prudké oscilace směnného kurzu,“ vypočítává komplikace Černý. „Věříme však, že nejhorší je již za námi, a předpokládáme, že bychom měli i nadále růst,“ snaží se o optimistický přístup. Doufá, že k růstu přispěje zaměření na segment B2B, tedy především na zákazníky z řad firem, kteří rozšíří uplatnění svítidel z bytových prostor i na kanceláře, obchody a restaurace. Těžit chce rovněž z dřívějších investic.
Loni firma totiž společnost vložila do výzkumu a vývoje v oblasti osvětlení téměř 4,5 milionu korun a zároveň pokračuje ve způsobu podnikání, který si nastavila během pandemie. „Činíme veškerá opatření vedoucí k minimalizaci budoucích možných ztrát zapříčiněných aktuální celosvětovou situací, a to jak soustředěním se na obchodní výhledy, střednědobým plánováním kapacit, tak formou změn a zavádění nových procesů ve společnosti, které mají zefektivnit její fungování,“ dodává k tomu ředitel Hally.