Do nového mýtného systému, který má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 122 tisíc vozidel. Je to zhruba 27 procent z celkového počtu vozů, které bude potřeba registrovat. I přes zvýšení informační kampaně však stále pomalu postupuje registrace malých dopravců, většinu z přihlášených tvoří velké firmy. Kvůli pomalým registracím se stát obává toho, že po spuštění mýta nastane na silnicích dopravní kolaps.
Firma CzechToll společně s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) upozornila na pomalé registrace už minulý týden v pondělí. Od té doby bylo zaregistrováno asi 40 tisíc vozidel, většina z nich ovšem z řad velkých firem. Malí dopravci, což jsou firmy s méně než deseti vozy, dosud zaregistrovali asi 13 tisíc aut, tedy necelých pět procent z celkového počtu této skupiny firem. Malí dopravci přitom v souhrnu tvoří až 85procentní většinu v současném mýtném systému. Z velkých dopravních firem se přihlásilo více než 71 procent dopravců. Kvůli pomalé registraci se ministerstvo obává, že po spuštění nového systému se budou na obchodních místech a silnicích tvořit fronty.
Firma CzechToll i ministerstvo proto nyní posílily informační kampaň, ve které informují firmy o povinnosti se registrovat do nového mýta. Ta by měla apelovat na tuzemské i zahraniční dopravce, nejvíce vozidel je totiž potřeba zaregistrovat z Polska, a to přes 94 tisíc. Pomalu postupují i registrace dopravců například z Rumunska, odkud je potřeba přihlásit asi ještě 28 tisíc aut, nebo Německa, odkud by podle odhadů mělo být ještě dalších 26 tisíc vozů. Z Česka CzechToll očekává registraci asi ještě 70 tisíc vozidel.
Kremlík v minulých dnech poslal dopis svým protějškům z okolních států. V něm je požádal o pomoc při informování tamních dopravců o povinnostech k novému mýtu. Dopis byl adresován do Polska, Německa, Rakouska, na Slovensko, do Maďarska, Litvy, Rumunska nebo Bulharska.
Přečtěte si komentář: ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce
Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím palivových karet, přes obchodní distribuční místa, dále na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit vratnou kauci za palubní jednotku v hodnotě 2468 korun.
Přípravu nového mýtného systému provázejí právní spory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podal rozklad. CzechToll i přes spory ujistil, že mýto bude spuštěno podle plánu.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.
Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu
Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad podaly kasační stížnost v kauze mýta