Kdo podniká, ví, že odhadnout vše, co přijde, nelze. Je o to cennější, pokud v nenadálých situacích nezůstaneme sami.
A k tomu patří také to, že svůj podnik efektivně pojistíme, aby mohl i v takových časech dál existovat a plnit své závazky.
O tom jsme si povídali s Jaroslavem Besperátem, generálním ředitelem České podnikatelské pojišťovny (ČPP)
* V oboru se pohybujete skoro pětadvacet let. Kam se za tu dobu posunul trh s pojištěním podnikatelských rizik? A co musíte umět, abyste obstáli?
Pojištění podnikatelských rizik prošlo u nás obrovskou transformací. Produkty, které jsou dostupné na českém trhu, jsou svými parametry srovnatelné s tím, co nabízí trh evropský. Segment podnikatelských pojištění má přitom svá jasně daná specifika. Pokud vám mám odpovědět na druhou část otázky, zdůrazním slovo důvěra. Abyste byli úspěšnější než konkurence, musíte mít důvěru klientů a makléřů, nabízet perfektní služby a umět se rychle a efektivně přizpůsobit tomu, co klient potřebuje.
* I když má vaše pojišťovna slovo „podnikatelská“ v názvu, neznamená to, že pojišťujete výlučně podnikatele. Jak důležitý je pro vás segment podnikatelského pojištění?
Je to velice významná část našeho byznysu, tvoří z něj třicet procent. Podstatnější je však pro nás fakt, že posledních deset let tento podíl neustále roste. Například loňský rok objem tržeb překročil 2,8 miliardy korun. Můžeme tedy říct, že jsme v pojištění podnikatelských rizik skutečně na špičce pojistného trhu a velmi si tohoto postavení vážíme, tato čísla potvrzují, že nám naši klienti důvěřují. V neživotním pojištění, jehož součástí jsou podnikatelská rizika, máme čtvrté místo na trhu.
* Říkáte, že váš úspěch stojí na důvěře, kterou do vás vkládají vaši klienti. Ocenění jsou také odrazem důvěry.
Je to přesně tak, jak říkáte. Máme velmi dobré jméno především díky vztahům s klienty a pojistnými makléři, kteří vědí, že držíme slovo a že jsme připraveni jim vyjít maximálně vstříc. Samozřejmě zásadní roli ve vztahu ke klientům a makléřům hraje kvalita, rychlost a spolehlivost řešení pojistných událostí. Říkají to tak všichni, ale když přijde na výplatu škod, pouze někteří se s tím vypořádají ke spokojenosti klientů i obchodních partnerů.
* Nabízíte komplexní podnikatelské pojištění. O jaký produkt mají podnikatelé z řad malých a středních podniků zájem?
U nás nabízíme podnikatelům pojištění ve formě balíčků, které jsou sestaveny z několika druhů pojištění tak, aby kryly co nejvíce případných rizik podle typu podnikatelské činnosti. Pro živnostníky a nejmenší podnikatele máme produkt Simplex, středním a malým podnikatelům nabízíme produkt Komplex, který kryje majetek v hodnotě až 100 milionů korun a nabízí ještě daleko širší krytí. Pokud mají podnikatelé individuální potřeby, rádi jim připravíme specifickou pojistnou smlouvu.
* Co dnes podnikatelé z hlediska pojištění žádají nejvíce?
Samotní podnikatelé chápou, že bez pojištění majetku na živel a odcizení se neobejdou. S růstem ekonomiky se projevil i výrazně větší zájem například o strojní pojištění a o pojištění přerušení provozu. Zejména s novým občanským zákoníkem narostl význam pojištění odpovědnosti a obecně se dá říci, že vzrostl zájem o navyšování limitů plnění.
* Proč je dobré, aby se podnikatelé pojistili?
Je nejen dobré, ale především nutné mít v podnikání krytá záda. Stále platí, že základem je pojištění majetku a odpovědnosti za způsobenou újmu, a to nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podnikatele a živnostníky, a dodávám, že v dostatečně vysokém limitu. Ten se rozhodně vyplatí nepodceňovat a majitelé firem by si měli nechat poradit od makléře nebo zaměstnance pojišťovny tu nejoptimálnější hranici. Co považuji za naprosto nezbytné, pokud chce podnikatel přestát případnou velkou škodu, je pojištění přerušení provozu. A pokud k podnikání používáte auta, je potřeba myslet i na rizika spojená s vozovým parkem. Kromě povinného ručení, havarijního pojištění a vybraných připojištění jsou to třeba i rizika spojená s přepravou nákladu.
* Co podnikatelé stále podceňují?
Moje odpověď je zcela jednoznačná: pojištění odpovědnosti. To bohužel zdaleka nemá každý z nich. Jedná se totiž o riziko, které v případě poškození třetí strany může být pro firmu naprosto likvidační, a přitom majitel společnosti nebo její management ani nemohou stoprocentně ovlivnit, co zaměstnanci nebo provoz jako takový mohou způsobit. Stejně tak je dobré pojistit se na škody, které mohou vzniknout kvůli vadným výrobkům, včetně nákladů spojených s jejich stažením z prodeje a tak podobně. Doporučil bych myslet i na specifické činnosti, které vyžadují zvláštní druh povinně smluvního pojištění – profesní odpovědnost. To sjednáváme například v případě zdravotnických zařízení, architektů, daňových poradců, projektantů a v dalších profesích.
* Chystáte v pojištění podnikatelských rizik nějaké novinky?
Své produkty upravujeme několikrát ročně podle přání klientů a podmínek na trhu. Nabídkou pojištění proti terorismu jsme reagovali na poptávku s ohledem na vývoj bezpečnostní situace ve světě. V Česku si produkt sjednávají především nadnárodní společnosti. Mají ze zahraničí reálné zkušenosti a samy tento typ pojištění vyžadují a poptávají. Také mezi domácími podnikateli se setkáváme s rostoucím zájmem. Ne snad kvůli riziku terorismu, ale produkt lze totiž sjednat i pro škodu na majetku způsobenou sabotáží, výtržnostmi či občanskými nepokoji. Pro pojištění malých a středních podnikatelů máme dvě novinky. Jde o pojištění tzv. kybernetických rizik a tou druhou je zmiňovaný Simplex. Nebojíme se žádné výzvy a jsme rádi, když můžeme vymyslet klientovi pojištění na míru i v případě zcela nestandardního požadavku. Umíme pojistit i méně obvyklá rizika, máme zkušenosti s pojištěním filmových produkcí, dokážeme pojistit i to, že se naplánovaná kulturní nebo sportovní akce neuskuteční – třeba kvůli nepřízni počasí nebo nemoci či úrazu účinkujícího.
* Patříte k velkým pojišťovnám na českém trhu, podle předepsaného pojistného asociace pojišťoven jste aktuál ně na pátém místě. Čím dnes můžete nalákat klienta, když většina pojišťoven nabízí víceméně podobné služby?
Často si stěžujeme, jak se dnes všechno „zesložiťuje“, protože, co je složité, dá se vykládat různě, a na klienta se tak leckdo snaží vyzrát. Jsem sportovec, odmala jsem hrál hokej a fair play pro mě platí jak ve hře, tak v obchodu. Naším cílem je další růst, a protože pojistný trh je hodně soutěživý, je mimořádně důležité nepřijít o tu nejcennější devízu – důvěru klienta. Loňský rok se nám opravdu povedl. Podle asociace jsme byli nejrychleji rostoucí pojišťovnou z top desítky a posunuli se z šestého na páté místo v žebříčku. Dařilo se nám loni nejen obchodně, ale dostali jsme i řadu ocenění. Pravidelně bodujeme v anketě Pojišťovna roku pořádané pojišťovacími makléři, kde jsme získali „zlato“ v hlavní kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů. A druhou příčkou ocenila naši nabídku pojištění pro podnikatele také odborná porota v soutěži Zlatá koruna. Ocenění odborníků je pro nás potvrzením toho, že svou práci děláme dobře.
Česká podnikatelská pojišťovna ? ČPP patří mezi deset největších pojišťoven v ČR. Svým klientům poskytuje komplexní služby v oblasti životního a neživotního pojištění. S téměř 1,3 milionu pojištěných vozidel je trojkou na trhu v povinném ručení a čtvrtou největší neživotní pojišťovnou. ? ČPP spravuje více než 1,8 milionu pojistných smluv a její služby využívá přes milion klientů. ČPP je součástí jedné z největších evropských pojišťovacích skupin Vienna Insurance Group. Jaroslav Besperát ? V pojišťovnictví se pohybuje téměř 25 let. V České podnikatelské pojišťovně začínal v roce 2002 jako obchodní ředitel. ? V roce 2008 se stal náměstkem generálního ředitele. Do funkce předsedy představenstva a generálního ředitele byl jmenován v březnu 2010. ? V soutěži Fincentrum Banka roku získal dvakrát titul Pojišťováka roku a je také držitelem titulu Manažer roku v odvětví Bankovnictví, pojišťovnictví a poradenství.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz