Menu Zavřít

V popředí inovací

2. 9. 2019
Autor: Euro.cz

Letadla budou hrát zásadní roli v každodenním dojíždění a pomohou řešit problémy městské mobility, říká Joel Best ze společnosti Bell

Ministerstvo obrany České republiky nedávno informovalo o úmyslu pořídit osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper pro českou armádu. Nejenom o těchto strojích jsme se bavili s Joelem Bestem, ředitelem pro rozvoj obchodu pro Evropu ze společnosti Bell.

* Během 84leté historie společnost Bell dodala více než 35 tisíc letounů zákazníkům po celém světě, včetně Námořní pěchoty Spojených států amerických. Proč si tyto nejslavnější bojové síly vybraly právě vaše helikoptéry?

Mariňáci pověřili Bell vývojem útočného vrtulníku AH-1Z Viper a víceúčelového vrtulníku UH-1Y Venom v rámci modernizačního programu H-1. Dlouhá historie technické zdatnosti a inovací společnosti Bell při navrhování konstrukce moderních bojových a užitkových vrtulníků byly pro rozhodnutí americké námořní pěchoty zásadní. První vrtulníky byly dodány v roce 2005 a leden 2019 pro Bell představoval milník, protože v rámci programu předal poslední UH-1Y Venom. Co se týče dodávek stroje AH-1Z Viper pro americkou námořní pěchotu, předpokládáme, že budou pokračovat do roku 2022.

* Jaké jsou hlavní výhody toho, že Venom a Viper z 85 procent sestávají ze stejných dílů?

Hlavními výhodami 85procentní shody komponentů jsou snížené provozní náklady a zvýšená expediční schopnost. Vrtulníky AH-1Z a UH-1Y sdílejí společné ocasní části, kompletní pohonné a převodové ústrojí včetně rotorů, dále pak architekturu avioniky, software, ovládací prvky a displeje. Snížené náklady na logistiku a údržbu zvyšují spolehlivost a umožňují naplno využívat společných synergií. Také další vojenské sbory po celém světě si nyní vybírají Bell, aby ze spolupráce obou vrtulníků dokázaly těžit obdobně jako US Marine Corps.

* Proč jste se v roce 2015 rozhodli založit své servisní středisko pro Evropu právě v České republice?

Evropské centrum společnosti Bell nedaleko Letiště Václava Havla v Praze potřebuje talentované inženýry, technické experty a techniky. A právě Česká republika se svojí dlouhou historií letectví a technickou způsobilostí v tomto oboru je schopná vyhovět požadavkům na úpravu, údržbu, opětovnou montáž a dodávky zákazníkům v celém regionu. Vycházíme z toho, že situace se bude dále zlepšovat, protože z vysokých škol v České republice vycházejí kvalifikovaní inženýři. Současně s tím zde poblíž našeho evropského centra na letišti působí Střední odborná škola civilního letectví, která vzdělává budoucí letecké odborníky.

* Navázali jste spolupráci se společností LOM Praha. Co všechno zahrnuje?

Vedeme dlouhodobě diskusi s LOM a dalšími českými společnostmi s cílem najít nejlepší možný přístup k řešení požadavku českého ministerstva obrany ohledně dodávek víceúčelových vrtulníků. Náš plán spolupráce spolu se začleněním českého průmyslu jsme předložili ministerstvu obrany a věříme, že je plně v souladu s jeho požadavky.

* Máte ve vojenském portfoliu další technologicky vyspělé produkty?

Bell Boeing V-22 Osprey byl první letoun na světě s překlopnými rotory úspěšně kombinující vertikální letovou schopnost vrtulníku s rychlostí, doletem a letovou výškou letadla. Byl navržen pro námořní pěchotu a námořnictvo USA a dnes představuje běžnou součást letadlových lodí, protože možnosti vertikálního vzletu a přistání (VTOL) jsou praktičtější a bezpečnější než použití katapultů. Součástí této kategorie je i nový model Bell V-280 Valor, kde „V“ znamená Vertical a 280 znamená 280 uzlů, tedy asi 518 kilometrů za hodinu. To je více než dvojnásobná rychlost oproti současným vrtulníkům.

* Jaký je směr vývoje ve vaší divizi?

Bell byl vždy v popředí inovací v leteckém průmyslu - vytvořili jsme specializovaný tým více než 150 lidí, kteří formulují náš pohled do budoucnosti na následujících deset až 15 let. Jsme raným průkopníkem vertikálního vzletu a přistání a nyní spolupracujeme s partnery na rozšíření této technologie i do veřejné letecké dopravy prostřednictvím Bell Nexus Air Taxi. Tento letoun s technologií VTOL nás přiblíží ke světu, ve kterém budou letadla hrát zásadní roli v každodenním dojíždění, a pomohou tak řešit problémy městské mobility, které sužovaly plánovače měst po celá desetiletí. Bell představil na veletrhu CES 2019 v Las Vegas model plnohodnotného VTOL leteckého taxi. Tisíce lidí tak dostaly příležitost vidět poprvé tento pětimístný dopravní prostředek.

MM25_AI

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?