V českém hlavním městě se podle mezinárodního žebříčku žije hůř než v postindustriálním Birminghamu
Mezinárodní poradenská společnost Mercer vydala žebříček evropských měst podle kvality života a Praha v něm skončila na hezkém jágrovském 68. místě. Vyhrála Vídeň, následovaná Curychem a Mnichovem, zatímco českou metropoli předstihla i britská města jako Birmingham či Glasgow, ještě donedávna symboly postindustriálního socioekonomického úpadku. Očividně děláme v Praze někde chybu.
Možná v tom, že se zdejší politici vždy inspirují nějakým západoevropským městem, které nadšeně zkusí kopírovat – obvykle však naším tradičním polovičatým způsobem, takže pak býváme překvapení, když na neviditelných přechodech umírá víc lidí. Viz vítězná Vídeň: jejím systémem MHD se naposled inspirovali zelení, když v Praze snížili o 1100 korun celoroční jízdné, čímž chtějí po vzoru rakouské metropole nahnat víc lidí do hromadné dopravy.
Bohužel při páchání veřejného dobra zelení zapomněli, že když už chcete nahnat řidiče aut do tramvají, nesmějí být plné zapáchajících bezdomovců, opilců a nejrůznějších bláznů, kteří si z pražské MHD dělají bezplatné útočiště, protože v autech si většina z nás drží hygienicky nezávadné ovzduší. Svým způsobem je to ale pochopitelné: nejen šéf pražských zelených Petr Štěpánek jezdí všude na kole, takže pražskou MHD vůbec nezná.
Podobné je to i s parkováním. Džihád proti řidičům politici vyhlásili už před lety, když po vzoru západní Evropy začali zavádět modré parkovací zóny, často ovšem bez dostatečné možnosti placeného parkování v dané lokalitě. Deiure tím lidem znemožnili používat auto, de facto je přinutili páchat dopravní přestupky, za což nyní vybírají pokuty. Ještě hůř jsou na tom ale již zmínění cyklisté: mnohé pražské cyklistické stezky prostě končí tím, že cyklisty nečekaně zavedou přímo pod kola aut.
Mercer na městech hodnotí deset kategorií, od ekonomického a sociokulturního prostředí přes dostupnost škol, zdravotní péče i bydlení až po politickou stabilitu. Přinejmenším ta se zdá v Praze v pořádku. Většina největších městských veřejných zakázek končí soudem, o primátory i radní se zajímá policie a Blanka se zřejmě nikdy neotevře, protože ji stavějí samí „debilové“, jak teď ráda říká nová pražská primátorka Adriana Krnáčová. Takže to 68. místo vlastně není zas tak špatné.
O autorovi| PETR HOLEC holecp@mf.cz