FOTOCHEMA - Digitální aparáty ovládly svět a tradičnímu kinofilmu zvoní umíráček. Nemluvě o černobílých fotografiích, na jejichž přežití by ještě nedávno vsadil snad jen beznadějný optimista. Společnost Fotochema ale právě s nimi dokázala nemožné a uprostřed chřadnoucího odvětví nastartovala raketový růst.
Zářivě žluté obálky, nezřetelné odlesky ustalovače a kresba pomalu vystupující z obdélníků fotografického papíru. Takový obrázek má řada pamětníků spojený s produkty královehradecké továrny Fotochema. Ty byly první a na omezeném trhu leckdy jedinou možnou volbou fotografů bývalého Československa. Někdejší špičkový závod založený v roce 1921 dokázal přežít i proces nuceného znárodnění a stal se ve svém oboru vůdčí firmou socialistického bloku. Filmy jako Fotocolor nebo později Fomachrom RD měly dokonce potenciál konkurovat i výrobkům západních značek.
HISTORIE FOMY
• Od svého založení v roce 1921 až do roku 1927 byla Fotochema ztrátová a hrozil jí konkurz.
• Za první republiky získaly její výrobky zlaté medaile na mezinárodních výstavách v Brně, Bruselu, Paříži i Lublani.
• Za protektorátu dostal podnik vojenského správce a byl zařazen mezi registrované společnosti důležité pro obranu státu.
• V roce 1948 byla firma znárodněna a její zakladatel, inženýr Evžen Schier, vyhozen.
• Rok 1958 znamenal pro společnost začátek výroby barevného filmu; ten dostal název Fomacolor.
• Dnes Foma vyrábí rentgenové lékařské a technické filmy, černobílé filmy a papíry a barevný negativ Equicolor.
• V roce 2007 dosáhla Foma rekordní úrovně tržeb, zhruba 440 milionů korun. Oproti roku 2006 šlo o více než 60milionový nárůst. Export přesahuje čtyři pětiny celkových tržeb. Foma zaměstnává v současné době 360 pracovníků.
Modernizuj, nebo zhyň
Jenže, žít z bývalých úspěchů se nedá navždy, a komu jednou ujede vlak, jen těžko do něj naskakuje znovu. Ukázalo se to hned po pádu komunistického režimu, kdy musela Fotochema čelit ostrému útoku západních konkurentů.
„Devadesátá léta znamenala pro podnik totální krizi. Firma přišla ze dne na den téměř o celý export. Přestaly fungovat podniky zahraničního obchodu, zákazníci z bývalého Sovětského svazu neměli peníze, kvůli sjednocení Německa jsme přišli i o tamní trh,“ popisuje krušné časy porevolučního vystřízlivění ekonomický ředitel firmy Jindřich Puhlovský. Fotochema, respektive od roku 1990 už jen Foma, tedy musela v zápase o přežití zásadně změnit vyráběný sortiment. V této době produkované barevné materiály totiž naprosto neměly potenciál čelit výrobkům firem Kodak, Fuji nebo Agfa.
„Takže jsme se zaměřili na černobílé materiály. U těch je totiž nesrovnatelně méně vrstev oproti barevným filmům, mohli jsme tak smazat svou největší konkurenční nevýhodu, kterou je technologická úroveň našeho polévacího stroje,“ vysvětluje ekonom Puhlovský. Na trh byla uvedena nová řada negativních filmů Fomapan, rostoucí technickou úroveň Fomy potvrdil i vývoj filmů s tekutými krystaly. Ze spolupráce s japonským gigantem Fujifilm se zase zrodil známý barevný film Equicolor.
Vítězné tažení světem
V roce 1995 přešel podnik do rukou tehdejšího managementu a společnosti Bochemie Bohumín. Její majoritní podíl byl nicméně loni ostatními společníky vykoupen.
Vlastnickými změnami pak padla i poslední překážka pro postupné pronikání Fomy na světové trhy. „Růst z druhé poloviny 90. let jsme přitom udrželi i v posledních letech, kdy se počet výrobců fotomateriálu razantně snížil. Vždyť z bývalého východního bloku částečně fungují snad jen dva výrobci v Rusku. Skončil polský Foton i Forte, rumunský Azomureš, ale i švédská Cea nebo německá Agfa,“ odškrtává jednoho padlého konkurenta za druhým Puhlovský. Firma nyní zaměstnává asi 360 lidí, loňské tržby dosáhly 440 milionů korun.