Koncentrace tuzemského maloobchodního trhu se zdaleka netýká jen potravinářského zboží. Stále dominantnější postavem na trhu získávají také největší společnosti, které se zabývají maloobchodem s oděvy a obuví. Zároveň se v tomto sortimentu zvyšuje i tržní podíl velkoplošných prodejen.
Na oděvy a obuv vydají domácnosti v tuzemsku ročně v průměru šest procent svých příjmů. Téměř všechny domácnosti nakupují oděvy pro běžné denní nošení, prádlo a obuv. Ostatní sortimenty již nakupuje menší procento zákazníků. Za nejspecializovanější lze považovat dětské a společenské oděvy. Hlavní zvyklosti české populace při nákupu oděvů a obuvi mapoval reprezentativní spotřebitelský průzkum společností Incoma Research a GfK Praha letos na jaře. Vyplývá z něho, že největší váhu mají při volbě prodejny výběr a kvalita zboží, ochota personálu a také ceny. Pro své nákupy si zákazníci nejčastěji vybírají specializované prodejny. V hypermarketech nejvíce kupují prádlo, dětské oblečení a šaty pro denní nošení. Stánkový prodej hraje roli hlavně u nákupů běžného a džínsového zboží. Pokud jde o konkrétní prodejny, nejčastěji lidé jmenovali Baťu, Adidas, H.I.S., OP Prostějov. U hypermarketů vedlo Tesco následované Hypernovou a Carrefourem. Z hodnocení prodejen vyplývá, že nejlépe přijímají zákazníci Timo, Litex, Clockhouse shop a New Yorker. Z hypermarketů je to Interspar. A které reklamní kampaně se nejvíce vryly do paměti? Týkaly se značek Adidas a Reno.
Co je důležité při nákupu oděvů a obuvi (v %)
Cenová úroveň 67
Kvalita oblečení 60
Ochota perzonálu 31
Velký výběr 21
Pěkný design 11
Atmosféra v prodejně 10
Osobitost zboží 7
Blízkost prodejny 6
Pohodlný nákup 5
Pramen: Fashion Market 2003