Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí vzrostla o 10,7 procenta na rekordních 387 342 vozů. Rostla produkce Škody Auto a Hyundai Motor, kolínská automobilka TPCA ztrácela. Export se zvýšil o desetinu na 359 765 vozů, domácí prodej stoupl o 13,7 procenta. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda zvýšila výrobu o 19 procent na 232 327 vozů, Hyundai vyrobil 98 100 aut, tedy o osm procent meziročně víc. Brány TPCA opustilo 56 915 aut, což znamená pokles o desetinu.
„Nám se potvrdilo to, co platilo celý loňský rok, tedy že automobilky táhnou celou průmyslovou výrobu. Výsledky lehce ovlivnil efekt většího počtu pracovních dní, ale i po jeho očištění má automobilový průmysl slušnou dynamiku, která je dána stále vysokou poptávkou v celé Evropě. Těší mě, že se nedaří jen výrobě osobních aut, ale dvouciferným tempem rostla i produkce nákladních vozů v Tatře,“ řekl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Volkswagenu se nelíbí přístup české eurokomisařky Evy Jourové. Přečtěte si více:
Šéf VW si stěžoval na Jourovou. Juncker se české komisařky zastal
Tatra zvýšila výrobu o 72 procent na 394 aut. Počet vyrobených přípojných vozidel se zvýšil o deset procent na 5826. Produkce autobusů se zvýšila o téměř pět procent na 1034 vozidel. Největší Iveco vyrobilo 940 autobusů, SOR 84 a KH motor deset.
Motocyklová výroba reprezentovaná týneckou Jawou klesla o třetinu na 458 strojů.
Podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka je výsledek impozantní. „Již nyní se dá konstatovat, že automobilový průmysl letos bude tahounem celkové průmyslové výroby a významně přispěje k růstu celé české ekonomiky, vysoké zaměstnanosti a výdělkům,“ uvedl. „Po loňském mírně utlumeném růstu průmyslu o necelá tři procenta tento rok očekáváme jeho výrazné zrychlení na zhruba dvojnásobné tempo, a to i díky výkonu automobilovému sektoru. Zahraniční poptávka se i nadále zvedá, i když oproti loňskému výjimečnému roku pozorujeme mírné zpomalení růstu registrací nových vozidel jak v eurozóně, tak v Německu,“ doplnil.
Přečtěte si také: