říká Graham Rust, anglický podnikatel působící v České republiceNázev firmy: Rust 2 (Rust, Klemperer, s. r. o.
říká Graham Rust, anglický podnikatel působící v České republice
Název firmy: Rust 2 (Rust, Klemperer, s. r. o.)
Forma podnikání: společnost s ručením omezeným
Datum vzniku: 1993, transformace na Rust 2 v roce 2000
Předmět podnikání: kreativní poradenství, reklamní činnost
Klíčové osobnosti: Graham Rust, Aleš Klemperer
Cíl: Nadále pracovat s kvalitními a profesionálními klienty a mít i přínos v české společnosti, zejména v ekonomické oblasti
Angličan Graham Rust se narodil před 52 lety v Londýně, vyrostl ve Skotsku a Yorkshiru. Poté se vrátil do Londýna, kde pracoval v reklamě, což se mu stalo životním osudem. Nyní podniká v České republice, spoluvlastní malou firmu a se sedmnácti zaměstnanci poskytuje komplexní servis české, mezinárodní a nadnárodní klientele. Rust 2 je členem Dialogue International, sítě nezávislých reklamních agentur působících v několika evropských zemích a USA. Mezi klienty této nezávislé reklamní agentury patří například Corinthia Hotels, Cosmopolitan Cosmetics, Apmart-Timbuktoo či Plzeňský Prazdroj.
Problém č. 1: Začít podnikat v České republice
Koncem šedesátých let minulého století se Rustova žena Jo seznámila s českými studenty, kteří byli ve Velké Británii na brigádě při sběru jahod. Ještě během totalitního režimu některé z nich navštívila v tehdejším Československu spolu se svým 18měsíčním synem Williamem. Vrátila se plná zážitků a nadšeně o nich vyprávěla svému muži. Ve srovnání se západní Evropou a její McDonaldizací na ni naše země působila, i tehdy za vlády komunistů, jako jiná planeta. „V sedmdesátých a osmdesátých letech jsme Československo navštěvovali pravidelně, našli jsme si tady spoustu přátel a naše děti vyrůstaly s českými strejdy a tetami,“ říká dnes Graham Rust výbornou češtinou. Po „sametové revoluci“ v roce 1989 se celá anglická rodina rozhodla využít novou příležitost, kterou nabízela již svobodná demokratická země. „Cítili jsme, že bychom mohli strávit zbytek svých životů převážně v zemi, která nás tolik uchvátila. Momentálně bydlíme v rodinném domku nedaleko Prahy.“ V roce 1990 založil Rust spolu se svým českým přítelem firmu, která měla napomáhat při vytváření komerčních vztahů mezi českými a anglickými podniky. Nutnost častých a pravidelných obchodních cest mezi Velkou Británií a Československem byla hlavním důvodem, proč se Rustovi rozhodli přestěhovat do naší země.
Problém č. 2: Prodej anglické firmy a hledání českých zaměstnanců
V roce 1993 prodal anglický podnikatel nejenom svůj podíl v původní anglické firmě tehdejšímu obchodnímu partnerovi, ale i tehdejší rodinný dům. Založil si u nás novou firmu, zatímco jeho manželka pracovala jako učitelka angličtiny. Oba jeho synové pracovali v jeho společnosti jako umělečtí ředitelé. Nyní je ve firmě již jenom starší syn Will. Mladší Tom hraje také ve svém volném čase v českých rockových skupinách na kytaru. „V reklamní agentuře je to nejcennější, co můžete mít - kvalitní lidé. Bez nich byste totiž nemohl dobře podnikat v této branži. Zaměstnávám především mladé Čechy, kteří nejsou příliš zatíženi minulostí. Ta často brzdí v kreativní činnosti,“ zdůrazňuje Rust. Češi jsou podle něj velmi inteligentní, přizpůsobiví, nejsou líní a v převážné většině poctiví. „Rozhodně se nemají za co stydět.“ On sám se většinou pohybuje mezi českými přáteli a známými. Má i pár anglických přátel. „Nechci se ale uzavírat do nějakého anglického ghetta. Něco podobného se někdy stává i jiným cizincům, kteří se pohybují převážně mezi svými krajany a většinou jsou tady jen několik let a pak se vrací domů.“ Stejně jako jiní cizinci oceňuje Graham Rust české pivo. Podle anglického podnikatele musí mít lidé, kteří pracují v reklamě, mozek jako motýl a musí se snažit nalézat neustále nová a originální řešení v celé řadě různých oblastí. „Snažíme se našim zaměstnancům nabízet stále nové podněty a umožnit jim se ve svém oboru vzdělávat. Pořádáme různé semináře, posíláme je na stáže do zahraničí a podobně,“ uvedl. Jeho agentura se stěhovala celkem čtyřikrát. „Nehledáme příliš exkluzivní prostory. Na rozdíl od mamutích nadnárodních společností jsme nezávislá malá firma, která sází především na přátelské prostředí. Drahý kožený nábytek byste u nás hledal marně. Naši klienti se u nás díky tomu cítí mnohem více uvolněně. Máme s tím dobrou zkušenost.“
Problém č. 3: Konkurence a klienti
Rust 2 se snaží nabízet podle svého kreativního ředitele Grahama Rusta neotřelé nápady a vždy maximálně vyjít vstříc zákazníkovi. Momentálně má reklamní agentura osm zákazníků. „Nechceme příliš rozšiřovat naše portfolio klientů. Ve srovnání s konkurencí jsme jako malá nezávislá firma mnohem flexibilnější a v konkurzech se nám často daří vyhrávat a získávat zajímavé zakázky. Pak si samozřejmě našeho zákazníka snažíme udržet a ve spolupráci s ním nalézat stále nové a nové nápady, aby byl s naší prací co nejvíce spokojený.“ Důležité je podle něj, aby se zákazník shodl se svou reklamní agenturou na stejné filozofii. Původně si Rust představoval, že mezi jeho zákazníky budou v poměru půl na půl cizí a české firmy. „Jsem ale zklamaný, protože se většinou jedná právě o zahraniční klienty. V poslední době to ale vypadá, že střední české firmy si uvědomují, že ke svému dobrému fungování na trhu potřebují profesionální reklamní agenturu.“ K většímu zájmu českých firem o práci profesionálů v reklamě by podle jeho názoru mohlo přispět i nedávné referendum o vstupu naší země do Evropské unie, ve kterém se čeští občané rozhodli jednoznačně pro naše členství.
Poblém č. 4: Finance
Graham Rust neměl v počátcích podnikání v České republice, vzhledem k poměrně úspěšné podnikatelské činnosti ve Velké Británii v minulosti, finanční problémy. Trochu nezvyklé pro něj ale bylo, že začátkem devadesátých let musel platit všechno hotově. „To jsem si vyzvedl v české pobočce peníze, které jsem si nechal poslat z Anglie a postupně jsem obíhal všechna média, se kterými jsme spolupracovali, a tam jsem požadovanou sumu za reklamu vysázel na stůl,“ líčí poměry v té době. Klienti většinou mají podle jeho názoru jasnou představu, jak velkou část ze svého rozpočtu jsou ochotni věnovat na reklamu. Prakticky nikdy se Rustově firmě nestalo, že by nedostal za své služby zaplaceno.
Podnikatelské prostředí v ČR - naděje do budoucna
Začátky podnikání v České republice bylo pro Grahama Rusta poznamenáno celou řadou problémů spojených s byrokracií. Podle jeho názoru ale tlak Evropské unie přispěl nemalou měrou na zlepšení podnikatelského prostředí u nás. Týká se to celkové změny ekonomických podmínek. „Myslím, že by to v budoucnosti mohlo být mnohem lepší. Ve srovnání s Anglií jsou některé poplatky spojené s povolením a provozováním podnikatelské činnosti mnohonásobně menší. Vzhledem k úsilí s tím spojeným a byrokratickými překážkami, které musíte neustále překonávat, to nakonec ale vyjde prakticky na stejné peníze jako v té Anglii,“ poznamenal. Zároveň ale zdůraznil, že se uskutečňují další a další změny k lepšímu. Podle něj je velká pravděpodobnost, že Česká republika bude v Evropské unii velice úspěšná. „Nemám důvod si myslet opak. Změny, které se tady za posledních třináct let odehrály, jsou obrovské,“ zdůraznil podnikatel, který se u nás cítí mnohem lépe než v rodné Anglii a chce se i nadále podílet na rozvíjení dobrých vztahů mezi oběma zeměmi.
V reklamě jsou nejdůležitější neotřelé a originální nápady. Při výběru zaměstnanců je třeba klást důraz na jejich flexibilitu, snahu se učit a neustále se rozvíjet. Klienti dávají přednost přátelskému a uvolněnému prostředí. Je dobré tomu přizpůsobit i vzhled vaší kanceláře a nábytek, kterým je vybavena. Malé a střední firmy by měly pečlivě zvážit, kolik peněz by měly ze svého rozpočtu vyčlenit na reklamu. Někdy to může být užitečná investice, která se může několikanásobně vrátit. Trhy v Evropské unii mohou znamenat nové příležitosti pro české firmy i v reklamě. Není nutné se našeho budoucího členství v EU proto z tohoto hlediska obávat. Spíše naopak.
Tipy
Podle Grahama Rusta musí mít lidé, kteří pracují v reklamě, mozek jako motýl a musí se snažit nalézat neustále nová a originální řešení v celé řadě různých oblastí.
S názorem, že k většímu zájmu českých firem o práci profesionálů v reklamě by mohlo přispět i nedávné referendum o vstupu naší země do EU, souhlasí i Aleš Klemperer.