Ženy v běhu, Avengers: Endgame, Bohemian Rhapsody. Tři největší filmové hity loňského roku přilákaly do českých kin dohromady více než tři miliony diváků. Celkem jich přišlo hodně přes osmnáct milionů, což je druhé nejvyšší číslo od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Tehdy se v kinech vystřídalo bezmála 22 milionů lidí. Do kina šli Češi v průměru více než dvakrát ročně.
Statistiky České filmové komise (ČFK), která sleduje filmařské aktivity na českém území, navíc dokládají, že v Česku se také točí stále více zahraničních filmů a seriálů. Ve filmových produkcích, včetně domácích a štábů produkujících v Česku obrazové reklamy, se ročně otočí přes osm miliard korun. Ještě před deseti lety to bylo něco přes tři miliardy. Pak ale vláda schválila filmové pobídky srovnatelné s okolními zeměmi včetně Rumunska a zahraniční produkce se do technicky a filmařsky vyspělého Česka rychle vrátily. Už dávno z toho netěží jenom Praha, filmařské kanceláře ČFK pokrývají celou republiku. Zahraniční štáby stále častěji využívají i regionální exteriéry a filmařské kapacity.
České kinematografii se evidentně objemově a finančně daří. Chybí jen velký umělecký úspěch na mezinárodní scéně. Na Oscara čeká Česko od Svěrákova Kolji, tedy 23 let. A nevyšlo to ani letos, jakkoliv se do výběru deseti nejlepších hraných filmů světa na Oscarech dostalo obrazově pozoruhodné Nabarvené ptáče Václava Marhoula, které po čtvrtstoletí pauzy reprezentovalo Českou republiku na prestižním filmovém festivalu v Benátkách, a animovaný krátký film Dcera studentky pražské FAMU Darji Kaščejevové, původem z Tádžikistánu, se dokonce dostal až do nejužšího výběru a režisérka a její tým napjatě, byť nakonec marně čekali na vyhlášení výsledků přímo při slavnostním ceremoniálu v Los Angeles.
Hezky česky
Film je velkým vynálezem moderního kapitalismu. Od počátku také nebyl brán jako pouhá zábava, ale především jako dobrý byznys. Ten se velmi rychle proměnil v průmysl, který postupně získal globální význam. Když mají lidé peníze, chtějí se bavit, a proto platí: když roste ekonomika, rostou i tržby v pokladnách kin. Na českém trhu, který s mírnými výkyvy roste kontinuálně od krizových let 2008-2010, funguje toto pravidlo stoprocentně.
Loňský rok nebyl výjimkou, spíše naopak: byl dokonce rekordní. Tržby v místních kinech přesáhly 2,6 miliardy korun, a byly tak vůbec nejvyšší v historii samostatné České republiky. Proti předchozímu roku šlo o nárůst o patnáct procent, což je dynamika, kterou české kinosály nepamatují. Na vyšších tržbách se částečně podílel nárůst průměrné ceny vstupenek, i když ta stoupla jen o necelá tři procenta. Dnes se v Česku chodí do kina (ze dvou třetin do multiplexu) za průměrných 143 korun, v pražských multikinech už ale není výjimkou cena přesahující dvě stě korun za jedno představení, zatímco na menším městě se často vejdete pod sto korun.
Přečtěte si komentář: Hollywood je všude!
Za pozornost stojí ještě jeden důležitý fakt: počet filmových projekcí loni o slabá dvě procenta spadl na 533 870. Česká kina tedy promítala méně než předloni, zato v sálech bylo mnohem více nabito.
Bylo to do velké míry dáno i programem. Nejúspěšnější film roku, jak bývalo v Česku dlouho zvykem, je snímek domácí produkce, tentokrát to jsou Ženy v běhu, na něž přišlo neuvěřitelných jeden a půl milionu diváků. Tolik lidí nepřilákaly ani takové hity jako Vratné lahve otce a syna Svěrákových nebo Anděl Páně 2 režiséra Jiřího Stracha, jenž byl doposud komerčně nejúspěšnějším tuzemským filmem s výdělkem přes 127 milionů korun. Film režiséra a scénáristy Martina Horského Ženy v běhu přeskočil Anděla Páně 2 téměř dvakrát, když shrábl tržby ve výši 212 milionů korun.
Je to o to neuvěřitelnější úspěch, že Ženy v běhu jsou režijním debutem dvaačtyřicetiletého Horského, který do té doby psal výhradně scénáře, například k některým filmům Milana Cieslara. „Je to jako sázka do loterie a někdy to prostě vyjdekomentuje kolegův úspěch Cieslar, který podle Horského scénáře natočil například film Život je život. „Musíse vám sejít neuvěřitelná spousta věcí, včetně nálady společnosti, to se nedá předpovědět, samozřejmě celý koncept toho filmu byl velmi dobře připraven.“ Pro srovnání — druhý nejúspěšnější český film roku, Poslední aristokratka Jiřího Vejdělka, měl jen třetinovou návštěvnost. V první dvacítce nejnavštěvovanějších filmů jsou kromě Žen v běhu čtyři snímky české provenience (Poslední aristokratka, Přes prsty, Teroristka, Vlastníci). Ani v součtu roční návštěvnosti se Ženám v běhu nevyrovnají - prohrávají o celých dvě stě tisíc diváků.
Miliarda bez Číny
Hodně celkovému úspěšnému roku provozovatelů českých kin pomohl světový hit Avenger: Endgame, na který dorazil skoro milion diváků. Bohemian Rhapsody, vyprávějící příběh frontmana skupiny Queen Fredieho Mercuryho, vykázala návštěvnost tři čtvrtě milionu. A Joker, který nakonec získal Oscara za hudbu a za výkon v hlavní mužské roli (Joaquin Phoenix), přitáhl půl milionu lidí. Možná by se dalo čekat víc. Joker vyhrál festival v Benátkách a stal se i díky Phoenixově hereckému umění globálním hitem. Jeho celkové tržby překonaly bájnou superlativní hranici jedné miliardy dolarů. A protože náklady dosáhly jen 62,5 milionu dolarů, jde rovněž o jeden z nejvýdělečnějších filmů v dějinách kinematografie. Finanční úspěch Jokera ještě posiluje skutečnost, že si svou miliardu dolarů vydělal bez podílu čínského trhu, na který kvůli ideologickým důvodům vůbec nesměl vstoupit. Světové tabulky přitom uvádějí, že čínský trh se na celkových tržbách ve filmové branži podílí z celé čtvrtiny.
Loňský rok byl filmovým studiím mimořádně nakloněn. Celosvětově tržby poprvé v historii přesáhly 42 miliard dolarů (asi 970 miliard korun). A už dlouho také svět nepamatuje, aby všechna velká hollywoodská studia byla v plusu, jako se to podařilo loni. Více než polovinu celkového objemu peněz, které filmový průmysl loni vykázal, připadá na korporaci Disney/ Fox, jež drží přes polovinu trhu a vyúčtovala tržby přes 13 miliard dolarů.
Čekání na Muže v běhu
Příznivá konstelace roku 2019 se nemusí letos opakovat. V kinech se nečekají žádné velké světové hity, což se jistě odrazí i na návštěvnosti českých kin. Jedinou nadějí na udržení pozitivního trendu tržeb může být jen česká produkce, ale žádní potenciální „Muži v běhu“ se nerýsují ani na obzoru. Letmý pohled do dosavadního žebříčku zatím velké naděje nedává. I takový mediální hit, jakým se na konci roku stala kritiky nadšeně hodnocená satirická komedie Vlastníci režiséra Jiřího Havelky, dokázal za první dva měsíce po premiéře nasbírat čtvrt milionu diváků, ale v lednu a únoru už jen 60 tisíc. Mezi českými filmy to stále bude slušný výsledek, proti loňskému nejnavštěvovanějšímu filmu paběrkování.
Umělecká a kritická odezva nikdy nebyla nutně spojena s vyšší návštěvností. Každoročně se to děje i oscarovým filmům. Korejský film Parazit režiséra Ponga Čun-ho, který jako první zahraniční a neanglicky mluvený snímek v historii získal Oscara v nejprestižnější kategorii Nejlepší film, vidělo od premiéry v říjnu loňského roku lehce přes třicet tisíc diváků. Čtyři Oscary jistě obnoví zájem Čechů o tento vynikající film, návštěvnické rekordy ale trhat nebude.