O vinařích a vínech v zemi pod naší jižní hranicí bylo již napsáno v týdeníku EURO mnoho. Zdálo by se dokonce, že vše. Skutečnost je ale jiná. Za rok pokročili rakouští vinaři o další razantní krok ve snahách o dosažení svého cíle. Tím není nic menšího než dále rozšiřovat exportní teritoria a vyhledávat uplatnění na těch trzích, kde ještě pozice vinařů od Dunaje není pevná.
Při letmém pohledu je vinařství v Rakousku v té nejlepší kondici. Důsledně vedený boj o dosažení vysoké kvality byl úspěšně dobojován, země je bez rozpaků vnímána jako vinařská velmoc a vína s etiketou „Original Abfüllung – Österreich“ se pravidelně objevují v listinách vítězů prestižních přehlídek. Přesto si každý z asi šesti tisíc lahvujících vinařů uvědomuje neustále narůstající konkurenci, a tedy i potřebu pokračovat v nových trendech a překvapovat dalšími novinkami.
Tou hlavní je zavedení první a zatím jediné apelace. Pro vína z rév Veltlínského zeleného v oblasti Weinviertel se nově může používat označení DAC. Znamená to Districtus Austria Controllatus a zaručuje původ jak místní, tak – oproti jiným zemím – i odrůdový. O získání kategorie DAC se ucházelo více než čtyři sta veltlínů a přísným výběrem prošla asi třetina. Opravdu tvrdé podmínky, určující zařaditelnost veltlínského do kategorie, jsou zárukou, že v lahvích nalezneme tu pravou esenci vůní a chutí odrůdy.
Trendem, který nastartovali vinaři v Rakousku, je snaha oživit pěstování původních, autochtonních odrůd a znovu je zavést do výsadeb. Sorty, jimž se v zemi tradičně dařilo a které byly načas vytlačeny odrůdami módními, se vracejí zpět a ve spojení se současnou úrovní zpracovatelských technologií dávají jedinečná vína originálních vlastností.
S tím úzce souvisí striktní využívání vinic pro révu, jež na té které poloze dává prokazatelně nejlepší výsledky. Proto se stává pomalu pravidlem spojení několika vinařů tak, že jeden každý pěstuje tu odrůdu, kterou nejlépe „umí“, a pro získání potřebné šíře sortimentu vytvoří společnou prodejní značku.
Sympatickou zajímavostí jsou i experimenty a následné zavádění cuvée – zejména červených vín – do sortimentu sklepa. V zemi tak odrůdově vyhraněné, jakou je Rakousko, nebylo zřejmě snadné s touto strategií prorazit. I když země leží jižněji a klima je tam révám více nakloněno, přesto ne všechny modré sorty vyzrávají do žádoucích kvalit. Nalézt a v kupážích uplatnit dobré vlastnosti přítomných odrůd při současné eliminaci jejich negativ, to je snahou mnoha sklepmistrů současné generace.
Kromě již vyhlášených degustací, pořádaných společností Weinmarketingservice a Obchodním oddělením Rakouského velvyslanectví, se rakouští vinaři stále více objevují na výstavách a přehlídkách vín u nás konaných. V obchodní síti jsou lahve s červenobílou ochrannou páskou rovněž k vidění častěji. Na příkladu Rakouska je tak jasně patrné, že cílená spolupráce mezi producenty a zástupci marketingu, samozřejmě za předpokladu neotřesitelné jakosti vín samotných, dokáže za dobu poměrně krátkou přinést dobré výsledky.