Menu Zavřít

V sedle korejského draka

13. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Příští rok budeme hodně vidět, říká výkonný ředitel pobočky LG Electronics

Pracoval pro velké nadnárodní giganty jako Philip Morris, Pepsi, Dell, šéfoval české pobočce norské telekomunikační firmy Telenor a v Českém Telecomu vybudoval internetovou divizi. V osmatřiceti letech je Vít Šubert zkušeným a protřelým manažerem, nyní však zažívá menší kulturní šok. Jako nový výkonný ředitel česko-slovenské pobočky společnosti LG Electronics se seznamuje s asijskou firemní kulturou a novým stylem řízení, který panuje v korejském elektrotechnickém koncernu. „Korejci se striktně drží několika osvědčených firemních principů a zvyků, jejich styl řízení je v určitých ohledech poměrně direktivní, ale nad rámec základních mantinelů ponechávají manažerům lokálních poboček poměrně velké pravomoci. Již před mým nástupem do LG jsme se dohodli, že marketingové a obchodní oddělení projde restrukturalizací, místo orientace na jednotlivé produkty se zaměříme na různé zákaznické skupiny. Nadřízení v Soulu totiž pochopili, že to, co funguje v Jižní Koreji, nemusí být nejlepší pro český trh,“ vysvětluje Šubert.
Do LG Electronics přestoupil letos v září z počítačového gigantu Dell, kde měl nejdříve na starosti marketing pro Česko a Slovensko, poté i pro Polsko, Irsko a Portugalsko a letos na jaře byl jmenován regionálním marketingovým ředitelem pro Východní Evropu, Irsko a Skandinávii. „Práce v Dellu mě bavila, ale v poslední době jsem byl čtyři dny v týdnu na cestách a zároveň s tím jsem cítil silnou potřebu dělat exekutivní práci pro jeden trh. Proto když přišla nabídka z LG – hodně silná a zajímavá – rozhodl jsem se ji přijmout,“ připouští otec dvou dětí.

MÍSTO TENISU CIGARETY

Svou profesní kariéru Šubert zahájil v české pobočce tabákové společnosti Philip Morris, byť představy o životě měl původně zcela jiné. „Hrával jsem vrcholově tenis, začínal jsem jezdit na mezinárodní turnaje, ale těsně po listopadové revoluci mi praskla loketní kost v délce osmi centimetrů, takže plány na živení se tenisem musely jít stranou. Nakonec mi alespoň angličtina, kterou jsem se naučil při tenisových výjezdech do ciziny, pomohla k práci ve Philip Morris,“ vzpomíná. V marketingu firmy vystřídal několik pozic, kromě jiného měl na starosti celou propagaci značky Marlboro. V rámci marketingových oddělení poté prošel českou pobočkou nápojářské firmy Pepsi a společnosti RadioMobil, dnešního mobilního operátora T-Mobile. V roce 1998 nastoupil do Českého Telecomu, kde měl na starosti marketing pro mimotelefonní služby. Když o rok později Telecom zřídil novou internetovou divizi, nazvanou Internet OnLine (IOL), stal se Šubert jejím prvním ředitelem. „To byla obrovská škola života. Naučil jsem se řídit skupinu lidí, připravovat nové produkty a především jsem pochopil, co to znamená zodpovědnost za řízení firmy,“ říká.
V roce 2001 pak Šubert dostal nabídku šéfovat společnosti Nextra, české pobočce norské telekomunikační firmy Telenor, kterou přijal. „Nextra byla komplexním operátorem, poskytovala hlasové, datové i internetové služby a na českém trhu jsme se díky akvizicím a konsolidaci dalších sesterských firem stali trojkou,“ vysvětluje důvody přestupu. Poté však Telenor změnil svou strategii a pobočky fixních operátorů začal po celé Evropě odprodávat – českou Nextru získala na konci roku 2005 společnost GTS Novera. U toho však již Šubert nebyl: ještě před prodejem Nextry přijal nabídku Dellu, aby provedl kompletní rekonstrukci marketingu v České republice a obchodu i marketingu na Slovensku.

MM25_AI

S VIZÍ GENERÁLA

Po čtyřech letech následovalo zmiňované povýšení do pozice regionálního marketingového ředitele Dellu a nakonec podzimní přechod do LG Electronics. Prozatím na pozici výkonného ředitele pobočky, nicméně podle informací týdeníku EURO se se Šubertem výhledově počítá jako s budoucím generálním ředitelem pro Česko a Slovensko. Dosavadní šéf pobočky Song Ki-ju žije již téměř osm let v zahraničí a netají se snahou vrátit se do rodné Koreje. Šubertovu povýšení do pozice jedničky česko-slovenského zastoupení LG by měl nahrávat i fakt, že korporace postupně „lokalizuje“ vedení ve většině ze čtrnácti evropských poboček – korejské manažery střídají výhradně lokální zaměstnanci. Sám Šubert nechce situaci příliš komentovat s ohledem na dosud neukončená jednání.
Jisté však je, že jeho příchod do LG a některé následné kroky vyvolaly paniku mezi zaměstnanci, například když zrušil pozici generálního ředitele pro slovenský trh. Podřízení Korejci se zase diví, když po nich Šubert žádá reporty, známé v každé větší evropsky řízené firmě. „Nikdy jim nešéfoval Evropan, nejsou zvyklí připravovat strategie či reporty a v rámci dodržování hierarchie neřeknou do očí žádný konfliktní názor. Takových mentálních a organizačních rozdílů je tam spousta, ale věřím, že vše zvládneme ku prospěchu firmy,“ doufá Šubert. Za největší problém současného LG považuje široké portfolio produktů, jež nedokáže potenciálním zákazníkům pořádně představit. „LG dělá tolik produktů, že současným stylem komunikace jim to ani nedokážeme sdělit. Proto přijdou změny. Dosud si každá divize (v české pobočce jich je aktuálně pět: mobilní telefony, bílá technika, domácí spotřebiče, klimatizace a IT – pozn. red.) dělala propagaci sama podle svých potřeb, což bylo strašně roztříštěné. Nově musíme celý marketingový mix nastavit jinak, podle zákaznických skupin,“ říká Šubert a slibuje: „Je tu velmi zajímavý marketingový rozpočet, příští rok budeme hodně vidět.“

KOREJCI ZŮSTANOU

Od svých nadřízených dostal konkrétní cíl – ve všech kategoriích, kde je LG zastoupeno, být mezi třemi největšími značkami na trhu. „Nejvíc viditelný bude marketing u LCD televizí a mobilů, nově přibude komunikace lednic a praček. Značka LG byla na českém trhu vnímána jako nízkocenová, přitom kvalitou a vybaveností produktů patříme mezi prémiové brandy,“ tvrdí Šubert. Organizační změny v pobočce se prý nebudou týkat propouštění, ale nového poskládání týmů zaměstnanců. „Místo oddělených marketingových týmů bude přes všechny divize jedno velké oddělení propagace,“ naznačuje. Zhruba deset procent ze 115 zaměstnanců pobočky jsou Korejci a Šubert přepokládá, že valná část z nich v Praze vydrží i po odchodu současného generálního ředitele Songa. „Spousta z nich je extrémně důležitá z hlediska logistického kontraktu s centrálou v Koreji a výrobními závody,“ říká Šubert, který počítá i s tím, že se svými podřízenými občas vyrazí na – v Asii extrémně oblíbenou zábavu – karaoke.

  • Našli jste v článku chybu?