Novinky a zajímavosti na automobilovém trhu
Nabitá ostrými
Audi S4 Cabriolet
Svět se zbláznil. Kabriolety se přece nevyrábějí kvůli tomu, aby do nich nějaký šílenec vrazil osmiválec, pohon všech čtyř kol a elektronický omezovač rychlosti na dvěstěpadesátce. Dosud jsem žil s představou, že ty červeně orámované kulaté značky s číslem uprostřed, které přikazují projíždět po čtyřproudé silnici třicítkou, někdo velmi chytrý rozmísťuje pro majitele automobilů bez střechy, aby se mohli ve svých skvostech řádně předvést na veřejnosti. A k tomu 344 koní nepotřebují. V Německu si to ale nejspíš nemyslí. To by totiž nevznikla ostrá verze Audi S4 s plátěnou střechou.
Nový kabriolet, který se dá objednat od půlky dubna i v Česku, svádí k mnoha hypotetickým úvahám. Tak třeba: jakou rychlostí automobil jede v okamžiku úplného odstranění střechy, pokud se hydraulický mechanismus aktivuje se sešlápnutím pedálu plynu? Z nuly na stovku to přitom Audi S4 trvá 5,9 vteřiny a střecha se za zadní sedadla složí za necelých třicet vteřin. Ještě že to nejde vyzkoušet v praxi.
Jakkoli válce a ventily pod kapotou vypadají předimenzovaně, interiér kabrioletu sedí dokonale. Kvalitní kůže dodává jakés takés oprávnění dvoumilionové cenovce, hudební aparatura s devíti reproduktory by bez problémů ozvučila i menší klub. A navíc sportovní sedačky, kdyby se řidič přece jen neudržel a plyn sešlápl o něco víc.
Audi není jedinou automobilkou, která podobně nekompromisní kabriolety vyrábí. Stále mi ale uniká, proč si je někdo kupuje. Kvůli komplikovanějším bezpečnostním prvkům je kabriolet S4 o dvě stě kilogramů těžší než sedan s pevnou střechou, přitom u sportovních automobilů na kilech extrémně záleží. Je o tři desetiny pomalejší na stovku a stojí o čtvrt milionu víc. Zajímá-li řidiče hlavně stahovací střecha, víceméně stejná „á čtyřka“ ji má také, jen je o 850 tisíc levnější. A pomalá rozhodně není.
Pevný kus nad hlavou
Opel Astra CC
Německá součást koncernu General Motors se zamilovala do pevné skládací střechy. Sice s ní žádný model od Opelu ještě nejezdí, ale do výroby se chystají rovnou dva. Letos v březnu v Ženevě představená tigra twintop by se měla na silnicích objevit koncem léta, astra se stejným typem karoserie přijde v roce 2006.
Nebývalý zájem o třetí generaci vozu nižší střední třídy spolu s prodejními úspěchy kupé-kabrioletů Peugeot 206 cc a 307 cc vyústil v Rüsselsheimu v jednoznačný závěr. Pevné střechy skládající se za pomoci elektrohydraulického mechanismu do zavazadlového prostoru letí a taková příležitost se nesmí propásnout. Automobilka Opel navíc zvyšuje v případě astry svůj podíl na jejich výrobě. Zatímco kupé a kabriolet s plátěnou střechou astry druhé generace vyráběla italská karosářská firma Bertone a tigru bude montovat francouzská karosárna Groupe Henri Heuliez, astra kupé-kabriolet (která zatím nebyla oficiálně pojmenována) bude vznikat v závodě Opelu v Antverpách.
Kabriolety s pevnou skládací střechou se pomalu stávají samostatným významným segmentem trhu, který se nevyplatí přehlížet. Dříve se jim věnovaly pouze premianti jako Mercedes, ale po nástupu Peugeotu se přidal Renault s méganem a nyní i Opel. Je pouze otázkou času, kdy přibude někdo další.
Vždyť bourat je tak snadné…
Citroën C3 XTR
Vizionářské parkování à la Francois Merlin, které Jean-Paul Belmondo předvádí ve filmu Muž z Acapulca, se konečně stává realitou. Obratnou prací s plynem a brzdou se dá obsadit i zdánlivě malý prostor u chodníků v přeplněných ulicích. Člověk si jen musí dvojím ťuknutím o pár decimetrů posunout vozy stojící před volným místem a za ním. Francouzi stejně jako Italové mají ke svým městským vozům velmi utilitární vztah a pomačkané plechy považují za samozřejmost, většina ostatních národů však na nedotknutelnosti svých automobilů lpí.
Citroën tento rozpor dokázal vyřešit. Černé plastové nárazníky obklopující „cé trojku“ s označením XTR poskytují ochranu proti poškrábání, navíc jsou zesíleny i pro očekávané nárazy. Zvýšené sedadlo řidiče oproti původnímu modelu C3 umožňuje větší přehled nad situací. Kromě toho jeho motor zespodu chrání plechový kryt před odlétávajícími kamínky či nárazy, pokud by chtěl řidič vyzkoušet odolnost vozu v lehčím terénu. Francouzská automobilka totiž o C3 XTR tvrdí, že jde o sportovně užitkový malý vůz, a tváří se, že zakládá novou třídu. Každý, kdo někdy parkoval v Paříži, však o skutečném účelu extra cé trojky ví své.
Citroën novou verzí pokračuje v nastoupeném trendu a snaží se nabídnout na jedné platformě co největší spektrum variant. K původnímu malému automobilu C3 tak loni přibyla skládačka Pluriel, na stejném podvozku se montuje i sportovnější model C2. Přestože bude XTR co se týče prodejů spíše okrajovou verzí (do konce roku jich plánují prodat celkem asi třináct tisíc), disponuje i slušnou nabídkou agregátů. V Česku je k dispozici od prvního května se třemi druhy pohonných jednotek, dvěma benzinovými a jednou naftovou, a její ceny se pohybují od 438 tisíc do půl milionu.
I když se Citroën C3 XTR tváří, že by mu terén neměl dělat potíže, v Česku prodávané vozy snesou maximálně polní cestu. Nemají totiž samosvornou uzávěrku diferenciálu, usnadňující pohyb v obtížnějších podmínkách, ani o tři centimetry zvýšený podvozek jako speciálně upravené verze prodávané ve Francii a na dalších hlavních trzích. O terén ale vlastně až tak nejde.
Příliš rychlý náklad
Ford Transit Connect X-Press
Podařilo se nám postavit užitkový vůz, s jehož parametry se nemůže měřit žádný jiný, tvrdí Paul Sluimer z automobilky Ford, který šéfoval projektu X-Press. Takže teď uveze o deset kilo štěrku víc než konkurenti a už je nedostižný? Ne tak docela.
Ačkoliv své vozy vychvaluje téměř každý zaměstnanec jakékoliv automobilky, Sluimerovi se dá věřit. Jím vedený tým totiž dal dohromady dodávku, která se z nuly na stovku v hodině dostane pod sedm vteřin a nečiní jí nejmenší potíže překonat dvousetkilometrovou hranici. S úsporností je na tom mizerně, protože přeplňovaný dvoulitr Duratec RS, který má nejvyšší výkon 215 koní, se jen těžko dostane pod deset litrů. Na druhou stranu jen málokterý užitkový vůz disponuje černo-bílým čalouněním kombinovaným z kůže a semiše, sportovními sedačkami Sparco nebo interkomem pro dorozumívání řidiče se spolujezdcem. Jenom je škoda, že ho Ford nevyrábí a kvůli vysokým nákladům ani nebude. Od jeho ceny by se totiž tak krásně dala odečítat DPH…