Menu Zavřít

V supermarketu auta prodávat nebudeme

13. 3. 2003
Autor: Euro.cz

Rozhovor se šéfem českého dovozce vozů Mitsubishi

Donedávna prodával autopříslušenství a diagnostiku, teď bude nabízet hlavně drahá terénní auta. Sedmatřicetiletý Zdeněk Petrás, který pracoval jako vedoucí divize automobilové techniky firmy Robert Bosch odbytová, přichází do čela společnosti Denzel Praha, která je výhradním dovozcem aut značky Mitsubishi. Pro tuto japonskou automobilku přitom nastává zlomové období - hodlá v příštích letech zaútočit na Evropský trh a razantně zvýšit svůj podíl. Zdeněk Petrás hovořil při kávě s týdeníkem EURO o nové strategii i dalších aktuálních tématech.

EURO: Jak jste se od Bosche ocitl u Mitsubishi? PETRÁS: Dostal jsem na tu práci nabídku a přišel jsem ze zvědavosti na vstupní rozhovor. Přišlo mi zajímavé, že Mitsubishi začíná v Evropě novou éru, a chtěl jsem být u toho. Denzel má velké plány s rozvojem importérské sítě - to byla lákavá výzva.

EURO: Kolik jste měl pod sebou lidí v předchozím zaměstnání a jaké armádě budete velet nyní? Co pro vás ta změna znamená osobně? PETRÁS: Předtím jsem měl v divizi třiatřicet lidí, tady je to zhruba dvacítka zaměstnanců. Ale lze to stěží srovnávat, prodej aut je úplně jiný segment trhu než práce s příslušenstvím. Osobně se moc nezměnilo, předtím jsem byl Pražák a zůstávám Pražákem. Finančně byl přestup zajímavý, ale nikoli tak výrazně, aby na výplatní pásce přibyly nějaké nuly.

EURO: Jak vidíte Mitsubishi v příštích pěti letech, čekáte velký boom prodejů? PETRÁS: Značka prodala loni 1437 vozidel, což je 36procentní nárůst oproti předminulému roku. Šedesát procent těchto prodejů byla terénní auta v poměrně vysokých cenových relacích. Potřebujeme vozidlo v nižší třídě, což bude nynější koncept NCC. V podstatě lze říci, že jde o nástupce modelu Colt, který bude vyráběn v Evropě. Měl by být cenově velice zajímavý, designově vydařený. Na trh přijde v květnu příštího roku a chceme s ním zahájit velkou ofenzivu. Celkem nabídne Mitsubishi v nastávající pětiletce dvanáct nových modelů.

EURO: Pojďme si odpočinout od aut. Co říkáte volbě prezidenta a jejímu výsledku? PETRÁS: Volbu jsem považoval za politickou frašku a zesměšnění národa. V přímé volbě bych býval volil Václava Klause, i když k němu může mít člověk hromadu výhrad. Ta jeho arogance mi vždy neseděla, ale je to osobnost uznávaná, s obrovskými znalostmi a já věřím že dokáže stát reprezentovat.

EURO: Nepostihl vás pád Union banky? Měl by stát bance pomoci? PETRÁS: Mě osobně ani firmu nikoli, neboť máme aktiva v jiné bance. Co se týče bankovního sektoru, do problematiky příliš nevidím, ale domnívám se, že se měla udělat preventivní opatření, aby to nemuselo dojít do takové krajnosti, jakou je nucená správa.

EURO: Na jaké jste straně v očekávané válce v Iráku? PETRÁS: Jsem na straně dohody a řešení mírovou cestou. Válka nemůže v tomto případě nic pozitivního přinést. Je to vždy dost rutinní záležitost a měly by se využít všechny možnosti k mírovému řešení.

EURO: Jak vám jako dovozci japonských aut pomůže vstup do Evropské unie? PETRÁS: Především očekáváme snížení cel. V současnosti platíme jako dovozci neevropských aut sedmnáctiprocentní clo, což nás hodně znevýhodňuje. V unii je toto clo zhruba desetiprocentní, takže to by nám velmi ulevilo. V ostatních oblastech ani nemusíme čekat na vstup do Evropy. Od poloviny letošního roku vejde v platnost vyhláška Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, která stanovuje nová pravidla pro prodej a servis vozidel, ale i regule pro prodej náhradních dílů či volný přístup k technickým datům a dílenským materiálům.

bitcoin školení listopad 24

EURO: Ta údajně znamená, že se budou auta prodávat v supermarketech? PETRÁS: Dá se předpokládat, že se většina výrobců či importérů a stejně tak i my přikloní k takzvanému selektivnímu distribučnímu systému prodeje. V tomto systému se dodavatel, což může být třeba výrobce nebo importér, zavazuje prodávat zboží odběratelům vybraným na základě určitých předem stanovených kritérií. Tito odběratelé se zase zavazují neprodávat takové zboží neautorizovaným prodejcům typu supermarketu. Nové předpisy také otevřou neznačkovým servisům cestu k získání smluvní autorizace v případě splnění požadavků stanovených výrobcem či importérem vozidel. Předpis zároveň stanoví, že značkové a autorizované servisy mají právo volně nakupovat originální nebo kvalitativně rovnocenné náhradní díly.

EURO: Co z toho plyne pro zákazníka? PETRÁS: Někdo očekává, že dojde k poklesu cen prací a dílů v autoservisech. Vše je ale velice komplikované a především použití takzvaného kvalitativně rovnocenného náhradního dílu by naopak mohlo vést k tomu, že v konečném efektu zaplatí zákazník mnohem více.

  • Našli jste v článku chybu?