Menu Zavřít

V tureckém Izmiru jsme zdvojnásobili rychlost dopravy, chlubí se rodinná firma Cross Zlín

Autor: Cross Zlín

Rodinná firma Cross Zlín vyvíjí systém na vážení kamionů za jízdy nebo chytré systémy pro řízení dopravy celých měst. Díky nim mizí dopravní zácpy v některých oblastech Turecka či Brazílie. Exportní strategii firmy představili Libor Sušil a Michal Neumann, kteří jsou ve společnosti zodpovědní za business development.

Produkce vaší společnosti je široká, co vše v současnosti
nabízíte?

Libor Sušil: Zaměřujeme se převážně na výrobu systémů pro
řízení světelných křižovatek ve městech, dále na telematické systémy, které
monitorují dopravu. Vyvíjíme také systém na vážení kamionů za jízdy v plné
rychlosti, silniční meteorologii a systémy podporující správnou zimní údržbu a
parkovací systémy. Poslední oblastí je vývoj softwarové platformy Invipo,
kterou vyvíjí naše sesterská společnost Incinity. Technologie dokáže propojit
systémy ve městě nebo na dálnicích a umožňuje jejich vzájemnou interakci.

Zmínili jste produkt, který nabízíte, a to je vážení
kamionů za jízdy. Jak funguje? Je to opravdu v plné rychlosti?

LS: Nejedná se jen o kamiony, ale obecně o všechna auta.
Primárně se systém nyní aplikuje tak, že hledá přetížená nákladní vozidla, jež
ničí silnice. Systém je zabudovaný v běžném jízdním pruhu silnice nebo dálnice,
ke kterému patří něco jako mýtná brána, kde jsou kamery snímající registrační
značku vozidla. Přímo za jízdy v plné rychlosti vozidla zvážíme, změříme a
vyhodnotíme data.

Zvážíme každou nápravu, každé kolo, na základě dat
vygenerujeme celkovou hmotnost a jsme schopni vyčíslit, jestli odpovídá
pravidlům. Pokud je vůz přetížený, spouštíme následně třeba přímé pokutování. V
podstatě stejně jako to v Česku znáte na překročení rychlosti, stejným způsobem
jsme schopni vygenerovat pokutu za přetížené vozidlo. Mimochodem, Česká
republika byla první zemí na světě, která systém zavedla.

Cross Zlín
Česká rodinná firma se od roku 1994 zabývá vývojem a výrobou chytrých technologií pro monitorování a řízení silniční dopravy. Klíčový směr, kterým se společnost ubírá, jsou inteligentní dopravní systémy a koncepty Smart Cities.
Firma je největším výrobcem světelných signalizačních systémů v Česku. Rozsáhle exportuje a její systémy fungují ve více než 55 zemích světa. Ve spolupráci s agenturou CzechTrade zaznamenává první úspěchy v Latinské Americe a v letošním roce se společně zaměřují na oblast jihovýchodní Asie.

Kolik vážících systémů je nainstalováno v Česku?

LS: V Česku jich je asi 25, další máme ve světě. Největší
dodávkou, již jsme realizovali, bylo 110 kusů na maďarské dálnici. V tomto
oboru to byl asi největší projekt na světě.

Michal Neumann: Uvedený systém jsme dodávali do mnoha zemí ať
už v Evropě, či Asii, vyhráli jsme například také tendr v Ugandě, máme dodávky
do Ruska, Polska, Vietnamu, Thajska, Japonska, na Filipíny, do Koreje a
dalších.

V Izmiru je českou technologií vybaveno asi 500 dopravních křižovatek, uvádí Michal Neumann

Spolupracujete při vývozu v cílových zemích s místními
partnery, nebo jste tam napřímo za svou společnost?

LS: Někdy se víc kloníme ke hledání místních partnerů, ale
následně jsme limitovaní tím, že dodáme jen technologii a vše spojené s
provozem jde mimo nás. Na druhou stranu máme i zkušenost, kdy jsme to dělali
naopak. To bylo v Turecku ve městě Izmir, kde jsme realizovali poměrně rozsáhlý
projekt Smart City ještě společně s firmou AŽD Praha.

My jsme byli těmi, kteří nabízeli technologie do tendru. Když
jsme tendr vyhráli a byli zodpovědní za jeho realizaci, teprve pak jsme si
najímali místní firmy. Nyní máme v Turecku i vlastní pobočku.

MN: Řada projektů probíhá tak, že místní firmy, které o
projektech ví, nás samy kontaktují.

Jak se vám na tureckém trhu celkově daří?

MN: Projekt v Izmiru byl v celosvětovém měřítku jeden z
nejkomplexnějších. Nainstalovali jsme zde řadu zařízení a propojili je s již
existujícími technologiemi do chytrého města, kde mezi sebou komunikují a
vytvářejí chytré scénáře. Zavedením systému se výrazně urychlila průměrná doba
dojezdu z letiště do centra města, která spadla ze 44 na 21 minut, a snížily se
dopravní zácpy. Ve špičce jsme čas příjezdu snížili až dvojnásobně.

Základ celého systému je řízení na světelných křižovatkách,
kde jsme všechny technologie kompletně vyměnili a původní zůstaly jen samotné
semafory. Asi 500 křižovatek je vybaveno naší technologií, naším řídicím
centrem a naši inženýři tam připravili celé dopravní řešení.

LS: V současné době začínáme realizovat podobný dopravní
projekt u nás v Česku pro Hradec Králové. Systémy máme také ve Zlíně, právě po
jejich zavedení zrychlila městská doprava. Dále v Olomouci, Brně, Ostravě a
řadě menších měst.

Sytém, který dokáže přímo za jízdy zvážit kamion, zavedlo Česko jako první země na světě, podotýká Libor Sušil

Proč jste oslovili stran podpory agenturu CzechTrade?

LS: Máme s exportem poměrně dlouhodobou zkušenost, více než
15 let, byl ale celou dobu dělaný spíše náhodně. Na naší straně neexistovala
žádná proaktivní činnost, spíš jen reaktivní na základě požadavků, které přišly
z různých států. Realizoval se tudíž jeden projekt na jednom konci světa, druhý
na druhém konci světa.

Řekli jsme si, že je opravdu škoda přistupovat k exportu
takto nahodile a že by stálo za to zaměřit se na trhy a regiony, ve kterých vidíme
větší příležitosti. Proto jsme oslovili CzechTrade a začali s ním spolupracovat
v námi vytipovaných regionech.

MN: Konkrétně v loňském roce jsme intenzivně spolupracovali s
kancelářemi CzechTrade v zemích Latinské Ameriky, kde jsme si vytipovali několik
cílů – Mexiko, Peru, Kolumbii. V letošním roce začínáme spolupracovat v regionu
jihovýchodní Asie. Jsou to vzdálenější kraje a do budoucna zde zvažujeme i
založení vlastního zastoupení.

Jakým způsobem spolupráce probíhá?

LS: Důležitá je první rešerše, kdy jsme například v Peru
zjistili, že při řízení světelných křižovatek tam používají systémy, které
technicky nejsme schopni dodat, takže už další kroky nepodstupujeme. Ale třeba
v Mexiku jsme byli mile překvapeni, že jsou na trh ochotni pustit i jiné
systémy než ty, jež aktuálně používají. S CzechTradem jsme začali spolupracovat
na vytipování firem vhodných k oslovení.

MN: Spolupráce probíhá podle našich individuálních potřeb.
Většinou si společně nadefinujeme strategii pro konkrétní trh a v první fázi
pracovníkům agentury předáme základní požadavky, co od nich na místě
potřebujeme zařídit. Udělají nám první rešerši na trhu, a když zjistíme, že je
to zajímavé, domluví nám nutné schůzky.

Jelikož je koncovým zákazníkem zpravidla státní sektor, je
nutná i úzká spolupráce s místní ambasádou, která nám například pomáhá s
dojednáním prvních schůzek na ministerstvech. Následně nám CzechTrade pomáhá s
konkrétními věcmi, jako je třeba rešerše koncesionářů, pokud jsou dálnice
soukromé, pomáhají nám také se schůzkami s místními firmami, které instalují
technologie.

S čím jste už v Latinské Americe uspěli?

MN: V minulosti jsme například realizovali jeden větší
projekt v Brazílii, což bylo řízení dopravy ve městě Niterói. Dále jsme do
Brazílie a Mexika dodávali systémy vážení za jízdy. V Kolumbii jsme začali s
menšími projekty řízení světelných křižovatek.

Doma v Česku je pro vás významný také obor meteorologie ve
vazbě na údržbu silnic.

MN: Naše technologie pomáhá k řízení zimní údržby po celé
republice a je na ni napojeno přes 650 meteostanic, nejen našich. Podle všech
údajů vyhodnocujeme, jakou zimní údržbu provádět, kdy a kolik sypat. Data
následně poskytujeme všem společnostem, které mají údržbu na starost a zároveň
sledujeme i efektivitu jejich práce.

LS: Český řidič si každý rok stěžuje na práci silničářů, že
nebyli moc připraveni a zase zaspali. Ale já vám zodpovědně můžu říct, že Česká
republika je z hlediska zimní údržby silnic na úplné světové špičce. Silničáři
nemůžou vyjet hned všude, protože mají omezené kapacity, takže se vždycky prvně
věnují těm důležitějším tahům.

Podle výsledků z našich systémů, jež můžeme porovnat s jinými zeměmi, je jejich práce prováděna velmi kvalitně a velmi efektivně. Spousta zemí by se od nás mohla učit, protože takhle široká a propracovaná síť meteostanic je z celosvětového hlediska unikátní.

MMF24

PDF verze březnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).