Hospodářská recese
V USA se vlivem hospodářské krize začíná stávat velký byznys z vládních potravinových poukázek. Počet Američanů, kteří nákupy proviantu jejich prostřednictvím financují, se v dubnu letošního roku oproti stejnému období loni zvýšil zhruba o dvacet procent. Jak informovala americká média v čele s deníkem USA Today, v přibližně třísetmilionové populaci využívalo na jaře této služby téměř třicet devět milionů lidí. Spotřebitelskému trendu se pružně přizpůsobily i americké potravinové řetězce. Stále více z nich se na poukázkovou klientelu začíná orientovat, mezi nimi 7-Eleven, Family Dollar nebo Target.
Například společnost Family Dollar Stores, která provozuje stejnojmennou síť obchodů orientovanou na lidi s omezenými příjmy, nyní oznámila rekordní výdělky. Za třetí čtvrtinu letošního fiskálního roku, která skončila v květnu, zaznamenala nárůst čistého zisku o třicet pět procent na téměř 88 milionů dolarů. Ve stejném období loni činily její zisky necelých šedesát pět milionů dolarů. Potravinové poukázky představují podle CEO Howarda Levina pro jeho společnost „významnou příležitost.“
Podobně konkurenční síť Target se rozhodla rozšířit příjem potravinových poukázek do všech ze svých 1700 obchodů. Až dosud je akceptovala pouze v některých z nich. „Je to správný krok,“ uvedl výkonný viceprezident společnosti Joe Portera. Zákazníci podle něj o možnost platit poukázkami žádali už zhruba šest měsíců.
Potravinové poukázky vydává stát potřebným lidem v podobě takzvaných Electronic Benefit Transfers, což jsou v podstatě debetní karty. Ty mohou lidé použít pouze na nákup potravin a navíc jen v obchodech, které splňují alespoň některé z požadovaných podmínek. Mezi nimi je pravidelný prodej minimálně tří druhů potravin v každé ze čtyř kategorií, jakými jsou pečivo, mléčné výrobky, ovoce a zelenina a maso nebo ryby. Navíc musí jít alespoň zčásti o potraviny určené k rychlé spotřebě, nikoli pouze předmražené či jinak konzervované. Na kartu nelze nakupovat alkohol, tabák, kosmetiku nebo vitaminy.