V úterý 6. září 2011 v Hradci Králové odstartuje první ze série proexportních seminářů, které v jednotlivých regionech organizuje Hospodářská komora ČR v úzké spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Foto: Profimedia.cz
Obdobné semináře se v září uskuteční také v Jihlavě, Zlíně, Olomouci a Ostravě. Celý projekt seriálu proexportních seminářů vyvrcholí dne 31. října, kdy se v Praze uskuteční konference, na které by měli přední čeští odborníci, zástupci státu i podnikatelské veřejnosti, mj. i na základě poznatků nasbíraných při této sérii exportních seminářů, zhodnotit stav a perspektivy českého exportu.
Zářijový cyklus seminářů navazuje na předchozí velmi úspěšnou sérii regionálních seminářů, kterých se v červnu v Karlových Varech, Plzni a Brně zúčastnilo téměř 200 zástupců firem a dalších hostů.
Smyslem seminářů je informovat české podnikatele o možnostech vývozu do zahraničí, zvýšit konkurenceschopnost malých a středních firem a podpořit je v jejich úsilí o uplatnění na zahraničních trzích. Experti na seminářích poskytují užitečné informace a rady jak stávajícím exportérům, kteří mají zájem svůj export rozšířit, tak těm firmám, které o možnostech své produkty vyvážet teprve uvažují.
Projekt má také přispět k teritoriální i oborové diverzifikaci tuzemského vývozu a zvýšit podíl exportu s vyšší přidanou hodnotou. Vývoz z ČR stále z více než 80 % směruje do zemí EU a jeho dominantní část tvoří stroje a dopravní prostředky. Export v současnosti vytváří 80 % HDP České republiky, přičemž vloni export vzrostl o 17,7 % na 2,5 bilionu Kč, přebytek zahraničního obchodu činil 124 mld. Kč a obrat zahraničního obchodu dosáhl 4,9 bilionu Kč.
„Pro dlouhodobé zajištění prosperity tuzemského hospodářství je nezbytné, aby se české firmy při vývozu neorientovaly jen na země EU, ale aby se svými výrobky a službami více zaměřily i na perspektivní mimoevropské trhy typu Indie, Číny, Argentiny, Brazílie nebo Ruska,“ upozornil ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek „Je také zřejmé, že v delší perspektivě mohou čeští exportéři zůstat konkurenceschopnými jen tehdy, když se více zaměří na výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou nanotechnologie, biotechnologie, potravinářství, ale také chemicko-technologický průmysl nebo informační technologie,“ dodal ministr Kocourek. Právě jeho ministerstvo teď dopracovává Strategii konkurenceschopnosti ČR a novou Exportní strategii, které chtějí českým exportérům s dosažením těchto cílů pomoct.
„Prosperita otevřené české ekonomiky do značné míry závisí na vývozu. I když si tuzemský export vede v posledním období dobře, firmy se vzhledem k rostoucí konkurenci musí ještě lépe naučit využívat možnosti, které se na zahraničních trzích nabízejí. Jsme proto velmi rádi, že můžeme prostřednictvím těchto seminářů českým podnikům pomoci. Hospodářská komora České republiky tím přirozeně navazuje na své další aktivity v podpoře exportu a může se přitom opřít o své silné zastoupení v jednotlivých regionech,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
Účast na semináři si pochvaluji také samotní zástupci firem, kteří se seminářů již zúčastnili. „S exportem již máme nějaké zkušenosti. V současnosti však vyvíjíme nový produkt a chtěli bychom se s ním výrazně uplatnit v zahraničí, zejména na perspektivních mimoevropských trzích. Proto jsme velmi rádi využili příležitosti a zúčastnili jsme se tohoto semináře, protože potřebujeme získat nové znalosti o možnostech exportu a různých podporách, které poskytují např. státní instituce, ať již se jedná o informace, kontakty nebo možnosti financování exportu např. s podporou státu,“ vysvětlil Vítězslav Křikava, výkonný ředitel firmy Industrial Service, která je členem Hospodářské komory ČR.
Také jednatelka komunikační agentury CONY CZ Eva Konečná potvrdila svou spokojenost. „Moje firma působí v oblasti služeb a v Brně mají možnosti trhu své limity. Myslím, že má firma nabízí kvalitní služby a rádi bychom je uplatnili i v jiných regionech, a to i v zahraničí. Již se nám podařilo v cizině některé zakázky získat, ale ukazuje se, že bez kvalitních informací o daném trhu a kontaktů je velmi těžké se v zahraničí prosadit. Proto jsem ráda, že mohu prostřednictvím tohoto semináře získat další potřebné informace od kompetentních odborníků z různých institucí.“
A co semináře konkrétně obsahují?
Zástupci firem se na seminářích dozvědí užitečné rady jak v exportu postupovat, např. při volbě teritoria, výběru a oslovení potenciálních klientů, při výběru marketingových nástrojů a realizaci marketingových aktivit. Přední čeští odborníci účastníky seminářů seznámí mj. s existujícími formami podpory českého vývozu ze strany Hospodářské komory ČR, státu a dalších institucí, včetně možností financování exportu státem i soukromým sektorem, nebo podpory účasti firem na zahraničních veletrzích a výstavách. Získají rovněž informace o dokumentech potřebných pro vývoz mimo země EU a samozřejmě také informace o charakteristikách českého exportu, jeho teritoriálním a oborovém zaměření. Na seminářích kromě expertů Hospodářské komory České republiky vystoupí rovněž zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechTrade, České exportní banky a Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP).
Místo a termín konání proexportních seminářů v regionech v září:
- 6. 9. 2011 Hradec Králové, Kongresové centrum ALDIS (Eliščino nábřeží 375, Hradec Králové)
- 7.9. 2011 Jihlava, hotel Gustav Mahler (Křížová 4, Jihlava)
- 15.9. 2011 Zlín, sídlo KHK Zlínského kraje (Vavrečkova 5262, Zlín)
- 20. 9. 2011 Olomouc, v Kongresovém sále Krajského úřadu Olomouckého kraje (Jeremenkova 40A, Olomouc)
- 21.9. 2011 Ostrava, hotel Imperial
Firmy, které mají zájem se seminářů nebo konference zúčastnit, se mohou hlásit na vojackova@komora.cz. Účast na seminářích a na konferenci je zdarma. Další informace o projektu cyklu proexportních seminářů jsou zveřejněny na www.komora.cz/exportniseminare.
Hospodářská komora České republiky (HK ČR) se systematicky věnuje pomoci a podpoře českým podnikatelům při jejich pronikání na zahraniční trhy. Ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstvem průmyslu a obchodu například koordinuje projekt podporující společnou účast českých firem na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí. Možnosti za zvýhodněných podmínek prezentovat svou činnost a výrobky před potenciálními zahraničními obchodními partnery využilo již více než 1200 českých firem na 83 veletrzích v různých zemích světa.