Švýcarská společnost ABB ve spolupráci s výrobcem autobusů Hess vybuduje síť bleskového nabíjení v každé zastávce.
Nový projekt ekologické hromadné dopravy v Ženevě elegantně obchází principiální problém vozidel s elektrickým pohonem: krátký dojezd a dlouhou dobu nabíjení. Autobusy na lince 23, spojující předměstí Praille-Acacias-Vernet s letištěm, se budou nabíjet krátce, ale zato velmi často.
Společnost ABB ve spolupráci s výrobcem autobusů Hess vyvinula řešení, které nazývá „flash-charging“ (bleskové nabíjení). Na každé z 13 nabíjecích zastávek se autobus bude nabíjet po dobu 15 sekund, což postačí k dojetí na další zastávku. Na konečné se pak budou vozy dobíjet asi pět minut.
Pro automobily je takový postup pochopitelně nevhodný, ale právě u vozidel hromadné dopravy s jejich častým zastavováním na předem určených místech může být mimořádně efektivní. ABB odhaduje, že oproti dieselovým autobusům ušetří nový systém asi 1000 tun CO2 ročně.
Zakázku na tucet elektrických autobusů vypsala společnost Transports Publics Genevois (TPG), která zajišťuje hromadnou dopravu v Ženevě. Hodnota zakázky činí v přepočtu necelých 400 milionů korun. Po plném zprovoznění v roce 2018 by elektrifikovaná linka 23 měla obsloužit asi 10 000 cestujících denně.
Čtěte dále:
Elektromobily v Česku netáhnou, nekupuje je skoro nikdo
Číňané představili autobus budoucnosti, nehrozí mu zácpy