Čína oznámila dlouho očekávané plány na fiskální stimul ochabujícího růstu domácí ekonomiky v době, kdy její ekonomika roste nejpomaleji za poslední tři roky. Půjde opět cestou zvýšení vládních výdajů při intenzivním budování infrastruktury. V následujících letech chce postavit více než dva tisíce kilometrů dálnic, zdokonalit několik vodních cest a stavět čistírny odpadních vod a metro ve 25 městech.
I přesto, že se jedná o dlouhodobé projekty, už příští rok by se měly vládní výdaje meziročně zvýšit o více než dvacet procent, a pomoci tak ekonomickému růstu. Infrastrukturní plán byl velkou vzpruhou pro čínské akciové trhy, které výrazně posílily. Například výrobce kolových nakladačů a buldozerů Lonking Holdings vzrostl o šestnáct procent, pozadu nezůstaly ani další společnosti v produkčním řetězci – výrobci cementu, oceli a vybavení pro infrastrukturní projekty.
Čtěte také:
Čínská Huawei chce získat část českého T-Mobilu
Čína skupuje „Mittelstand“ - německé střední podniky
Praská železná bublina? Zpomalení Číny ohrožuje Austrálii
Celá čínská ekonomika je masivně strukturálně deformovaná a vázaná na nadměrné investice, přičemž změna není vůbec jednoduchá. Cestou k trvalejšímu růstu je jednoznačně růst spotřeby, která je však brzděna nedostatečně funkčním sociálním a zdravotním systémem. Dokud se toto nevyřeší, Čína nemůže vykročit do druhé fáze svého ekonomického „zázraku“.
Autor je analytikem České spořitelny