RYCHLOVLAKY PENDOLINO Zavádění vysokorychlostních vlaků pendolino provázejí potíže prakticky od samého počátku. Když se nyní soupravy konečně podařilo zprovoznit, ukázalo se, že si nerozumí s českou železnicí. Smlouvy o dodávce vlaků jsou navíc výrazně nevýhodné pro českou stranu.
RYCHLOVLAKY PENDOLINO Zavádění vysokorychlostních vlaků pendolino provázejí potíže prakticky od samého počátku. Když se nyní soupravy konečně podařilo zprovoznit, ukázalo se, že si nerozumí s českou železnicí. Smlouvy o dodávce vlaků jsou navíc výrazně nevýhodné pro českou stranu. V polovině prosince loňského roku zavedly České dráhy (ČD) nový, dlouho dopředu avizovaný produkt SuperCity Pendolino, který měl zajistit rychlé a dosud bezkonkurenční spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. Uběhl jeden měsíc, během kterého jednotky vykázaly 89 závad různého charakteru. Ze sedmi souprav nyní jezdí jediná. Jedna ještě nemá průkaz způsobilosti, druhá je stále v testovacím provozu a čtyři další jsou odstavené kvůli závadám na software. DO LEDNA A DO DNE Výrobce rychlovlaku, italská firma Alstom, již zná příčinu poruch z posledních dní. Na jejich odstranění dostala lhůtu do konce ledna. Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaku do provozu. Pokuta činila zhruba 100 milionů korun. ČD zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. Potíž je ale v tom, že kvůli nevýhodným smlouvám lze účtovat jen velmi omezené penále a možnost vlaky vrátit výrobci je prakticky nereálná. KDO ZA TO MŮŽE? Do diskuzí kolem pendolina se vložil i ministr dopravy Milan Šimonovský, který chce nechat smlouvy o nákupu vlakových souprav prošetřit. Smlouva má prý řadu dodatků, a ty významně mění její podstatu. „Největší její vadou je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích,“ míní ministr. Od smlouvy lze totiž odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. ČD již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat. Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. „Pokud se zjistí nějaká trestní odpovědnost, bude třeba vyvodit příslušné závěry,“ řekl Šimonovský. Smlouvy ale uzavíralo bývalá vedení drah. MILIARDOVÉ ZTRÁTY? Podle důvěrné zprávy společnosti Deolitte mohou ČD kvůli selhávajícímu projektu rychlovlaků Pendolino přijít až o 10,5 miliardy korun. A to jednak díky tomu, že jich je méně, než se původně plánovalo a také, že jejich zavádění provázejí potíže. Generální ředitel Českých drah Josef Bazala tvrdí, že takto vysoká ztráta je přehnaná. Analytici prý k této částce dospěli tak, že spočítali předpokládané tržby na tratích, kde měly vlaky jezdit, za šest let zpoždění. Započetli však veškeré tržby, tedy i ty, které drahám při provozu vlaku v cizině nenáleží. Jisté je ale to, že místo pendolin nyní jezdí mezi Prahou a Ostravou náhradní soupravy, dráhy navíc byly nuceny snížit jízdné ve vlacích kategorie SuperCity o 20 procent. POZDĚ A S PROBLÉMY
Soupravy rychlovlaků Pendolino, které v posledních dnech postihla série technických závad, začaly v Česku v pravidelném provozu jezdit koncem loňského roku. Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav za zhruba za 4,3 miliardy korun. Nejrychlejší český vlak byl nasazen do řádného provozu s šestiletým zpožděním. Zdržení způsobily ekonomické problémy jednoho z členů původního výrobního konsorcia, stejně jako technické obtíže, které uvádění vlaku do provozu provázely. Tendr na dodávku pendolin vypsala vláda už v roce 1995, první vlaky měly vyjet v roce 1999.