doprava Zaměstnanci a věřitelé mohou být spokojeni, odnesou to cestující. Takový je názor odborníků na rýsujícího se globálně největšího civilního vzdušného přepravce, který se zrodí ze spojení světové osmičky US Airways s platebně neschopnou trojkou American Airlines. Aerolinky svatbu oznámily o valentýnském čtvrtku.
Superfúze, jejíž plnohodnotné provedení zabere spoustu času, má za cíl kombinovaný podnik s názvem American Airlines, který si pod vedením výkonného ředitele US Airways Douga Parkera brousí zuby na 140 milionů pasažérů ročně. K dispozici bude mít 950 až 1500 strojů pro 6500 letů denně, o spokojenost zákazníků se bude starat 94 tisíc zaměstnanců. Roční obrat se čeká ve výši 39 miliard dolarů, tržní hodnota subjektu se přehoupne přes deset miliard.
„Sloučení je v oboustranném zájmu,“ připomínají analytici. American Airlines mají velmi dobře pokryté středoamerické a jihoamerické destinace, síť US Airways zahrnuje především menší města ve Spojených státech. Evropa a Asie jsou pro obě společnosti na vedlejší ranveji.
Piloti, stevardi, letušky, mechanici, manažeři a právníci obou společností slaví. Mnozí z nich se zapojili do akce na sociálních sítích, kde si uživatelé posílají v narážce na Valentýna obrázek v posteli ležících strojů obou aerolinek pokrytých růžovými plátky.
Ruce si mnou rovněž věřitelé American Airlines, kteří na splacení svých pohledávek čekají už od roku 2011. Nyní jim v konglomerátu připadne podíl 72 procent. Zbylých 28 procent získají US Airways. Dosavadní akcionáři American Airlines naopak přijdou zkrátka podobně jako boss firmy Tom Horton, který usedne „jen“ v dozorčí radě.
Biti budou klienti. „Nevýhody jsou jasné – ořezaná soutěž, vyšší ceny a poplatky, stejně jako osekané služby při cestách na středně velká a menší místa určení,“ míní Kevin Mitchell, předseda sdružení Business Travel Coalition. Znalci předpokládají, že se zdraží skoro deset tisíc letů do stovky destinací.
Jásot některých pozorovatelů, že je konec s krizí v branži, tlumí i praktická stránka věci. Obchod musí ještě posvětit příslušné valné hromady a antimonopolní úřady. A samotný proces potrvá řadu měsíců, jak ukázaly předešlé akvizice United Airlines s Deltou či Delty s Northwest. Průvodním jevem jsou organizační a technické zmatky. American Airlines, zjevně v pevné víře, že vše dobře dopadne, už začaly měnit nátěry a loga své „rozmnožené“ flotily. Náklady? Dvě stě tisíc dolarů za kus.
největší letečtí přepravci na světě (2012, podle počtu přepravených osob v mil.)
Delta Airlines, USA 111,1 Southwest Airlines, USA 106,2 American Airlines, USA 86,1 China Southern, Čína 76,1 Ryanair, Irsko 71,2 Lufthansa, Německo 56,7 United Airlines, USA 54,0 US Airways, USA 51,8 China Eastern, Čína 50,3 Air France, Francie 47,0 pramen: Handelsblatt